Hoe kan ik de leds voeden?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Dien
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 1:06

Hoe kan ik de leds voeden?

Bericht door Dien »

ALs leek kamp ik met het volgende probleem:

Graag wil ik circa 150 leds voeden in drie parallelle strengen als een soort looplicht.

Aangezien ik ze afzonderlijk aan/uit wil kunnen zetten, ben ik voornemens om hiervoor drie voedingen te gaan gebruiken.

En daar komen de problemen: Ik weet dat het een gelijkspanningsvoeding moet zijn, met een aardig Amperage (afhankelijk van hoeveel ledjes ik in serie zet natuurlijk). Maar hoe weet ik welke voedingen ik moet gebruiken?

Moet ik een gestabiliseerde voeding gebruiken (moet primair nl van het lichtnet afkomen, dus 230V wissel)? Een ringkerntransformator? Of zo'n regelbare kant-en klaar netvoeding (lees: duur!).

Kan iemand mij iets aanraden vanuit de Conrad catalogus, dan ben ik ook uit de brand.

Daarnaast nog een "stomme" vraag: KAn het zijn dat wanneer er kortsluiting ontstaat op het lichtnet er een spanningspiek door de voeding naar de ledjes toe gaat, zodat deze kapot gaan? Zo ja, moet ik dan ook nog een zekering tussen weerstand en led plaatsen?
Of is dit wel erg far-fetched?

Vielen dank voor reacties!!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier wat suggesties.
Voor de veiligheid kiezen we een wat lagere spanning dan de netspanning. Zeg 24 volt. We gaan er van uit dat de led een gemiddelde brandspanning heeft van 2 volt , dan kunnen we er 10 in serie zetten en dan hebben we 4 volt over om de serieweerstand te voeden.
Dit wil zeggen dat we 15 groepen maken.
Een groep stellen we in op 20 mA. Dus de 150 leds gaan dan 300 mA vertegenwoordigen.
Je hebt dus een trafo nodig van 24 volt en 0,5 Amp. Dit omdat we de zaakt niet op 100% willen belasten.
Je hebt dus nodig.:
1 trafo 24 V 0,5 A.
1 gelijkricht brug van 50 volt of hoger 1A of hoger.
1 elco 1000 uF 40 V
1 UA 7824 (spanningsstabilisator)
1 elco 100uF (voor achter de spanningsstabilisator).
2 cond 0,1 uF (ook voor bij de spanningsstabilisator).
150 leds.
15 weerstanden van 220 ohm 1/4 watt.

Drie voedingen nemen is niet nodig . Je kunt ze allemaal uit de zelfde voeding nemen.
Maak met 3 schakelaars de drie groepen en voedt ze uit een voeding.
Voor de 3 schakelaars kun je ook 3 transistoren nemen dan kun je ze elektronisch schakelen.

Een zekening is niet nodig voor de leds, en voor schakel pieken hoef je niet bang te zijn. Wanneer ze voorkomen dan worden ze deels opgevangeb door de 7824 en een led kan tegen af en toe een hogere piekstroom.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Dien
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 1:06

Bericht door Dien »

Hoi Mat,

Bedankt voor je supersnelle reactie!

Zoals ik aangaf ben ik een behoorlijke leek (ik ben namelijk financieel adviseur en dit is een btj een opkomende hobby). Zou je me kunnen wijzen op een schematje? Daarmee zal ik wel uit de voeten kunnen.

Zijn die blauwe trafo's van Conrad de geschikte? Bijv. bestelnummer 50 56 08-08 (EL48 - 10,0VA, primair 230, secundair 24V/0,42A)?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Trafo is ok, hier dan een schetsje.
Bijlagen
150_LED_S.GIF
150_LED_S.GIF (8.31 KiB) 6720 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Dien
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 1:06

Bericht door Dien »

MAt, geweldig!

Ik denk dat ik eruit ben. Als ik de schakeling ga bouwen op een lager voltage, zeg 12 Volt, heeft dat dan nog invloed op bijv. die condensatoren?

Kan ik de volgende onderdelen gebruiken (bij 24 Volt):
Gelijkbrugrichter: 50 14 41-08
Spanningsstabilisator: 17 92 64-08
Elco 1000uF 40V: 47 25 49-08
Elco 100uF: 47 25 14-08
2 Condensatoren 0,1 uF: 48 16 10-08
Weerstanden: 40 39 62-08

Dit alles uit de Conrad-gids.

Daarnaast heb ik toch nog een vraagje over die trafo die ik aangaf: Hij heeft primair pin 1-6 en secundair pin 8-11 (weet niet waar die zevende is gebleven, maar goed). Voor de aansluiting zoals je aangaf, hoe moet ik die pinnen dan met elkaar verbinden? Ik heb in het forum een stukje gelezen, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Ik hoop dat je me hiermee kunt helpen, want je helpt me enorm uit de brand (btj frustie als het niet lukt nl.)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die bestelnummers zijn ok.
Van die trafo kan ik aleen nog maar een beetje gokken. Wanneer je hem hebt dan zullen de aansluit gegevens er wel bij zitten.
De 230 volt zal binnen komen op pen 1 en op pen 6.
De 24 volt komt er dan uit op pem 8 en op pen 11.
De rest van de pennen zullen er wel niet zijn bij deze trafo.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie