Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

"Buurman, ik ben weg van huis"-indicator...?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Gezocht
Auteur Bericht
HiWatt

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 18:00    Onderwerp: "Buurman, ik ben weg van huis"-indicator...? Reageer met quote

Ik heb een paar hobbies waar wat lawaai aan te pas komt en ik zou mijn buren graag iets aanbieden dat zij naast hun huisdeur kunnen hangen en dat zij indrukken telkens zij hun huis verlaten (en omgekeerd), zodat ik weet wanneer de kust vrij is voor mij om "lawaai" te maken.

Bij mij zou dan simpelweg een groen ledje gaan branden wanneer zij niet thuis zijn; zo simpel mag het zijn.

Ik zou dit graag hebben met "ouderwetse" draadloze signalen, niet met een digitaal signaal dat voortdurend staat te zenden, zoals een DECT phone. Als het enkel werkzaam is wanneer het signaal wordt verzonden, mag dit natuurlijk wel digitaal zijn.

Is er iets in deze zin dat ik daarvoor kan gebruiken of dat jullie ooit gezien hebben in een magazine of zelfbouwkit?

Met de PC programma's van tegenwoordig kan ook veel, maar je hebt hem nu eenmaal niet altijd opstaan. Niets handiger dan iets dat in het zicht hangt wanneer je het het huis uitgaat, mijns inziens. Liefst iets klein met een batterijtje. Het signaal moet slechts door één (dubbele) muur hier, denk ik.

Het lijkt me dermate nuttig dat ik mij niet kan inbeelden dat zoiets nog niet is uitgevonden. Toch vrees ik er een beetje voor...?

Bedankt voor uw meedenken Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kan je iets met die standaard zendertjes / latched 4 kan ontvanger aanvangen.
http://www.samenkopen.net/action_products/393079/603187

Persoonlijk vind ik de RFM12B zendontvangers mooi spul maar daar komt weer meer bij kijken.
Naar boven
vandam

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Handig voor dieven... als het groene ledje brandt...
Naar boven
smd_lover

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand weet toch waarvoor dat ledje dient..
Naar boven
HiWatt

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ledje zie ik alleen, dus wie de dief is, is dan ofwel al opgelost en ik zou dan al zéér dom moeten zijn. Het is natuurlijk wel stof tot nadenken, bedankt... Bij diefstal zou men kunnen gaan vermoeden dat ik iemand ingelicht heb of zo. Het ledje voorspelt alvast niet hoe lang iemand wegblijft en veel mensen zien/horen sowieso of hun buren thuis zijn.

Ik had zelf gedacht aan een contactdoos met afstandsbediening, maar de voorwaarden zijn dan dat ze niet met infrarood mag werken en dat de zender een indicatie moet hebben over de ingestelde toestand, wat mss niet evident gaat worden.

smd_lover, bedankt en hoe zou zoiets verder werken?
Stel ik koop zo'n zender/ontvanger (www.samenkopen.net/action_product/393079/720187), zit hetgeen ik wil daar al ingebouwd, moet ik daar nog een relais aanhangen, etc? (heb in mijn jeugd zelf wel schakelingen gesoldeerd, maar diepgaande electronica-kennis is er niet veel voorhanden).

Werken deze systeempjes met een puls, of creëert dat een constant digitaal EM-veld?

Laatst aangepast door HiWatt op Di 23 Feb 2010, 20:53, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
shaqqy

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

HiWatt schreef:
Dat ledje zie ik alleen, dus wie de dief is, is dan ofwel al opgelost en ik zou dan al zéér dom moeten zijn. Het is natuurlijk wel stof tot nadenken, bedankt... Bij diefstal zou men kunnen gaan vermoeden dat ik iemand ingelicht heb of zo. Het ledje voorspelt alvast niet hoe lang iemand wegblijft en veel mensen zien/horen sowieso of hun buren thuis zijn.

Ik had zelf gedacht aan een contactdoos met afstandsbediening, maar de voorwaarden zijn dan dat ze niet met infrarood mag werken en dat de zender een indicatie moet hebben over de ingestelde toestand, wat mss niet evident gaat worden.

smd_lover, bedankt en hoe zou zoiets verder werken?
Stel ik koop zo'n zender/ontvanger (www.samenkopen.net/action_product/393079/720187), zit hetgeen ik wil daar al ingebouwd, moet ik daar nog een relais aanhangen, etc? (heb in mijn jeugd zelf wel schakelingen gesoldeerd, maar diepgaande electronica-kennis is er niet veel voorhanden).

Werken deze systeempjes met een puls, of creëert dat een constant digitaal EM-veld?

kan het niet gewoon net als een deurbel maar dan in plaats van een drukknop

en schakelaar te plaatsen ??
en inplaats van bel lamp ofzo..
Naar boven
HiWatt

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb 2010, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heb via dezelfde vraag op een ander forum als voorlopig doenbare oplossing gevonden om 2 contactdozen en één afstandsbediening te gebruiken.
www.circuitsonline.net/forum/view/message/1075649#1075649

Moest de afstandsbediening nu een indicatie geven, dan was één doos natuurlijk genoeg.
Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Gezocht Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: