433 MHz antenne

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Zlatko
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 3 dec 2004, 16:15
Locatie: drunen

433 MHz antenne

Bericht door Zlatko »

Ik heb van intergration een transmitter en receiver. De IA4220 (Tx) en de IA4320 (Rx) beide voor 433MHz. Hierop zit ook een 50 Ohms koppelnetwerk om hier een antenne op aan te sluiten. Hiervoor heb ik 1 mm koperdraad gebruikt met een lengte van 17 cm, 1/4 lambda dus. Bij de transmitter werkt de antenne wel maar bij de receiver niet. Kan iemand hier mij mee helpen?
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

Hallo Zlatko
check eerst of de rx aansluiting inwendig niet is los gekomen is (slechte solduur) of hang er een antenne van 43.3cm aan dit is een 5/8 lamda
zou voor ontvangs beter zijn zeker als er wat veel beton of muren tussen tx en rx zit zeker bij qrp power.
sucses Walter
Zlatko
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 3 dec 2004, 16:15
Locatie: drunen

Bericht door Zlatko »

Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van het aansluiten van een antenne. Overal waar ik kijk op internet staan zelfgemaakte antenne's met 50 Ohm kabels. Ik wil eigenlijk gelijk na de uitgang van deze receiver de antenne aankoppelen. Hier zit wel een circuit tussen voor 50 Ohm naar 250 Ohm, dit is de weerstand van de receiver zelf. Hoe doe ik dat?
LedsTalkElektronica
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 9:39
Locatie: Dieren

Bericht door LedsTalkElektronica »

Zlatko,

Het 250/50 ohm netwerkje is dat aan 1 kant verbonden met de min ?

De andere kant wordt dan ver bonden met de antenne, in jou geval dus direct aan een draad.

Zijn de frequenties van zender en ontvanger gelijk?
Plaats reactie