| Auteur |
Bericht |
bosworm
|
Geplaatst: Do 19 Aug 2010, 21:51 Onderwerp: geleidbaarheid condensator |
|
|
Beste,
ik ben een student en heb een vraag die me lang dwarszit. Hopelijk kan ik hiermee verdergeholpen worden!
Ik weet dat een condensator wisselstroom 'geleidt', de geleidbaarheid wordt groter naarmate de frequentie stijgt.
Gelijkstroom wordt tegengehouden.
De vraag nu is: wat gebeurt er als gelijkstroom fel pulserend is, aan de frequentie van de spraak (ong 700 Hz)? Hoe gaat de condensator daarop reageren?
Vriendelijk bedankt!
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Do 19 Aug 2010, 21:54 Onderwerp: |
|
|
Gelijkstroom die fel pulserend is is GEEN gelijkstroom, maar wisselstroom.
Dus de condensator zal deze puls (afhankelijk van de waarde van de condensator) doorlaten. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
bosworm
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 7:06 Onderwerp: |
|
|
Wisselstroom is enkel een stroom die continu van polariteiten verandert zoals je netstroom.
Gelijkstroom behoudt zijn polariteit, ook al is die fel pulserend...zo heb ik het toch altijd aangeleerd.
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 9:56 Onderwerp: |
|
|
Jammer genoeg, tot mijn spijt hebben ze dat jouw dan verkeerd aangeleerd. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 9:59 Onderwerp: |
|
|
Bosworm, dat is ook mijn mening.
Maar daarnaast kun je een pulserende gelijkspanning ook beschouwen als samengesteld uit een continu gelijkspanningsaandeel, met daarop gesuperponeerd een wisselspanning.
En dat wisselspanningsaandeel zal door de condensator een wisselstroom veroorzaken.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 11:50 Onderwerp: |
|
|
En als ik een 10 Volt wisselspanning (!!) op een 20 Volt gelijkspanning (!!) soupeer, dan heb ik volgens jouw redenatie gelijkspanning.......dacht het niet.
Probeer eens het telefoonsignaal te ontrafelen, mag via internet maar met een scoop is het ook leuk te doen.
Waarom (!!) omdat we praten over gelijkspanning, gelijkstroom bestaat niet.
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 17:41 Onderwerp: |
|
|
| Gompy schreef: |
| .......dacht het niet. |
Dacht het wel. Het geheel blijft een gelijkspanning, omdat de polariteit niet omkeert.
Maar je kan het voor verdere beschouwing ook ontleden in zijn basiscomponenten.
En waarom zou gelijkstroom niet bestaan? Dat is een stroom die altijd in dezelfde richting loopt, en niet omkeert.
|
|
| Naar boven |
|
smd_lover
Geregistreerd op: 24-3-2009 Berichten: 715 Woonplaats: prov Groningen
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 17:59 Onderwerp: |
|
|
KlaasZ, zo heb ik het ook geleerd op de MTS en het HBO.
Bij wisselstroom keert de polariteit om.
Een pulserende gelijkspanning is een pulserende gelijkspanning en geen wisselspanning.
Bosworm, Waarom pak je niet even een skoop en een condensator dan kun je precies zien wat er gebeurt.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 18:04 Onderwerp: |
|
|
Tov de 20 Volt is het gesoupeerde signaal wisselspanning, immers de spanning keert om tov die 20 Volt.
Eenmaal is hij -10 Volt tov die 20 Volt en daarna is hij +10 Volt tov die 20 Volt.
Bij Wisselstroom.....wisselstroom bestaat niet !!!!!!
Bij wisselstroom zou je het ene moment stroom uit het net trekken en daarna stroom in het net sturen, leg eens uit hoe je dat doet ??????
Niet lopen melken dat je op een HBO oid hebt gezeten, je kan daar wel een cursus spreken in het openbaar hebben gevolgd dus dat zegt niets.....of alles.
Laatst aangepast door Gompy op Vr 20 Aug 2010, 20:41, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 19:25 Onderwerp: |
|
|
| Bij wisselstroom zou je het ene moment stroom uit het net trekken en daarna stroom in het net sturen, leg eens uit hoe je dat doet ?????? |
Dat is heel makkelijk uit te leggen. Het ene moment komt de stroom door de fasedraad bij je binnen en gaat door de nuldraad weer weg. Het andere moment komt de stroom door de nuldraad naar je toe en gaat door de fasedraad weer weg. Had je toch zelf ook wel kunnen bedenken. Stroom loopt altijd in gesloten kringen, een van de basisbeginselen van de elektrotechniek.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 20:38 Onderwerp: |
|
|
Hahahahaaaaaa........je blijft vermakelijk, mijn weekend is weer goed.
En nu ga ik stroom aftappen voor mijn wietplantage via de nuldraad want daar zit geen KWh-meter tussen.
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 23:11 Onderwerp: |
|
|
Gompy, als je wil lachen, ga gerust je gang.
Maar uit je manier van reageren concludeer ik dat je er nog niet veel van snapt. En dan lijkt het me verstandiger dat je niet probeert de professor te spelen.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 23:33 Onderwerp: |
|
|
| KlaasZ schreef: |
| Gompy, als je wil lachen, ga gerust je gang. |
Dank je wel, en ik zal het zeker doen.
| Quote: |
| Maar uit je manier van reageren concludeer ik dat je er nog niet veel van snapt. En dan lijkt het me verstandiger dat je niet probeert de professor te spelen. |
Nu moet je stoppen Klaas2 want mijn buik begint pijn te doen van het schudden.
Maar ik zal me er niet meer mee bemoeien, jullie hebben elkaar gevonden en dat kan alleen maar meer plezier geven.
PS, bedenk wel dat anderen ook dit topic lezen.....
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2010, 23:44 Onderwerp: |
|
|
| ... bedenk wel dat anderen ook dit topic lezen..... |
Dat weet ik, en ik zie ook dat je niet alleen lacht, maar dat je ook bezig bent jezelf belachelijk te maken tegenover al die anderen die meelezen.
|
|
| Naar boven |
|
bert@ne
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2010, 1:19 Onderwerp: |
|
|
@klaas2
heb ik het dan al die jaren fout gedaan ?.
Heb ik al die 220/380 3 fase ster/driehoek motoren niet goed aan gesloten,
De motoren werken met 3 fase,s ,,,zeg maar met 3 bruine draden..
ik heb vergeten de blauwe draad aan te sluiten , kon ik ook geen aansluiting voor vinden , maar draaien als een trein...
enkele vragen :
1 Hoe kan dat dan werken zonder blauwe draad ?.
2 Hoe weten de 3 fasedraden ( volgens jou redenering) wanneer ze dan nul draad moeten zijn , dus eigenlijk de helft van de tijd moeten ze dan de blauwe draad zijn ?. en waarom 3 draden en niet gewoon 2 ?
3 waarom werkt mijn spanningzoeker schroevendraaier toestand niet op de blauwe draad ,,, lampje brand niet.....
4 Hoe zit dat met dan met zonnepanelen ( gelijk spanning naar wissel spanning ) ?.
5.... pssstt de bruine draad doet AU ... de blauwe draad niet , als ik er aankom .......
ben ik dan al die jaren voor niets naar school geweest, ? .
op enkele vragen zul jij geen antwoord kunnen geven volgens jou redenatie .
Jij haalt heel makkelijk spanning en stroom begrippen door elkaar , daardoor gaat het al mis.. .
bij wisselspanning loopt een stroom /* wisselstroom */
bij gelijkspanning loopt een stroom /* gelijkstroom */ en/of een evt. andere golfvorm .
Alles wat niet uitziet als een rechte lijn op de scoop is een golfvorm.
En gelijkspanning kan ook een golfvorm zijn bv.blokgolf.
En gelijkspanning kan ook nog eens positief of negatief zijn..
maar mijn auto accu wisselt gelukkig niet van polariteit..
hmmm... word mijn accu nu geladen door de dynamo of word de helft van de tijd de (wisselspanning-stroom ) dynamo geladen door de accu...???
ik moest het even kwijt ik kon het niet laten...
@gompie
bert,,,, _________________ Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2010, 22:10 Onderwerp: |
|
|
| bert@ne schreef: |
@klaas2
Jij haalt heel makkelijk spanning en stroom begrippen door elkaar , daardoor gaat het al mis.. . |
Ik haal helemaal niks door elkaar. Ik probeer juist altijd om heel zuiver om te gaan met de begrippen spanning en stroom. Dus het woord spanning gebruiken als het over spanning gaat, en het woord stroom als het over stroom gaat.
Ik reageerde alleen maar op Gompy die botweg beweerde : gelijkstroom bestaat niet, en later: wisselstroom bestaat niet. Dat zijn onzinopmerkingen, iedereen die een beetje elektro-opleiding heeft gehad heeft dat meteen door.
Voor de rest ga ik niet in op al je voorbeelden, want die gaan allemaal voorbij aan de bedoeling van mijn reactie.
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2010, 22:13 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Een condensator vormt een "weerstand" voor wisselstroom.
De "weerstands-waarde" is afhankelijk van de aangeboden frequentie.
Zie ook deze pagina van het AAC eBook:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_4/2.html
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2010, 23:02 Onderwerp: |
|
|
| KlaasZ schreef: |
| Ik reageerde alleen maar op Gompy die botweg beweerde : gelijkstroom bestaat niet, |
Zelfs lezen is al moeilijk genoeg voor je..............
| en later: wisselstroom bestaat niet. |
Heel goed van je, wisselstroom bestaat niet, wisselspanning wel.
| Dat zijn onzinopmerkingen, iedereen die een beetje elektro-opleiding heeft gehad heeft dat meteen door. |
Je kan die opleiding dan wel volgen, maar dan moet je wel opletten.
| Voor de rest ga ik niet in op al je voorbeelden, want die gaan allemaal voorbij aan de bedoeling van mijn reactie. |
Hahahahaaaaa, je legt het af vriend.
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2010, 23:27 Onderwerp: |
|
|
Kan een van de moderatoren dit geleuter laten stoppen?
Ik krijg er een beetje genoeg van om hier als gekke Gerritje te worden weggezet.
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2010, 23:36 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Had je de link al gezien die ik geplaatst heb?
http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_4/2.html
Op die site zijn er meer eBooks (allen in het engels):
http://www.allaboutcircuits.com/
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
|
|
| Naar boven |
|
freddy
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2010, 2:23 Onderwerp: |
|
|
@Klaasz, je verdient bijval. Toevallig keek ik weer eens hier rond en dit topic viel mij al op vanwege de onzin die Gompy uitkraamde.
@Gompy.
Als je een discussie wilt kom dan met argumenten, met het herhalen van stellingen kom je niet verder.
Dat een wisselstroom bestaat, en je ontkent een wisselspanning niet, dan is dit eenvoudig te bewijzen met de wet van ohm: I=U/R Ja, simpeler kan haast niet.
Als de spanning van teken veranderd: U = -x V, dan veranderd automatisch de stroom ook van teken: I = -x A. Immers R veranderd niet mee van teken.
En er is ook geen reden te bedenken waarom elektronen vloeiend door een geleider niet periodiek van stromingsrichting zouden kunnen veranderen.
Dat @Klaas niet in ging op de vragen van Bert@ne kan ik mij goed voorstellen, dat raakte kant nog wal.
|
|
| Naar boven |
|
bert@ne
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2010, 9:16 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bosworm,,
De vraag nu is: wat gebeurt er als gelijkstroom fel pulserend is, aan de frequentie van de spraak (ong 700 Hz)? Hoe gaat de condensator daarop reageren?
Om te begrijpen wat je bedoelt had ik graag meer info..
Wat is de bron van die gelijkstroom die fel pulseert ?
Zonder spanning geen stroom.
Waarschijnlijk bedoel jij "een gelijkspanning met een puls van 700 Hz.".
700 Hz is geen gelijkspanning dus een golfvorm , de condensator laat deze golfvorm gewoon door ,immers o Hz is gelijkspanning.
Deze 700 Hz spanning / golfvorm kun je beschouwen als een soort halve wisselspanning.
De condensator word 700 * per seconde geladen en ontladen , de condensator volgt dat gedrag .
Wil je de condensator gebruiken om de stroom spetters te verminderen,
of voor audio ?
De werking van de condensator veranderd niet maar wel of het een C met grote of een kleine capaciteit moet zijn.
Hoe een condensator zich gedraagt kun je zelf ,hoorbaar en zichtbaar maken .
Audio.
Gebruik je line-ingang of mic. ingang van je pc , en sluit je condensator en bron aan .
zet je volume van je speakers hard .
Visueel.
Je kunt het gedrag van de condensator zichtbaar maken op je pc , met bv. oscilloscoop software.
Heb je zelf geen bron van een "fel pulserende stroom" kun je dit evt. simuleren met een software "signaal generator " .
veel succes met studeren....
bert,, _________________ Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
|
|
| Naar boven |
|