led achterlicht met stabiele voltage

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

led achterlicht met stabiele voltage

Bericht door Robin_321 »

hallo, het resultaat van me vorige achterlicht was niet zo mooi. :x :x :x Daarom wil ik nu weer een led achterlicht maken voor een motor. maar ik wil dit keer een stabiele voltage hebben. Hoe kan ik die stabiel voltage het beste krijgen?
Met ictjes of met condensators. De motor geeft een voltage van 12 tot 14 volt ong. Ik wil ong 70 hyperflux erin bouwen. Die zijn wat sterker dan normale leds. want het moet ong evenveel licht geven als een 21 watt gloeilamp. Ik wil rem licht en normaal licht weer apart. dit keer rond 25 bij normaal licht en 45 extra bij rem licht omdat de verhouding normaal en remlicht 5/21 watt is.

specs rode hyperflux:
2.0 volt
70 mA

De leds heb ik al maar kan iemand mij vertellen hoeveel dat gaat kosten bij een zaak in de buurt. 12 km ver weg. Ik zou het heel fijn vinden als iemand een schakelschema kan maken. :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

met mijn schematje in jouw vorige topic had je een stabiel voltage. :) en als dit niet lukt laat dan maar weten ;) dan probeer ik een andere oplossing te zoeke :)
grtzzz

maar ik zal zo ook eens zien met de specificaties van je led's ;)
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

van het vorige schema klopten de waarden toch niet? Dit keer heb ik ook zwaardere leds van 70mA kunnen al de ictjes en condensators dat aan?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je eer spanningsstabilisator neemt van 9 volt (7809) en vandaar uit de serie weerstand berekend (3 leds in serie) dan heb je onder alle omstandigheden 9 volt of de motor nu 12 volt of 14 volt geeft.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik heb hier het schakelschema iets aangepast van me vorige topic. Is dit zo goed of kan het ictje dat niet aan of moet voor dat ictje nog een weerstand.
Bijlagen
led_stoplicht_brommer.gif
led_stoplicht_brommer.gif (5.97 KiB) 20553 keer bekeken
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

ik neem aan dat het ook wel zo kan.
Bijlagen
led_stoplicht_brommer 2.GIF
led_stoplicht_brommer 2.GIF (5.68 KiB) 20549 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer je zeker weet dat die spanning per led niet boven de 2 volt komt dan mag je er 4 in serie zetten.
Denk er wel aan dat de 7809 gekoeld moet worden.Er gaar ongeveer wwe watt of 3 inzitten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

ik heb nog wel een koelplaatjes van aluminium uit een oude voeding. zijn die geschikt voor de koeling of heb ik een groter koelblok nodig. Op deze zaten volgens mij ook van die ictjes.
Bijlagen
Deze koelblokken heb ik thuis liggen.
Deze koelblokken heb ik thuis liggen.
PICT0323.JPG (29.37 KiB) 20540 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Daar zit wel een bruikbare tussen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

welke?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Rechts onder.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik heb eigenlijk niet heel veel ruimte in de achterlamp. zou een van die kleine ook kunnen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja, maar dan moet er wel wat doorstroming van de omgevingslucht zijn anders wordt het te heet. neem dan de bovenste midden of rechts maar.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

In dat schakelschema dat ik had aangepast zitten daar alleen condensators in op ook elco's. Zo ja welke zijn dan elco's en welke condensators.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die dingen met 2 parallele zwarte strepen, dat zijn condensatoren. Die dingen met een witte en een zwarte parallele streep, dat zijn de elco's.
De witte streep is de pluspool van de elco en de zwarte streep is de min pool.
De condensatoren (twee zwarte strepen) die kennen geen polariteit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Heel erg bedankt met helpen. Ik ga maar snel beginnen. :P Ik weet nu alweer een stuk meer als voor die tijd. (handig voor me opleiding) toppie!!! :D :D 8)
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik heb een probleempje: Ik heb die condensators en dat ictje allemaal gesoldeerd. Toen ik die wou testen kreeg ik helemaal niet de voltage die ik nodig had. Ik heb het getest met een acculader en ik kreeg een veel te hoge voltage die uit het schakelschematje kwam. Weet iemand hoe dit kan of heb ik iets verkeerd aangesloten. :(
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

volgens mij heb je iets verkeerd aangesloten ofzo want het lijkt me sterk dat er uit een 7809 een veel hogere spaning dan 9V uit komt :?

grtzzzz

edit ik heb even snel getekent hoe het er van bovenaf ongeveer zou moeten uit zien.
Bijlagen
met van links naar rechts, ingang > elko 100µF > 100nF > 7809 > 100nF > 10µF > uitgang (de onderste baan (dikke vette lijn) is de massa)
met van links naar rechts, ingang > elko 100µF > 100nF > 7809 > 100nF > 10µF > uitgang (de onderste baan (dikke vette lijn) is de massa)
234.GIF (1.24 KiB) 20431 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik heb de elco's zo aangesloten dat de pijl op de condensator van de plus naar de min gaat. Is dit fout en kan het daaraan liggen. Kan het niet zijn dat die ic eerst een beetje stroom moet leveren en dat dan de spanning zakt naar 9v?
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

doe je meting eens opnieuw MAAR belast je 'voedinkje' en kijk dan nog eens of je het juiste voltage hebt? want hier bij mij geeft ie 8,99V weer :) grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

ik heb alles opnieuw gecheckt en ik had de ic verkeerd om. De ic geeft nu 8.8 v en de andere 8.97. In het schakelschema stond het anders om. bedankt nog.
Plaats reactie