| Auteur |
Bericht |
Barry1337
|
Geplaatst: Za 15 Mei 2010, 0:59 Onderwerp: Batterij verbruik meten |
|
|
Hallo,
Voor mijn project moet ik het batterij verbruik van een legos NXT robot meten. Ik zou het moeten meten in idle state, wanneer er een motor aan het draaien is op power 0, power 300,... Wanneer er een sensor aan het pollen is etc...
Nu heb ik een programmaatje geschreven dat in real-time het milivoltage van de batterij tekent door elke 10 seconden de batterij te pollen.
Dit is zonder de motor draaiend:
en dit is met:
(1000 seconden van polling)
Nu vind ik niet echt dat deze grafieken veel zeggen.
Ik zou moeten kunnen hoeveel stroom er verbruikt wordt met verschillende parameters. Dus als er 1 motor draait, 2 motors draaien,... etc... en daaruit afleiden hoe lang de batterij zou meegaan.
Nu ben ik geen electronicus en vroeg ik mij af hoe jullie dit zouden doen? Het probleem is dat de voltage nogal fluctueert dus als ik het verschil bereken tussen het voltage nu en binnen 1 uur dan weet ik eigenlijk nog niet veel over hoeveel batterij er nu "verbruikt" is.
Het liefste zou ik een grafiek hebben die een lineair gebruik van de batterij weergeeft, bij een draaiende motor zou deze natuurlijk sterker draaien dan wanneer deze idle is.
Dank bij voorbaat
|
|
| Naar boven |
|
smd_lover
Geregistreerd op: 24-3-2009 Berichten: 715 Woonplaats: prov Groningen
|
Geplaatst: Za 15 Mei 2010, 6:49 Onderwerp: |
|
|
Is dit een schoolvraag?
Je moet niet de spanning maar de stroom meten.
De spanning kun je als constant beschouwen.
Bijvoorbeeld op wikipedia kun je info vinden over vermogen en energie..
en hoe je en hoe je het verbruik kunt berekenen vanuit spanning, stroom en tijd.
|
|
| Naar boven |
|
Barry1337
|
Geplaatst: Za 15 Mei 2010, 13:11 Onderwerp: |
|
|
Het is een vraag voor een deel van mijn thesis.
Ik kan enkel het voltage en milivoltage verkrijgen, kan ik daar niets mee?
Ik heb op wikipedia nog niets gevonden over hoe je omrekent van spanning/stroom naar verbruik.
Als ik het gemiddelde (over 3 seconden bvb) van de spanning meet, en een uur later hetzelfde, hier het verschil tussen bereken, kan ik dan niet ongeveer weten hoeveel er verbruikt is?
|
|
| Naar boven |
|
smd_lover
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2010, 9:30 Onderwerp: |
|
|
| Welke opleiding doe je?
|
|
| Naar boven |
|
Barry1337
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2010, 11:40 Onderwerp: |
|
|
| Informatica.
|
|
| Naar boven |
|
smd_lover
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2010, 12:06 Onderwerp: |
|
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy#Electricity_energy
E=U.I.t.
Je moet dus de spanning x de stroom x de tijd doen om de hoeveelheid energie te kunnen meten. (=natuurkunde middelbare school)
Met alleen de spanning meten ben je er dus niet.
En kleine variaties in de batterijspanning zeggen niets zinnigs over de hoeveelheid verbruikte energie.
|
|
| Naar boven |
|
Barry1337
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2010, 18:07 Onderwerp: |
|
|
| Maar je kan wel afleiden hoelang een batterij meegaat onder bepaalde omstandigheden dmv de tijd te meten tot wanneer je voltage 0 is? Ik hoef niet per sé te weten hoeveel elke component apart verbruikt.
|
|
| Naar boven |
|
deejayke

Geregistreerd op: 5-7-2004 Berichten: 1075 Woonplaats: antwerpen, belgie
|
Geplaatst: Wo 19 Mei 2010, 18:47 Onderwerp: |
|
|
als je weet tot welke spanning de batterij inzakt bij welke belasting kan je de stroom berekenen. vergeet natuurlijk ook niet dat naarmate de batterij "leger" wordt het inzakken van de spanning ook veranderd. _________________ Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
|
|
| Naar boven |
|
Barry1337
|
Geplaatst: Do 20 Mei 2010, 17:50 Onderwerp: |
|
|
| deejayke schreef: |
| als je weet tot welke spanning de batterij inzakt bij welke belasting kan je de stroom berekenen. vergeet natuurlijk ook niet dat naarmate de batterij "leger" wordt het inzakken van de spanning ook veranderd. |
Bedoel je de neerwaartse pieken die je ziet op de grafiek?
|
|
| Naar boven |
|
deejayke

|
Geplaatst: Do 20 Mei 2010, 18:05 Onderwerp: |
|
|
laat je programma eerst eens een onbalaste batterij uitmeten.
laat vervolgens je programma de batterij belast met sensor eens uitmeten en kijk wat er veranderd.
onderzoek misschien ook eens hoe een stroommeter werkt, misschien dat je wel IETS kan gebruiken voor je metingen  _________________ Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
|
|
| Naar boven |
|
Barry1337
|
Geplaatst: Do 20 Mei 2010, 23:48 Onderwerp: |
|
|
| deejayke schreef: |
laat je programma eerst eens een onbalaste batterij uitmeten.
laat vervolgens je programma de batterij belast met sensor eens uitmeten en kijk wat er veranderd.
onderzoek misschien ook eens hoe een stroommeter werkt, misschien dat je wel IETS kan gebruiken voor je metingen  |
Ok bedankt ik zal het eens naderbij bekijken
Nog een laatste vraagje, je zei dat je het stroomverbruik kan berekenen dmv te kijken naar hoeveel te spanning inzakt. Hoe doe je dit?
En op welk voltage niveau valt een aparaat uit? Bij mij lijkt het 2V te zijn.
|
|
| Naar boven |
|
deejayke

|
Geplaatst: Vr 21 Mei 2010, 19:51 Onderwerp: |
|
|
het invallen van de spanning is afhankelijk van de belasting en inwendige weerstand van de batterij ...
wat een betere oplossing zou zijn is gebruik maken van de wet van ohm. je zet een serieweerstand en meet hierover de spanning. nu heb je de spanning EN de weerstand dus kan je de stroom berekenen. dit maal tijd en je hebt je verbruik. _________________ Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Vr 21 Mei 2010, 19:57 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Als je meer wilt weten over de batterijen zelf, kijk dan eens in de paginas van de "battery university":
http://www.batteryuniversity.com/
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
|
|
| Naar boven |
|