| Auteur |
Bericht |
bosworm
|
Geplaatst: Do 19 Aug 2010, 21:51 Onderwerp: geleidbaarheid condensator |
|
|
Beste,
ik ben een student en heb een vraag die me lang dwarszit. Hopelijk kan ik hiermee verdergeholpen worden!
Ik weet dat een condensator wisselstroom 'geleidt', de geleidbaarheid wordt groter naarmate de frequentie stijgt.
Gelijkstroom wordt tegengehouden.
De vraag nu is: wat gebeurt er als gelijkstroom fel pulserend is, aan de frequentie van de spraak (ong 700 Hz)? Hoe gaat de condensator daarop reageren?
Vriendelijk bedankt!
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Do 19 Aug 2010, 21:54 Onderwerp: |
|
|
Gelijkstroom die fel pulserend is is GEEN gelijkstroom, maar wisselstroom.
Dus de condensator zal deze puls (afhankelijk van de waarde van de condensator) doorlaten. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
bosworm
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 7:06 Onderwerp: |
|
|
Wisselstroom is enkel een stroom die continu van polariteiten verandert zoals je netstroom.
Gelijkstroom behoudt zijn polariteit, ook al is die fel pulserend...zo heb ik het toch altijd aangeleerd.
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 9:56 Onderwerp: |
|
|
Jammer genoeg, tot mijn spijt hebben ze dat jouw dan verkeerd aangeleerd. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 9:59 Onderwerp: |
|
|
Bosworm, dat is ook mijn mening.
Maar daarnaast kun je een pulserende gelijkspanning ook beschouwen als samengesteld uit een continu gelijkspanningsaandeel, met daarop gesuperponeerd een wisselspanning.
En dat wisselspanningsaandeel zal door de condensator een wisselstroom veroorzaken.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 11:50 Onderwerp: |
|
|
En als ik een 10 Volt wisselspanning (!!) op een 20 Volt gelijkspanning (!!) soupeer, dan heb ik volgens jouw redenatie gelijkspanning.......dacht het niet.