Temperatuurschakeling

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Willem
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 nov 2003, 23:13

Temperatuurschakeling

Bericht door Willem »

Ik ben op zoek naar een schema van een temperatuurschakeling.
Ik heb een voedingsspanning van 4,8V en mbv een temperatuursensor, die in te stellen is van 0 - +/-150 graden, wil ik een relais laten schakelen.
Wie kan mij hier aan helpen?? Alvast bedankt.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Daar ik mij verbaas over de onrealistische en onpraktische opgave veronderstel ik dat dit een schoolopdracht is.
Er stellen zich enkele moeilijkheden:
1. Een sensor vinden die een lineair verloop heeft in het opgegeven temperatuursgebied.
2. De werking op 4,8 V: de meeste enkelzijdige gevoede opamps laten het afweten als zij dicht tegen het massapotentiaal moeten werken.
3. Het ijkprobleem

De principeschakeling is in feite eenvoudig en kan in twee stappen onderverdeeld worden:

1. Een temperatuur naar spanning omzetter. Zie bijvoorbeeld blz 28 in het boek "301 schakelingen" uitgegeven door Electuur. De meeste electronische thermometers werken op dit principe en op internet zijn er vele variaties hiervan te vinden.

2. Een comparator schakeling die een variabele ingestelde spanning vergelijkt met de temperatuursspanning en die het relais aanstuurt.
Willem
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 nov 2003, 23:13

Bericht door Willem »

Sorry, ik heb het helemaal verkeerd omschreven. Ik heb ondertussen al wel een schema gevonden en die werkt prima. De schakeling was bedoeld om een ventilator aan te sturen voor een model verbrandingsmotor. Maar in elk geval bedankt voor de moeite.
Bijlagen
Thermostaat.gif
Thermostaat.gif (8.69 KiB) 6965 keer bekeken
Plaats reactie