Begrenzingslus voor eindexamen projext (Husqvarna Automower)

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Niels01
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 okt 2003, 12:43
Locatie: Wijchen

Begrenzingslus voor eindexamen projext (Husqvarna Automower)

Bericht door Niels01 »

Hallo mensen,

We zijn bezig met een project voor het eindexamen. We moeten een maairobot bouwen, we hebben de fase besturing voor een groot deel al af.

Nu komen we bij de hardware fase. We moeten een begrenzingslus om het grasveld maken zodat de maairobot binnen de grenzen blijft. De Automower van Husqvarna rijdt tot onder de lus en rijdt dan weer terug.

--- de vraag--

Hoe werkt deze lus? is dat een inductieve, of capacitieve lus, waardoor deze met een spoel gedetecteerd wordt?
Of werkt hij met een frequentie? Of zijn er andere oplossingen/schakelingen.

groeten,

/edit Husqvarna weet van ons project, vanwege de patenten etc, maar wil/kan ons niet helpen met schakelingen

Niels
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

De kans techniekers met die specifieke kennis uw vraag lezen is eerder klein. Ik ken niets van automatische grasmaaiers maar ben direct met internet op zoek gegaan en het duurde niet lang om een antwoord te vinden.
http://on1djj.ugent.be/Grasmaaier/default.htm
Met een beetje zoekvolharding moet het mogelijk zijn om uw probleem geheel op te lossen.

Ik zit in dat verband wel met een vraag: hoe ontwikkelen jullie een volledige robot grasmaaier indien ge niet eerst een volledig blokschema ( principewerking) op papier zet?
De besturing (welke? wat wordt bestuurd? waarmee? met wat?) is al af en voor de rest zullen we daarna ons plan wel trekken? Volgens mij een verkeerde werkwijze.

Om, zonder kennis van robotica, op uw specifieke vraag te antwoorden: er zijn er zeer vele manieren om een met draad afgebakend terrein te detecteren. Om er maar een paar te noemen: radioactieve kabel, stroom door kabel sturen, radiofrequentie door kabel sturen, kabel magnetiseren, kabel detecteren door metaaldetector enz.
Uiteindelijk zullen de fabrikanten, na jaren onderzoek, wel tot een optimale (kan zelfs per fabrikant verschillen) oplossing gekomen zijn maar deze ken ik niet.
Zonder kabel? Geen probleem: GPS

Moraal van dit verhaal:
Indien een vraag duidelijk gesteld wordt ligt het antwoord voor de hand.
Na God weet internet het meest.
Niels01
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 okt 2003, 12:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Niels01 »

Toch bedankt voor uw antwoord, we hebben al antwoord gekregen via circuitsonline.

De werkwijze waarop wij ons project tot een goed einde willen brengen is niet verkeerd. De manier waarop de vraag gesteld werd was misschien niet geheel inhoudelijke en duidelijk. We hebben VOOR dat we een begin met eens project hebben gemaakt 65 pagina's documentatie gemaakt over hoe we denken dat het eruit moet komen te zien.

Niet alleen visualisaties en realisaties komen hieraan te pas maar ook kostenraming etc.

nogmaals, de vraagstelling was niet correct en onvolledig, in ieder geval bedankt, maar ik heb al een antwoord.

http://www.mowbot.org
Niels01
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 okt 2003, 12:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Niels01 »

een kleine edit nog :)

GPS is een tijdje een vraagstuk geweest, maar na wat onderzoek blijkt dat GPS een te groot bereik heeft, de nauwkeurigheid is te klein. Aangezien we een grasveld moeten maaien is nauwkeiuigheid van een aantal centimeters noodzakelijk. GPS heeft een nauwkeurigheid die kan oplopen tot enkele meters.
Plaats reactie