'lichtschakeling' vraagje

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
GrEat deCiEveR
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 18:59
Locatie: mechelen

'lichtschakeling' vraagje

Bericht door GrEat deCiEveR »

http://users.pandora.be/vanproductions/schakeling1.bmp


na een vooraf te bepalen tijd, 5 à 10 minuten, moet TL 1 uitgaan en TL 2 aangaan....en vice versa...


hoe krijg ik dit voor elkaar....
(moest het nog niet duidelijk zijn, ik ben nogal 'noob' in deze dingen, maar wil bijleren...)
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Voor een dergelijke schakeling bent u op het goede adres en volgens een eerste inschatting redelijk gemakkelijk te verwezenlijken.
Voor ik aan deze ontwikkeling begin had ik gaarne een antwoord op volgende vragen:
- Waartoe dient deze schakeling? Is het probleem hiervoor volledig gesteld? Uitbreiding naar meerdere lampen is geen probleem maar toch essentieel voor de uitvoering.
- Ik neem aan dat de tijd ( 5 - 10 min ) instelbaar moet zijn. De minimum tijd is geen probleem, maar is 10 min de absoluut maximale tijd? Deze tijden liggen zowat op de rand voor simpele schakelingen. Ik zal dat even moeten uittesten.
- Graag de gevevens van de TL's en de uitvoering van de starters.
GrEat deCiEveR
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 18:59
Locatie: mechelen

reply...

Bericht door GrEat deCiEveR »

alvast bedankt voor de snelle reply !!!

de bedoeling is om een soort 'lichtkunstwerk' te maken...
er komt een bord van 2m op 1m20 tegen de muur waarop
een onderverdeling is gemaakt in verschillende vakken met
elk 2 tl lampen in in verschillende kleuren. deze moeten afwisselend
aan gaan ( eene lamp aan andere uit) dit in elk vak afzonderlijk om
zo een steeds verschillend palet van kleuren te verkrijgen...
het geheel word afgedekt met een mat witte plexiplaat en aluminium stroken om de vlakken af te boorden.


er is 1 aan/uit knop en de tijdsinterval van de vakken verschilt onderling om zo steeds een andere en 'ongekende' combinatie te verkrijgen...

ik dacht 'gewone" tl lampen te gebruiken zoals die in de doe het zelf zaken te verkrijgen zijn... ofwel tl lampen zoals die verkocht worden voor in camputer cases en deze aansluiten op een computervoeding...


alvast bedankt...
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Dit is al heel wat anders dan uw eerste vraag: nu spreekt u al van een KLEURENPALET en van verschillende tijdsintervallen.

Voor zo ver ik het nu versta wil u een aantal ( = aantal onderverdelingen in uw lichtkunstwerk ) identieke schakelingen ( conform met uw tekening) die hun respectievelijk licht op een verschillende frequentie laten aan en uitgaan ( periode tussen de 5 en 10 min )

Ik neem dus aan dat de uit en aantijd van een enkele schakeling dus niet absoluut hetzelfde moet zijn.

De schakeling op zich zelf kan dus zeer simpel gehouden worden.

Ik weet niet hou groot uw budjet is, maar ik raad u toch aan even te informeren naar de levensduur van TL-lampen die om de 5 minuten aan en uitgaan. Gebruik zeker electronische starters om flikkeringen en storingen te vermijden.

Aangezien het gebruik van TL's zeer hoge spanningspieken te weeg brengt ben voorstander om te werken met een relais als schakelaar.
( kan ook met TRIACS - - - laag - en hoogspanning worden galvanisch van elkaar gescheiden --- maar deze moeten dan hoge piekspanningen kunnen verdragen en de schakeling wordt wel wat ingewikkelder.

Graag uw mening. Ontwerp schakeling volgt.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik heb een gelijkaardige schakeling van vroeger ( zie detectiereset op deze site ) even aangepast.
De voedingsspanning is deze van uw relais ( gewoonlijk 12V ).
Uw voeding moet wel berekend zijn op het totaal aantal schakelingen.
Het relais is van het type "dubbele contacten": als het ene open is is het andere gesloten (zijn de schakelaars voor de 2 TL's ).

Met de potmeter is het mogelijk verschillende perioden af te stellen tussen de 5 en 10 min.

Gelieve mij op de hoogte te houden van de vorderingen in dit project.
Bijlagen
Astabiele ( 5 - 10 min ).gif
Astabiele ( 5 - 10 min ).gif (11.81 KiB) 11160 keer bekeken
Plaats reactie