Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

inschakelspanning van een 24volt relais

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
yprgwt

BerichtGeplaatst: Vr 27 Aug 2010, 22:23    Onderwerp: inschakelspanning van een 24volt relais Reageer met quote

Hallo, is het mogelijk om met een 24voltrelais een soort van accu beveiliging te maken voor mijn motorfiets?

Als ik mijn contact aanzet gaat direct de gedimde verlichting aan. Deze is dus geschakeld over het contact (het is een Amerikaanse motor). De accu wordt dus op dat moment behoorlijk belast en het wil wel eens voorkomen dat op dat moment er net te weinig spanning voorradig is in de accu om de startmotor goed rond te krijgen.
Nu heb ik begrepen dat een 24volts relais een inschakel spanning heeft die rond de 13volt ligt. Als ik deze dan in de 12volt + draad aansluit dan zou dus de verlichting uit zijn als de motor niet draait en dus de accu niet wordt leeg getrokken door de verlichting. Volgens mij wordt de accu geladen met meer spanning als 12 volt dus als de dynamo zijn werk doet wordt de accu geladen en het relais bekrachtigd omdat de boordspanning stijgt boven de 12volt.
Klopt mijn redenatie een beetje of zie ik iets over het hoofd?
Of heeft iemand een betere oplossing die eenvoudig te maken is? Een schakelaar in de +draad maken is een mogelijkheid, maar ik ken me zelf; en verwacht dan dus het rondrijden zonder verlichting...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bert@ne

BerichtGeplaatst: Za 28 Aug 2010, 1:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,,,

Een relais is prima voor het geen je wil , gebruik dan wel een stevig 12 Volt relais.

Op dit forum vind je gegarandeerd wel ergens een simpele inschakel vertraging bv. met het timer ic 555 , daarmee kun je bv. na 30 sec. (langer of korter kan natuurlijk ook) je relais laten aantrekken.

bert,,
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: