|
Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In
overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over
elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van
Schakelingen
|
| Auteur |
Bericht |
Douwe
|
Geplaatst: Ma 30 Aug 2010, 13:02 Onderwerp: Aansturen 12V actuator |
|
|
Hallo allemaal,
Als eerste moet ik toegeven dat ik niet heel erg thuis ben in het elektktronica gebeuren, maar wil ik mij er wel graag meer in verdiepen. Vooral omdat ik nu met het volgende project bezig ben. Ik moet een elektrische lineaire actuator aansturen met 12V. Nu wil ik met een tuimelschakelaar een puls geven waarna de actuator uit gaat lopen tot zijn eindeslag en dan stopt, bedien ik de tuimelschakelaar nu de andere kant op dan gaat de actuator weer helemaal in.
Is er misschien iemand die mij hier verder mee kan helpen.
Ik zou het zeer waarderen als er misschien iemand is die dit probleem kent en misschien een oplossing weet.
Met vriendelijke groet, Douwe
Laatst aangepast door Douwe op Do 23 Sep 2010, 18:05, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
bert@ne
|
Geplaatst: Di 31 Aug 2010, 3:36 Onderwerp: |
|
|
Hoi,,,
Een actuator krijgt pulsjes , dus als jij heel snel je schakelaar aan /uit maakt zal hij waarschijnlijk wel "iets" doen.
Je kunt niet een schakelaar rechtstreeks op de actuator plaatsen dat werkt meestal niet lekker op de lange duur.
Maak eens een foto van de actuator en vooral dan het type-plaatje daar valt heel veel aan af te leiden.
Een actuator zonder eind schakelaars is niet zonder meer op een tijd relais aan te sluiten , dus graag meer info over de actuator...
bert,, _________________ Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
|
|
| Naar boven |
|
Douwe
|
Geplaatst: Di 31 Aug 2010, 7:24 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie. De actuator die ik wil gaan gebruiken heb ik nog niet in mijn bezit helaas.
Daarnaast was ik al niet van plan om de actuator direct aan te sturen met een schakelaar, dit lijkt mij namelijk niet mogelijk. Ik wil namelijk een tuimeslchakelaar gebruiken met 3 standen. De middenstand is de ruststand. Waarna ik een keer 'voorover' druk op de schakelaar moet de actuator helemaal uitgaan, druk ik de schakelaar een keer 'achterover' dan moet de actuator weer helemaal in gaan.
Hopelijk kun je met bovenstaande informatie meer, en anders zoek ik graag nog het een en ander uit.
Met vriendelijke groet, Douwe
Laatst aangepast door Douwe op Do 23 Sep 2010, 18:07, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
bert@ne
|
Geplaatst: Di 31 Aug 2010, 15:16 Onderwerp: |
|
|
Hoi,,,
Natuurlijk gaat dat met die schakelaar , maar er zit dan wel een controller tussen je schakelaar en de actuator,,
De controller regelt en beschermd de actuator oa. tegen te hoge stromen bij het in en uitschakelen.
Op de pagina die je vermeld staan ook controllers voor een actuator.
Vroeger...oei... had je bij een draaibare schotel antenne ook een actuator die dan met een los kastje bediend werd.. ,, maar die actuators werkten meestal op 36 Volt , misschien is zo'n kastje wel om te bouwen .
Voor precisie en hoge krachten en stroom kun je beter een kant en klare controller kopen die bij de actuator hoort , dan ben je verzekerd van een goede werking..
|
|
| Naar boven |
|
Douwe
|
Geplaatst: Di 31 Aug 2010, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Ik weet inderdaad dat er bij deze actuator ook een controller geleverd kan worden welke de gewenste werking kan realiseren, echter bij navraag bleek deze erg duur te zijn (boven €60,-). Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Zo vond ik al een tijdrelais voor ongeveer €15,-, vandaar dat ik denk dat het goedkoper kan. Het liefst heb ik een 'kant en klare' controller zodat ik zelf niks om hoef te bouwen. Mocht iemand nog een suggestie hebben voor een dergelijke controller dan hoor ik dat natuurlijk graag, zelf blijf ik ook zoeken. Al is het toch wel lastig als je niet echt thuis bent in de materie
|
|
| Naar boven |
|
klaashaas
|
Geplaatst: Ma 13 Sep 2010, 23:29 Onderwerp: |
|
|
hallo allemaal is het niet gewoon mogelijk om twee micro schakelaartjes te plaatsen aan het begin en aan het einde en die tussen de tuimel schakelaar te plaatsen tis maar een idee
gr. klaashaas
|
|
| Naar boven |
|
bert@ne
|
Geplaatst: Wo 15 Sep 2010, 7:50 Onderwerp: |
|
|
Hoi,,
Met een tuimel schakelaar werkt dat niet, als je maar even iets te ver in en schuift gaat je actuator kapot.
Je hebt geen begin of eind schakelaar nodig bij deze controller, er zit een uC in waarschijnlijk een PIC of AVR .
De uC regelt een heleboel oa. stroom regeling door de motor .
Eind en begin stand wordt herkend door de controller , is ook (stroom) instelbaar door de controller.
|
|
| Naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dit forum
|
|