Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

4017, gericht sturen?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal
Auteur Bericht
KlaasZ

BerichtGeplaatst: Di 22 Jun 2010, 13:13    Onderwerp: 4017, gericht sturen? Reageer met quote

Allereerst een groet aan iedereen op dit forum. Dit is mijn eerste post hier.

Iedereen kent waarschijnlijk wel het CMOS IC 4017. Vooral populair voor looplichten.
De gangbare acties met dit IC zijn me wel bekend, hij start bij Q0, en gaat met elke positieve klokflank één Q verder. Een puls op de resetingang stuurt hem weer naar Q0.

Nu is mijn vraag: is het ook mogelijk om dit IC gericht naar een uitgang te sturen? Dus stel dat ik hem vanuit een willekeurige positie naar Q6 wil sturen, zonder tussenliggende stappen te doorlopen, kan dat?

Uit de datasheet put ik eerlijk gezegd weinig hoop, maar wellicht is er iemand die een trucje kent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
stynus
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Di 22 Jun 2010, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nee dat kan niet zomaar. Wat je zou kunnen doen is de reset aansturen en dan snel x aantal pulsen geven. Maar de andere uitgangen worden dan even hoog.

Je zou ook een schuifregister kunnen gebruiken. bv een 74HC595. Je uitgangen worden dan pas aangestuurd met een puls op de latch ingang.

--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
KlaasZ

BerichtGeplaatst: Di 22 Jun 2010, 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor deze reactie.
Hiermee bevestig je wat ik ook al dacht.
Dat idee van resetten en dan snel naar de gewenste uitgang clocken ga ik eens verder uitwerken. De vervolgactie op de tussenliggende uitgangen kan ik waarschijnlijk wel iets vertragen zodat die zonder gevolgen blijft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: