| Auteur |
Bericht |
Jens Snyers
|
Geplaatst: Ma 3 Mei 2010, 16:06 Onderwerp: Eindwerk=> electrishe schakeling ombouwen in electronishe |
|
|
Ik moet voor mijn eindwerk een machine renoveren maar door het jaar horen daar ook nog schriftelijke opdrachten bij. Voor elektronica moet ik een elektrische schakeling omzetten in een elektronische. Ik moet een voet/hand bediening schakelaar weghalen een een elektronisch component in de plaats zetten. Hebben jullie eventueel enkele voorbeelden die ik kan gebruiken ?
Met Vriendelijke Groet
Jens Snyers
hier is een afbeelding van hoe ik het heb in mijn schema , het is gemaakt op paint dus verwacht er niet al teveel van
|
|
| Naar boven |
|
deejayke

Geregistreerd op: 5-7-2004 Berichten: 1075 Woonplaats: antwerpen, belgie
|
Geplaatst: Di 4 Mei 2010, 21:42 Onderwerp: |
|
|
elektro-mechanisch kan dit met een relais. volledig elektronische met transistoren of triacs _________________ Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
|
|
| Naar boven |
|
Jens Snyers
|
Geplaatst: Wo 5 Mei 2010, 13:56 Onderwerp: |
|
|
| dankje voor de info , dan zoek ik op hoe het moet met transistor en triac moet
|
|
| Naar boven |
|
Jens Snyers
|
Geplaatst: Vr 14 Mei 2010, 22:40 Onderwerp: |
|
|
ik heb een beetje opzoekwerk verricht :
ik dacht eerst laat ik het met een triac doen omdat daar de aansluitingen A1, A2, en G zijn. Dit leek me handig doordat er een stoompuls door de gate wordt gestuurd en dan de triac in geleiding wordt gebracht. Alleen wist ik niet brengt die A1 en A2 beide in geleiding of is het zo dat die maar 1 kant in geleiding brengt. Na verder zoekwerk vond ik dat een triac moeilijk werkt met een wisslespanning en laat ik nu net een wisselspanning hebben ... hierdoor werd de triac uitgesloten als oplossing
Enigste oplossing zou dan zijn een transistor
Als ik het juist heb heeft de transistor dezelfde werking alleen doet die niet moeilijk bij wisselspanning maar dan snap ik nog steeds niet hoe ik kan bepalen waar de stroom heen gaat.
Kan ik nog enige hulp verkrijgen, ik denk dat 1 transistor niet genoeg is om bovenstaande schakeling volledig electronish te maken en dat ik meerdere nodig heb maar ik zou eerst goed moeten weten hoe deze juist werkt en vindt tot nu toe geen echte goede uitleg op het net
Met Vriendelijke Groet
Jens Snyers
hopend op een spoedige reactie
|
|
| Naar boven |
|
stynus Moderator

Geregistreerd op: 16-5-2003 Berichten: 5533 Woonplaats: Lommel (België)
|
|
| Naar boven |
|
Jens Snyers
|
Geplaatst: Za 15 Mei 2010, 11:05 Onderwerp: |
|
|
In een schakeling die door één triac en zijn stuurcircuit wordt gestuurd en gevoed met een AC-spanning, is 100 % geleiding niet mogelijk. Vlak voor de nuldoorgang daalt de stroom tot onder de houdstroom en zal de geleiding wegvallen.
gaan er dan geen storingen zijn of gaat dit dan wel 100% werken ?
als ik het met triacs doe dan moet ik meerdere triacs gebruiken voor bovenstaande schakeling om te wisselen, correct ?
|
|
| Naar boven |
|
stynus Moderator

Geregistreerd op: 16-5-2003 Berichten: 5533 Woonplaats: Lommel (België)
|
|
| Naar boven |
|
Jens Snyers
|
Geplaatst: Za 15 Mei 2010, 18:10 Onderwerp: |
|
|
oke na even nadenken heb ik een schema gemaakt ... weet wel niet of het klopt , kan iemand me hier richtlijnen geven indien het fout is ?
Met Vriendelijke Groet
Jens Snyers
|
|
| Naar boven |
|
Jens Snyers
|
Geplaatst: Di 25 Mei 2010, 20:12 Onderwerp: |
|
|
| Dankje voor de hulp , deze opdracht is naar behoren gelukt !
|
|
| Naar boven |
|