| Auteur |
Bericht |
Creativity
|
Geplaatst: Wo 28 Okt 2009, 21:39 Onderwerp: hoogspanning kabels en levelancier v electronica onderdelen |
|
|
Hallo,
voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar hoogspanning kables die 50+kV kunnen doorstaan. Auto ontsteking kabels zijn niet geschikt wegens te hooge weerstand, het moet een koperen draad zijn.Ook een goede leverancieer van electronica onderdelen (mag via internet) in Valaams-Brabant zou handig zijn.
dank u voor hulp!
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Wo 28 Okt 2009, 21:48 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
De enige die ik heb kunnen vinden is geschikt voor 48kV.
http://be.mouser.com/ProductDetail/Belden-Wire-Cable/8868-002500/?q...4TVh0PGXbaA%3d%3d
Groeten,
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
|
|
| Naar boven |
|
GJ_
|
Geplaatst: Do 29 Okt 2009, 8:53 Onderwerp: |
|
|
| Er is ook ontstekingskabel zonder weerstand hoor, met gewoon koper. Die koop ik zelf altijd op haspel.
|
|
| Naar boven |
|
Creativity
|
Geplaatst: Do 29 Okt 2009, 16:01 Onderwerp: |
|
|
huhu eerst en vooral thx voor hulp ik wist zelf niet dat ze zo duur waren
wat denken jullie aan een ontstekingskabel dat ik in dan nog in een kunstof buis plaats en vul op met parafin?
@GJ_
ken je een goed online leverancier mss?
Dan begon ik te denken aan bescherming voor mijn handen. Iemand ervaring met electrische beveliging handschoenen?
|
|
| Naar boven |
|
GJ_
|
Geplaatst: Zo 1 Nov 2009, 19:47 Onderwerp: |
|
|
| Creativity schreef: |
Dan begon ik te denken aan bescherming voor mijn handen. |
Dat kost niks: gezond verstand en uit de buurt blijven als er spanning op staat.
Ook van een auto ontsteking krijg je dwars door de kabel heen nog een reuzeklap als die wat verouderd of vuil is. Bovendien gaan dergelijke spanningen ook buiten over de kabelisolatie als die wat vochtig is, en dat is ie.
Die isolatie is om de spanning zo goed en kwaad als het kan binnen te houden, niet om jou te beschermen.
|
|
| Naar boven |
|
brambo47
|
Geplaatst: Do 10 Dec 2009, 19:20 Onderwerp: |
|
|
| Creativity schreef: |
huhu eerst en vooral thx voor hulp ik wist zelf niet dat ze zo duur waren
wat denken jullie aan een ontstekingskabel dat ik in dan nog in een kunstof buis plaats en vul op met parafin?
@GJ_
ken je een goed online leverancier mss?
Dan begon ik te denken aan bescherming voor mijn handen. Iemand ervaring met electrische beveliging handschoenen? |
Ik neem aan dat je leek ben op hoogspanninggebied. Speel er dan niet mee of sluit een goede levensverzekering af voor je partner/kinderen.
Als je toch wil dan is kan je beter metalen handschoenen liefst nog een metaal pak en laarzen nemen die met aarde verbonden zijn, dan zit je namelijk in een soort kooi van faraday. Dat gebruiken 300.000 volt hoogspanningswerkers ook, dan ben je zeker veilig.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 0:54 Onderwerp: |
|
|
Het werken aan hoogspanning is vele malen veiliger dan het werken aan laagspanning, omdat laagspanning een open systeem is waar iedereen aan kan zitten.
Het is haast onmogelijk voor een leek om aan spanningsvoerende delen van de hoogspanning te komen.
Je moet je echter niet vergissen hoeveel mensen hoogspanningsgemachtigd zijn.
Bij alle nutsbedrijven zijn de werknemers hoogspanningsbevoegd, zo ook de meeste installateurs en dan nog een heleboel mensen die zijdelings met hoogspanning te maken hebben zoals controleurs / meteropnemers / netbewakers / operators enz enz.
Er wordt wel degelijk onder hoogspanning gewerkt, jij zou het niet op prijs stellen als geregeld thuis het licht uit gaat.
Denk maar eens aan al die hoogspanningsmasten, daar wordt zowiezo onder spanning aan gewerkt.
In alle transformatorhuisjes en aan verdelers wordt onder spanning gewerkt.
Toch zal men altijd wel proberen om zoveel mogelijk in de directe omgeving waar men werk veilig te stellen, bv door werkschotten te plaatsen of door inderdaad af te schakelen.
Afschakelen is de laaste optioe omdat er teveel geld van afhankelijk is, koelkasten, fabrieken en bedrijven, servers, beveiliging, enz enz.......alles moet onder spanning blijven staan.
|
|
| Naar boven |
|
GJ_
|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 11:33 Onderwerp: |
|
|
| Gompy schreef: |
| ... de meeste installateurs en dan nog een heleboel mensen die zijdelings met hoogspanning te maken hebben zoals controleurs / meteropnemers / .... |
Die hebben toch alleen met laagspanning te maken??
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 16:35 Onderwerp: |
|
|
En weer grappen en grollen, maar kom nu eens met bewijzen dat je er zoveel verstand van hebt.
Laat even je hoogspanningstoewijzing zien of geef even je certificaatnummer (bv HSVP01.14.602.XX3T), noem eens de het opleidingsinstituut waar je je wijsheid hebt gehaald.......geef nu eens 1x het bewijs dat je ook werkelijk ergens, al is het maar van koken, verstand van hebt.
Het zal wel weer uitdraaien om het alom door Janssen gewaardeerde grappen en grollenfestijn ipv harde bewijzen.
|
|
| Naar boven |
|
GJ_
|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 20:10 Onderwerp: |
|
|
Dus iemand anders beledigen,... |
Ehh, ik geloof dat je zelf ook niet altijd de vriendelijkste bent, kijk naar je laatste twee posten.
En beledigingen met beledigingen beantwoorden en dan verongelijkt doen is niet erg consequent.
Overigens kan iemand ook zonder certifikaten en diploma's veel kennis van zaken hebben.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 20:22 Onderwerp: |
|
|
| GJ_ schreef: |
| Overigens kan iemand ook zonder certifikaten en diploma's veel kennis van zaken hebben. |
Dat zeggen die snot aapjes zonder diploma ook elke dag tegen ons......ze weten alles beter.
|
|
| Naar boven |
|
GJ_
|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 20:58 Onderwerp: |
|
|
..of lieden die behangen met diploma's die onzin verkopen, ook geen zeldzaamheid.
Ik denk dat we beter weer gewoon on-topic kunnen gaan. Dat gegrom allemaal is eigenlijk nergens goed voor.
|
|
| Naar boven |
|
stynus Moderator

Geregistreerd op: 16-5-2003 Berichten: 5533 Woonplaats: Lommel (België)
|
|
| Naar boven |
|
JARI NETWORKS
Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 1555 Woonplaats: Hedalen. Noorwegen ...
|
Geplaatst: Vr 11 Dec 2009, 22:27 Onderwerp: |
|
|
er zijn ( zoals overal ) nu eenmaal mensen die graag op anderen katten,
er is hem al eerder verteld om dat dan maar in de huiskamer te doen. _________________ http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
|
|
| Naar boven |
|
Arjan Site Admin

Geregistreerd op: 24-7-2002 Berichten: 686 Woonplaats: Lexmond of Eindhoven.
|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 0:52 Onderwerp: |
|
|
Het werken aan hoogspanning is vele malen veiliger dan het werken aan laagspanning, omdat laagspanning een open systeem is waar iedereen aan kan zitten.
Het is haast onmogelijk voor een leek om aan spanningsvoerende delen van de hoogspanning te komen. |
Hier ga je de fout in Gompy als je het mij vraagt.
Topic starter kan er namelijk wel aan zitten lijkt het, hij vraagt tenslotte om handschoenen.
Ook certificaten hebben er weinig mee te maken, TS heeft deze zeer waarschijnlijk niet, anders had hij deze vraag niet gesteld. Dus als TS met hoogspanning aan de slag gaat is dat potentieel gevaarlijk.
En nu graag volwassen verder Gompy... _________________ Condensators? Kan je dat eten?
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 1:14 Onderwerp: |
|
|
| Arjan schreef: |
Het is haast onmogelijk voor een leek om aan spanningsvoerende delen van de hoogspanning te komen. |
Hier ga je de fout in Gompy als je het mij vraagt. |
Ik ga helemaal niet de fout in want zelfs aan spanningslozedelen in de hoogspanning wordt met PB's zoals handschoenen aan gewerkt.
Daarom vragen we het dus niet aan jou.....
| Quote: |
| Topic starter kan er namelijk wel aan zitten lijkt het, hij vraagt tenslotte om handschoenen. |
Alleen als de kabels kort gesloten zijn, de installatie aan aarde ligt en vizueel gescheiden is van het (hoogspannings) net wordt er zonder PB gewerkt.
Daarnaast denk ik dat de OP niet aan een professioneel hoogspanningsnet wil werken maar thuis aan zijn magnetron, tv, auto-ontsteking, gas-aansteker oid wil werken of misschien wel een Teslacoil aan het maken is, en denkt.....zo'n tik van een hoogspanning is toch wel heftig dus laat ik maar handschoenen aantrekken.
Zou hij in een echte hoogspanning (moeten) werken, dan zal hij eerst een toewijzing moeten hebben, veiligheidsfilmpjes moeten hebben gezien en niet te vergeten een werkvergunning moeten hebben waarin hij verklaart dat hij de voorgeschreven PB's gebruikt en de veiligheid in acht neemt.
|
|
| Naar boven |
|
Arjan Site Admin

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 2:04 Onderwerp: |
|
|
Kan de TS aan de hoogspanning zitten denk je?
Nee-> Je laatset post suggereert duidelijk dat je ja denk, dus uitgesloten.
Ja-> Ook uitgesloten, want je zegt zelf dat er met handschoenen etc wordt gewerkt.
Dus je speekt jezelf tegen. _________________ Condensators? Kan je dat eten?
|
|
| Naar boven |
|
GJ_
|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 12:12 Onderwerp: |
|
|
Nee nee, die laatste posts van grompy (sorry, kon het even niet laten ) snijden wel degelijk hout.
De vriendelijke discussie sloeg pas om toen ik hem wees op iets wat me meer een foute veronderstelling leek te zijn. Ik ga er nl vanuit dat de gemiddelde installateur namelijk geen drol met hoogspanning te maken heeft. Die discussie lijkt me wel klaar nu!
Om Gompy even aan te vullen: Er is volgens mij nog een reden waarom HS veiliger kan zijn dan LS. Bij LS zien de mensen wel gevaar: je kunt een hele vervelende oplazer krijgen, maar that's it. Bij HS zien mensen een heel ander gevaar: één verkeerde beslissing betekend dat je erg dood bent, meteen.
Dat is het probleem met de meeste veiligheidssystemen. Het maakt een systeem niet veiliger. Auto's zijn een stuk veiliger geworden maar ondanks alle hulpmiddelen als ABS en Traction Control gebeuren er niet minder ongelukken. De stommelingen achter het stuur wanen zich steeds veiliger en gaan als nog grotere debielen rijden.
Hetzelfde geld voor de SUV's. Die zijn gevaarlijker dan nomale auto's en er gebeuren extra ongelukken mee, ook al vanwege dat "veilige gevoel".
Je wilt niet weten wat mensen bedenken om zich met goed beveiligde machines alsnog te mutileren. Met de minder beschermde of zelfs onbeschermde machines gebeurde natuurlijk ook wel eens wat (te vaak eigenlijk) maar de vemindering van het aantal ongelukken staat in geen verhouding tot de inspanningen om e.e.a. veiliger te krijgen.
Stoppen dus met teveel veiligheid, geef Darwin een kans! Dat scheelt een boel geld en is uiteindelijk het beste voor de mensheid.
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 12:40 Onderwerp: |
|
|
| Kan de TS aan de hoogspanning zitten denk je? |
Ja, pak de kabel van je auto-ontsteking maar vast.
[quoute]Nee-> Je laatset post suggereert duidelijk dat je ja denk, dus uitgesloten.
Ja-> Ook uitgesloten, want je zegt zelf dat er met handschoenen etc wordt gewerkt.[/quote]
Lezen is niet je sterkste kant he ?
| Dus je speekt jezelf tegen. |
Probeer eens terug te lezen wat je zelf schrijft......begrijp je het zelf wel wat je neer kalkt ?
|
|
| Naar boven |
|
Pyro-Brad
|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 12:50 Onderwerp: |
|
|
Nu kom ik er even als jongen sneuzel er tussen (maakt de situatie er niet echt beter op.)
MAAR.....
Ik weet niet of jullie het door hebben maar jullie zijn door jullie welles niettes spelletje het HELE toppic aan het verzieken.
Aan al deze berichten zal de TS niks aan hebben. Volgensmij heeft de TS wel voor advies gevraagd, dat lijkt me ook wel een doel van een FORUM.
Het lijkt mij allemaal niet zo netjes tegenover de TS.
(Dit moest ik even kwijt)
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 13:00 Onderwerp: |
|
|
| GJ_ schreef: |
| Om Gompy even aan te vullen: Er is volgens mij nog een reden waarom HS veiliger kan zijn dan LS. Bij LS zien de mensen wel gevaar: je kunt een hele vervelende oplazer krijgen, maar that's it. Bij HS zien mensen een heel ander gevaar: één verkeerde beslissing betekend dat je erg dood bent, meteen. |
Beide, HS en LS, zijn even gevaarlijk omdat je het gevaar het niet ziet.
Een auto zie je aankomen, maar spanning in het algemeen is ontzichtbaar.
Voor HS zijn er echter regels en aangepaste installaties zodat je de veiligheid niet uit het oog kan verliezen.
Voordat je bv aan een echt HS-net kan/mag werken moet je:
Een werkplan maken - op papier staat wie eraan het net werken, waar er aan het net gewerkt wordt, wat afgeschakeld wordt, volgorde van afschakelen, wie de verantwoordelijke is voor werkzaamheden is en wie de verantwoordelijke voor de installatie is.
Daarna is er een bepaalde volgorde van werken en veilgstellen.
Spanningsloos maken - schakelaars uit zetten.
Scheiden - zekeringen verwijderen.
Aarden - kabels en installatie aan aarde leggen.
Testen meetapparatuur op funtionaliteit.
Spanningsloosheid aantonen - verschillende keren.
Testen meetapparatuur op funtionaliteit.
Ondanks dat kan zich een situatie voordoen waarbij er toch nog (rest) spanning op de kabels / installatie staat.
Bv als de generator aan het uitlopen is, je aan een gekoppeld net werkt, meerdere HS-kabels in 1 trace hebt liggen of in een overgangsfase zit van veiligstellen.
In dit soort situaties gebruikt men altijd PB-middelen, handschoenen, gelaatscherm, geisoleerd gereedschap, isolatie matten enz.
Ondanks alle bovenstaande voorzorgsmaatregelen is de medewerker best instaat om aan onder spanningvoerendelen aan te raken.
Bv als hij zijn meetappartuur test op de spanningsvoerende railen of aan de shutters moet werken of in een open installatie de zekeringen terug moet plaatsen.
Maar deze mensen weten als geen ander dat het levensgevaarlijk is en worden daarom ook jaarlijks getest op hun kennis zodat ongelukken tot een minium beperkt worden.
|
|
| Naar boven |
|
Arjan Site Admin

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 13:23 Onderwerp: |
|
|
|
Duidelijke tegenspraak. _________________ Condensators? Kan je dat eten?
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 13:35 Onderwerp: |
|
|
Het is haast onmogelijk |
|
Het is niet onmogelijk anders had ik dat wel geschreven.
| voor een leek om aan spanningsvoerende delen van de hoogspanning te komen. |
|
Hier herhaal ik nog een keer dat het mogelijk is
| Duidelijke tegenspraak. |
Je hebt waarschijnlijk net op school geleerd dat min keer min is plus, maar plus keer plus is beslist geen min !
http://www.xs4all.nl/~wjsn/tekst/minmaalmin.htm
Misschien leer je dat de volgende les wel.....dus blijven opletten.
|
|
| Naar boven |
|
Arjan Site Admin

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 13:39 Onderwerp: |
|
|
Ah, dus de kabel is haast onmogelijk vast te pakken? _________________ Condensators? Kan je dat eten?
|
|
| Naar boven |
|
Gompy

|
Geplaatst: Za 12 Dec 2009, 13:49 Onderwerp: |
|
|
| Ah, dus de kabel is haast onmogelijk vast te pakken? |
Gekken en dwazen hebben geen toegang tot hoogspanningsruimten, maar je zou wat graag willen he ?
|
|
| Naar boven |
|