Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Gezocht: Deurbel met 555 uit Elektuur ca. 1975

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Vraag & Aanbod
Auteur Bericht
vsr

BerichtGeplaatst: Di 29 Sep 2009, 22:02    Onderwerp: Gezocht: Deurbel met 555 uit Elektuur ca. 1975 Reageer met quote

Jaren geleden heb ik ooit die schakeling gemaakt: een electronische dingdong bel, een ontwerp met de timer NE555 (2 of 3 stuks) en als ik me goed herinner ook een darlington transistor om de luidspreker aan te sturen. Werking was simpel en doeltreffend: zolang de drukknop wordt bediend klinkt een hoge toon en wanneer de druktoets wordt losgelaten klinkt ruim een halve seconde een lage toon. Nu kan ik me wel een schakeling bedenken die ongeveer hetzelfde resultaat heeft, maar nooit zo doeltreffend (weinig componenten) als deze schakeling was.
Mocht iemand deze schakeling ergens tegenkomen of weten waar oude schakelingen van Elektuur gevonden kunnen worden: graag een seintje.
Bij voorbaat dank.
vsr

BerichtGeplaatst: Ma 5 Okt 2009, 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 'm inmiddels gevonden. In dit geval op een Amerikaanse site, maar de opzet is identiek. Voor wie eventueel ook interesse mocht hebben: hij staat op http://cdselectronics.com/Kits/Two%20Tone%20Door%20Bell.htm
Wanneer deze overigens vaste voeding wordt aangesloten kan de massa van de luidspreker rechtstreeks aan de - van de voeding worden gekoppeld waarbij de 2N7000, 10 uF, 180K en diode #1 vervallen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Ma 5 Okt 2009, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt.
want die onderdelen zitten erbij om de batterij te sparen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Vraag & Aanbod Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: