Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Piëzo-buzzers voor energieopwekking

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen
Auteur Bericht
Shiruvan

BerichtGeplaatst: Wo 19 Aug 2015, 9:06    Onderwerp: Piëzo-buzzers voor energieopwekking Reageer met quote

Hallo elektronica-professionals,

Ik ben al een tijdje bezig met een project waarbij ik energie wil opwekken. Energie opwekken zonder dat je er iets voor moet doen. Je moet er wel wat voor doen, maar ik wil het toepassen aan dagelijkse gewoontes. Mijn idee is om energie op te wekken door kinetische energie. We bewegen elke dag, we lopen, we fietsen, zwaaien naar iemand etc. Ik ben toen gestuit op piëzo-elektriciteit. Heb verschillende filmpjes gevonden op internet en kwam uit op piëzo-elementen. Hiervoor heb ik ook een elektrisch circuit gevonden die ik hierop wil toepassen. Het idee is om dit te verwerken in een schoen. Het is voor sporters bedoeld die in de avond moeten opvallen.

Ik wil 14 piëzo-buzzers aan elkaar koppelen en in een schoen verwerken zodat ze genoeg energie opwekken voor een led-lampje. Hiervoor heb ik het volgende gevonden. Heb alle onderdelen gekocht bij Brigatti in Eindhoven en hopelijk zijn de onderdelen goed.

http://m.eet.com/media/1133637/14501-figure_1.pdf

Mijn vraag hierbij is; hoe las ik de onderdelen vast de MAX1675? Hij is superklein! Kan me alleen bedenken dat je met een supersonische lasmachine het kan lassen.

Deze link laat de foto's zien van alle onderdelen die ik heb gekocht.
Hartelijk bedankt voor degene die er naar wilt kijken!

https://drive.google.com/folderview?id=0B5b3V_iUdbBAfmVTSjN0dXlRd3V4...0&usp=sharing

Silvan,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Wo 19 Aug 2015, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Je last dat ook niet, maar soldeert.
Doe je geen elektronica-opleiding? Je kan voor het ic standaard verloop-printjes kopen. Op de afd elektronica van je school kan je vragen of iemand het ic erop sodeert.

Ik denk dat je voor elke piezo een aparte brugcel nodig zal hebben.
Shiruvan

BerichtGeplaatst: Wo 19 Aug 2015, 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Oja solderen.. Nee ik doe een mode opleiding haha! Ik zal eens kijken waar ze dat voor me kunnen doen..
Naar boven
Shiruvan

BerichtGeplaatst: Zo 23 Aug 2015, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het lastig gaat worden aangezien de chip (MAX1675) maar 2,5 mm breed en hij heeft 4 verbindingen aan de zijkanten. Wat 1 uiteinde ongeveer kleiner dan een halve mm maakt. Oftewel, niet te solderen. Het is veels te klein
Naar boven
Shiruvan

BerichtGeplaatst: Zo 23 Aug 2015, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me nu ineens herinneren dat ik een SMD-soldeerstation nodig heb hiervoor, kan dat kloppen?
Naar boven
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Ma 24 Aug 2015, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, of een hetelucht soldeerstation.
Als print kan je een breakout board kopen umax naar DIP.

ALs het solderen niet wil kan je een kant en klare energy harvesting breakout nemen.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.sparkfun.com/products/9946
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: