Schakelaar

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Sdv88
Berichten: 2
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 22:36

Schakelaar

Bericht door Sdv88 »

Ik heb 10 ledjes in de auto parallel geschakeld wel voorzien van de juiste weerstand. Nu heb wil ik deze via een schakelaar aan of uit kunnen zitten.

Ik heb de plus en min vanaf de accu nou gaat elke keer de zekering door als ik hem aan de schakelaar verbind(plus en min). Dacht eerst dat de kabel niet goed is, maar die heb ik vervangen.

Toen een nieuwe schakelaar gekocht als ik de plus en min aansluit en de ledjes branden dan word het draad zeer warm(deze smelt bijna)

Kan het zijn dat dit te maken heeft met de amper(tage) (of hoe je het ook noemt) van de schakelaar????

Zoja wat kunje hieraan veranderen.
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

eens met een multimeter meten hoeveel (milli)ampere je trekt. het kan zijn dat dit te hoog ligt voor de dunne draad ofdat je weerstand te warm wordt en hij de draad opwarmt, meestal nemen we per parallelkring een weerstand dus 12 weerstandjes parallel = 12 ledjes parallel
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Sdv88
Berichten: 2
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 22:36

Bericht door Sdv88 »

Hetvreemde is dat het niet aan de ledjes kan liggen de zekering gaan er namelijk ook al door als ik deze niet aansluit.

Zelf denk ik dat de schakelaar kortsluiting maakt, want zodra ik de plus en min draad daar op zet gaat de zekering erdoor.

Draad die vanaf de accu komt is al vervangen(dus kan niet aan het draad liggen)

Op de schakelaar staan wel

6a 250v
10a 125v

waarschijnlijk krijgt die te veel ampere van de accu,maar kan dit kloppen?
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

de waardes die jy hebt gegeven zijn de max waardes voor de schakelaar, dit wil zeggen dat er een maximum van 6A door de schakelaar mag by een spanning van 250V en dat er maximum 10A door de schakelaar mag by een spanning van 125V.

een schakelaar heeft geen vermogen dus trekt zeker geen stroom! volgens mij sluit je iets kort... kan je eens tekenen wat je hebt gedaan, wilt doen?

grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Plaats reactie