Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Hartslagmeterprobleem

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
jowe

BerichtGeplaatst: Ma 30 Aug 2010, 15:06    Onderwerp: Hartslagmeterprobleem Reageer met quote

Ik heb 2e hands een hartslag/fietsmeter gekocht (Hac4Pro van ciclosport) Alleen het hartslaggedeelte blijkt nu stuk. Na wat naspeuringen op internet blijkt dit aan de "ontvangstspoel" te liggen. Het is ca. 6mm lang en 4mm in doorsnee. Helaas is de spoel niet meer te gebruiken. Is de spoel opnieuw te omwikkelen. Waar moet ik dan rekening mee houden?
Op een Duitse site las ik dat iemand het volgend gedaan had:
Habe dann die Spule rausgenommen, den Kern geklebt, neu bewickelt und mit neuen Kondensatoren den Schwingkreis wieder auf 5.3kHz abgeglichen.
Schwingkreisdaten vorher: 250mH, 3.5nF, keine Ahnung, wie die soviele Windungen auf die Spule gebracht haben, ist ein haarfeiner Draht...
Schwingkreisdaten nachher: 2.5mH, 350nF Habe mit 0.1mm Draht bei weitem nicht soviele Windungen draufbekommen.

Ik heb niet veel verstand van elektronika. Kan iemand dit in lekentaal uitleggen? Of is zoiets kant en klaar aan te schaffen? De fabrikant wil dat ik hem opstuur, maar dat wordt me te prijzig.

Zie: Foum nieuwe spoel maken en Forum reparatie Hac4
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pe5ocb

BerichtGeplaatst: Ma 30 Aug 2010, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een Hac4, maar bij mij is de temperatuur en hoogtemeter kapot. Ben je toevallig daar ook iets over tegengekomen?

Zo te lezen heeft hij zelf een spoeltje gewikkeld met 0.1mm^2 draad.
Of het zo te koop is ligt er ook aan hoeveel ruimte je hebt, je zult denk ik naar een smd spoeltje moeten kijken dan.
Naar boven
jowe

BerichtGeplaatst: Ma 30 Aug 2010, 15:31    Onderwerp: Probleem hartslagmeter Hac4pro Reageer met quote

Ik zal eens voor je kijken. Je hoort van me. Gaat het dan om dit soort spoelen"http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-elektromechanisch/spoelen-smoorspoelen/smd-smoorspoelen-epcos/. Waar moet ik naast de inbouwmaat op letten? Ik heb geen elektronische achtergrond nl.
Naar boven
pe5ocb

BerichtGeplaatst: Ma 30 Aug 2010, 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Geen smoorspoelen. Dichtstbijzijnde wat ik kan vinden is http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-elektromechanisch/spo...iten/440165.html# Maar dat is allicht te groot.
Naar boven
jowe

BerichtGeplaatst: Ma 30 Aug 2010, 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat uitwisselbaar met de spoel op de foto?

Op de foto staat de door mij gedemonteerde spoel zonder zwarte plastic coating. (en minder draad). Lijkt iets heel anders.
Naar boven
bert@ne

BerichtGeplaatst: Di 31 Aug 2010, 4:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,,,

Vaak maakt het spoel lichaam deel uit van de werking van de spoel.

Daarom heeft die duitser ook het zelfde spoel lichaam weer gebruikt om in ieder geval in de buurt zien te komen,
Dit heeft hij veranderd door minder wikkelingen en een grotere condensator.. de gevoeligheid neemt hierdoor af.

Het werkt maar de afstand zender / ontvanger word kleiner ..

bert,,
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: