|
Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In
overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over
elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van
Schakelingen
|
| Auteur |
Bericht |
vsr
|
Geplaatst: Di 29 Sep 2009, 22:02 Onderwerp: Gezocht: Deurbel met 555 uit Elektuur ca. 1975 |
|
|
Jaren geleden heb ik ooit die schakeling gemaakt: een electronische dingdong bel, een ontwerp met de timer NE555 (2 of 3 stuks) en als ik me goed herinner ook een darlington transistor om de luidspreker aan te sturen. Werking was simpel en doeltreffend: zolang de drukknop wordt bediend klinkt een hoge toon en wanneer de druktoets wordt losgelaten klinkt ruim een halve seconde een lage toon. Nu kan ik me wel een schakeling bedenken die ongeveer hetzelfde resultaat heeft, maar nooit zo doeltreffend (weinig componenten) als deze schakeling was.
Mocht iemand deze schakeling ergens tegenkomen of weten waar oude schakelingen van Elektuur gevonden kunnen worden: graag een seintje.
Bij voorbaat dank. _________________ Als ik een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er gewoon te weinig van.
|
|
| Naar boven |
|
vsr
|
Geplaatst: Ma 5 Okt 2009, 8:39 Onderwerp: |
|
|
Ik heb 'm inmiddels gevonden. In dit geval op een Amerikaanse site, maar de opzet is identiek. Voor wie eventueel ook interesse mocht hebben: hij staat op http://cdselectronics.com/Kits/Two%20Tone%20Door%20Bell.htm
Wanneer deze overigens vaste voeding wordt aangesloten kan de massa van de luidspreker rechtstreeks aan de - van de voeding worden gekoppeld waarbij de 2N7000, 10 uF, 180K en diode #1 vervallen. _________________ Als ik een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er gewoon te weinig van.
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Ma 5 Okt 2009, 17:58 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt.
want die onderdelen zitten erbij om de batterij te sparen. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dit forum
|
|