Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Met atmega een voltage van 0-10Volt genereren voor een dimme

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal
Auteur Bericht
educa

BerichtGeplaatst: Ma 22 Feb 2010, 13:10    Onderwerp: Met atmega een voltage van 0-10Volt genereren voor een dimme Reageer met quote

Hallo,

Ik heb een led dimmer gekocht om een ledpaneel mee te kunnen dimmen.

Dit paneel kan je dimmen door een 10K potentiometer aan te sluiten, maar je kan ook een 0-10V signaal aanbieden aan de dimmer.

Hier heb ik nu een probleem. Ik dacht eerst dat dit ging lukken om een atmega te gebruiken die een digitale potentiometer aanstuurt zoals de DS1803 en dat deze dan de functie van een gewone potentiometer zou overnemen. Probleem is echter dat over deze potentiometer 10volt zou gaan en ik lees in alle datasheets van digitale pots dat ze maar VCC+- 0,5V verdragen.

Dus een digitale potentiometer lijkt me moeilijk haalbaar. Kent iemand een andere eenvoudige manier (of minder eenvoudig) om deze dimmer een voltage aan te bieden tussen de 0 en 10 volt (liefst toch in minimaal 100 stappen zodat ik per % kan dimmen, hoger mag ook)

De dimmer is DEZE (http://www.led1.de/shop/product_info.php?pName=solarox-power-leddimmer-max-10a-p-1087&cName=ledpowercontroller-c-108)

Met hartelijke dank voor enige mogelijke hulp.

Bart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover

BerichtGeplaatst: Ma 22 Feb 2010, 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt met de microcontroller een analoge spanning maken tussen 0 en 5 Volt. Dit kun je doen door een PWM signaal te genereren met hoge frequentie. Daar komt een RC filter achter zodat er over de condensator een gelijkspanning komt te staan. De dutycycle bepaalt de hoogte van de spanning. 0% = 0Volt, 50% = 2.5 Volt.

Aangezien je van 0 tot 10 Volt moet gaan zal er nog een transistor tussen de PWM uitgang vaqn de ucontroller en het RC filter moeten.
Naar boven
educa

BerichtGeplaatst: Ma 22 Feb 2010, 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp en ik wil bijvoorbeeld aan halve kracht gaan, dan moet ik een 50-50 PWm signaal maken, maar......

Mijn controller kan slechts 0..5V aan dus zal ik bij een duty cycle van 50% slechts 2.5 volt krijgen.

Mijn dimmer geeft me een 10 volt ter beschikking vanwaar ik zou kunnen aftappen, maar zou iemand me misschien even kunnen schetsen wat er dan juist moet komen tussen de uitgang van mijn controller en de pin die effectief 0-10V gaat geven ?

Ik ken niets van die rc filters en ook helemaal niet welke transistor ik daar zou moeten tussenhangen en hoe juist.

Daarom.... aub ik zou onnoemelijk dankbaar zijn met een schetsje hoe dit moet..

Dank,

Bart
Naar boven
pe5ocb

BerichtGeplaatst: Ma 22 Feb 2010, 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.aartsite.nl/licht/o_5vhrfi.htm
Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: