Adapter

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
heit
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 okt 2003, 12:11

Adapter

Bericht door heit »

Wie kan mij vertellen waar ik een adapter met als output 12,6 V en 3,8 A
kan kopen? De adapter wordt gebruikt voor een TFT-monitor.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Veel informatie geeft u niet.

Indien u juist dezelfde adapter wil dan moet u zich wenden naar een verdeler die dat merk van monitor verdeelt ( de prijs zal navenant zijn).
De duurdere uitvoeringen zijn meestal beveiligd en het is dus mogelijk dat gewoon de zekering kapot is. Kijk zeker na of de adapter niet hersteld kan worden

Tweede mogelijkheid: zelf een voeding maken

Derde mogelijkheid: een gewone voeding (adapter) kopen bij een electronica-zaak( Als de stekker niet past: vervangen door de juiste ).
heit
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 okt 2003, 12:11

Bericht door heit »

De voeding die bij het scherm hoort ben ik kwijt. Het betreft een compaq TFT-scherm, type TP720, waar de adapter niet meer van geleverd wordt.
Daar de specificaties dus o.a 12,6 Volt is vraag ik mij bijv. ook af of ik een adapter kan gebruiken van bijvoorbeeld 13 Volt. Of moet het voltage precies de aangegeven 12,6 Volt zijn. Kan een TFT monitor daar tegen?
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Spijtig genoeg brengt elke fabrikant computers en aanverwante toestellen op de markt soms voorzien van een afzonderlijke compacte en aangepaste voeding. Nabestellingen hiervan zijn gewoonlijk zeer duur.

Uitgaande van uw gegevens ( 3,8 A) neem ik aan dat deze monitor een redelijke ouderdom heeft. Het is daarom aan te raden na te gaan ofdat een nieuwe voeding wel de moeite loont.

Fabrikanten brengen alles op de markt maar hetgeen u zoekt is volgens mij niet courant verkrijgbaar. Nieuw ( ook zelf maken ) zal in ieder geval duur uitkomen (12,6V is geen courante spanningsregelaar).

Hetgeen ik u aanraad is op elk mogelijk internet-electronica-forum (meeste fabrikanten hebben een forum) en ook in bijvoorbeeld de koopjeskant te vragen naar een identieke tweedehands adapter (geef duidelijk alle gegevens: merk, typenummer,...). Bent u erg gesteld op die monitor kan u ook overwegen een tweedehands labo voeding ( 12-15V / 0-5A ) aan te kopen.
Prijs nieuwe labo voeding is ongeveer gelijk aan prijs nieuwe monitor

Probeer in ieder geval eerst een voeding te vinden van 12,6V. Onmogelijk? Gebruik dan 12V - 5A
mnijssen
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 5 nov 2003, 22:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door mnijssen »

die voeding voor die monitor, wordt inderdaad niet meer geleverd, maar het is wel mogelijk om een voeding van een ander type tft van compaq te gebruiken. je hoeft allen maar een andere plug aan te zetten.
Ik kan je hier het compaq sparepartnummer wel van geven, maar kan ik pas morgen, dan weet je ook meteen de prijs, zal ongeveer rond de 65 euro liggen
Wat je ook kunt doen, is deze 12v gewoon uit je pc halen. Je brengt een van de voedingspluggen voor de randapparatuur (geel, zwart,zwart,rood)
via een opening buiten de pc. Of maak een chassisdeel op de achterkant van de pc. op de zwarte (min) en op de gele (+12volt) kun je gewoon de monitorvoeding aansluiten, monitor gaat dan ook meteen aan als de pc aangezet wordt. Let wel op, dat de voeding niet boven zijn maximale belasting komt. Dit heb ik al div, keren zo uitgevoerd en werkt perfect.
Plaats reactie