| Auteur |
Bericht |
JeroenI
Geregistreerd op: 8-1-2010 Berichten: 400 Woonplaats: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland
|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 11:22 Onderwerp: keramisch of polyester? |
|
|
Goedemorgen,
Ik vroeg mij het volgende af. Hoe weet je nou of je een keramische of een polyester condensator nodig hebt als je op een schakeling kijkt? Ik weet nooit zo goed wat ik daarvan moet bestellen en in de winkel pakken ze het zo, zonder dat ze de schakeling zien. Kan iemand mij daarin helpen?
Alvast bedankt!
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 12:17 Onderwerp: |
|
|
Moeilijk te beantwoorden. Laat eens een schema zien, dan kunnen we wel zeggen welk type je kunt gebruiken.
Voor HF toepassingen worden meestal de keramische gebruikt.
Voor LF en DC de polyester.
Je moet ook weten of er forse stromen door de c moeten om dan er weer wat anders over te kunnen zeggen.
Eigenlijk is dit allemaal in de specificatie van het desbetreffend type condensator terug te vinden.
Als je nu elke keer iets wil weten, zou je ook iedere keer weer in de data bladen moeten kijken van de div. types, dat doen wij allemaal anders ook elke keer weer.
Daarom lees je wel eens hier en daar RTFM en dat klopt ook meestal, zelfs voor ons! _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 13:57 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Op deze pagina staat heel veel informatie over de condensator:
http://my.execpc.com/~endlr/index.html
Groeten,
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 13:59 Onderwerp: |
|
|
Mooie site Bertus, maar dan moet je wel in het engels kunnen lezen  _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
JeroenI
Geregistreerd op: 8-1-2010 Berichten: 400 Woonplaats: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland
|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 18:56 Onderwerp: |
|
|
| Inderdaad, is er niet zo'n gelijk sooretige uitleg, alleen dan nederlandstalig? (Had ik vroeger nou maar beter op school opgelet:P)
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
|
| Naar boven |
|
JeroenI
|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 18:59 Onderwerp: |
|
|
| Mat Janssen schreef: |
Moeilijk te beantwoorden. Laat eens een schema zien, dan kunnen we wel zeggen welk type je kunt gebruiken.
Voor HF toepassingen worden meestal de keramische gebruikt.
Voor LF en DC de polyester.
Je moet ook weten of er forse stromen door de c moeten om dan er weer wat anders over te kunnen zeggen.
Eigenlijk is dit allemaal in de specificatie van het desbetreffend type condensator terug te vinden.
Als je nu elke keer iets wil weten, zou je ook iedere keer weer in de data bladen moeten kijken van de div. types, dat doen wij allemaal anders ook elke keer weer.
Daarom lees je wel eens hier en daar RTFM en dat klopt ook meestal, zelfs voor ons! |
Even een aparte quote.
Het gaat niet zo zeer om 1 bepaald schema, maar meer in het algemeen. Ik wil gewoon wat meer af weten van welk type condensator ik nodig heb bij welke aansluiting dan ook. Jij zegt voor HF meestal keramisch, waarvoor is dit? Wat is LF eigenlijk precies? DC weet ik wel. Wat bedoel je precies met de stromen door de c ? Wat is exact de c?
Alvast bedankt!
|
|
| Naar boven |
|
JeroenI
|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 19:01 Onderwerp: |
|
|
|
Dank, hier heb ik ook wat aan! Maar ben toch evengoed benieuwd naar de reactie van Mat Janssen.
|
|
| Naar boven |
|
JeroenI
|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 19:06 Onderwerp: |
|
|
| Maar hoe kan het eigenlijk dat ze in de winkel gewoon maar wat pakken en dan ook het goede hebben zonder de schakeling te zien? Gaan ze dan gewoon standaard uit van polyester ofzo ?
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 28 Feb 2010, 19:22 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Hier is nog een simpele cursus:
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/Condensator.html
Groeten,
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
|
|
| Naar boven |
|
JeroenI
|
Geplaatst: Ma 1 Mrt 2010, 9:39 Onderwerp: |
|
|
| Vriendelijk dank, ik ga 'm doorlezen.
|
|
| Naar boven |
|