|
Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In
overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over
elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van
Schakelingen
|
| Auteur |
Bericht |
Huub de Ridder
|
Geplaatst: Zo 30 Mei 2010, 11:26 Onderwerp: 9V Gelijk naar 14V gelijk |
|
|
Hoi,
Ik heb een beetje een appart probleempje.
Ik ben op zoek naar een component dat ik kan solderen op een printplaatje.
Dit component moet 9V gelijk omzetten naar 14V gelijk.
Ik heb namelijk een batterij van 9V en ik heb 2 kleine motortjes, die bijna geen stroom trekken, maar op 12V wel krachtig genoeg zijn. Maar ik schakel die motortjes met een IC die ongeveer 2V over zich heen hebben staan. Zodoende heb ik dus 14V nodig, dan hou ik 12V over op de motortjes.
Is hier een goeie oplossing voor?
Graag gelijk een link naar een site waar ik dit kan bestellen.
Alvast bedankt!!!!!
Groetjes,
Huub
|
|
| Naar boven |
|
bert@ne
|
Geplaatst: Do 2 Sep 2010, 15:23 Onderwerp: |
|
|
Hoi,,,
Je kunt ook 2 batterijen in serie zetten en een 12 Volt spanningsregelaar.
Of een step up converter dat is een chip die van een lagere spanning een hogere kan maken, hierbij heb je dan wel nog enkele onderdeeltjes nodig ..
Step-up converters geeft het in heel veel uitvoeringen en zijn overal te krijgen ,, bv. conrad of een andere webshop..
Hier een schema van een step up converter met TDA 2822M
bv. tda 2822m input 3 Volt tot 12 Volt
output 4.5 Volt tot 22 Volt peak 300 Ma
http://www.guidecircuit.com/Circuit%20Power%20Supply%20DC-DC%20stepup%20convertor.htm
Bert,, _________________ Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
|
|
| Naar boven |
|
Huub de Ridder
|
Geplaatst: Do 2 Sep 2010, 16:06 Onderwerp: Step Up |
|
|
Hey,
Ja dat kan, maar ik wilde de hoeveelheid batterijen in mijn systeem minimaliseren. Dus ik heb een step up gebruikt. Het koste me wel wat moeite om uit te zoeken hoe ik het werkend moest krijgen, maar nu heb ik een goed systeem. Het moet alleen nog gesoldeerd worden, maar daarvoor heb ik iemand die dat heel graag wilt, maar die is met vakantie.
Nog een paar weekjes en dan gaan we weer verder met het project.
Mocht je nog vragen hebben over die step-up, dan vraag maar, ik weet nu hoe het werkt.
|
|
| Naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dit forum
|
|