prblemen over serie schakeling

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
ron

prblemen over serie schakeling

Bericht door ron »

hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Re: prblemen over serie schakeling

Bericht door danny »

ron schreef:hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt
ik weet het niet zeker hoor. maar ledjes zijn stroomgestuurd. dus als je ze parallel schakelt dan zullen ze zachter branden. omdat de stroom zicht verdeelt over de belastingen. dus als je ze in serie schakelt zullen ze allemaal even hard branden omdat er overal evenveel stroom loopt. ik hoop dat ik het goed heb.

succes

danny
tjaa......... geen idee!!!
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

De vervangingsweerstand is bij:
serieschakeling Rv = R1+R2+R3 etc.
parallelschakeling 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 etc.
bij parallel wordt de stroom overal heen gestuurd en zullen ze allemaal even hard of zacht branden.
Bij serie is dat ook zo, alleen moet je daar dus een hogere voltage opzetten. Denk aan het kerstboomeffect, daar zijn de lampjes niet 230 V van maar aantal delen door 230 V = voltage per lampje.
Want U = I x R

:roll:
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

ja, ik had het fout beredeneerd. de belastingen zijn in principe het zelfde. ik had het fout. het spijt me.

groeten danny
tjaa......... geen idee!!!
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

danny schreef:ja, ik had het fout beredeneerd. de belastingen zijn in principe het zelfde. ik had het fout. het spijt me.

groeten danny
Danny je hebt toch MSN ? toch maar voortaan naar mij luisteren :lol:

Voor de rest die niet snapt wat ik bedoel, ik had dit topic nog niet gezien en Danny vroeg aan mij de vraag van dit topic. k gaf hem mijn beredenering (lijkt wel op die van jouw Bert maar hij was iets anders) en hij heeft zijn beredenering toch neergezet :idea:
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

MADdie86 schreef:
danny schreef:ja, ik had het fout beredeneerd. de belastingen zijn in principe het zelfde. ik had het fout. het spijt me.

groeten danny
Danny je hebt toch MSN ? toch maar voortaan naar mij luisteren :lol:

Voor de rest die niet snapt wat ik bedoel, ik had dit topic nog niet gezien en Danny vroeg aan mij de vraag van dit topic. k gaf hem mijn beredenering (lijkt wel op die van jouw Bert maar hij was iets anders) en hij heeft zijn beredenering toch neergezet :idea:
lol!!! :D ik ben erg eigenwijs!!! maar jij wist het ook niet zeker op msn. dus ik denk ik zet het neer is het niet goed dan komt er wel reactie. en dat is dus gebeurt. :D

danny
tjaa......... geen idee!!!
KM

Re: prblemen over serie schakeling

Bericht door KM »

ron schreef:hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt
Bij serie schakeling van LED's lkrijgen beide LEDs dezelfde stroom, alleen moet je tweemaal de spanningsval voorzien.
Bij parallel schakeling krijgen ze precies dezelfde spanning, door exemplaar spreiding kan de stroom gaan verschillen soms totdat één LED bijna dooft.
Zeker bij verschillende kleuren LED's is parallel schakeling niet bruikbaar.

Leds plaats je het beste in serie.

mvg,
KM
visit http://home.tiscali.be/kurt.moerman/
deming

de leds in serie

Bericht door deming »

leds zijn diodes dus plus/min 0.7 volt verlies bij meerdere leds in serie geschakelt krijgt de laatste led 0.7 volt maal aantal leds minder .. dacht ik teminste ....

dus 10 volt 5 leds in serie de 5 de led brandt dan nog maar op 7,2volt

dus gaat ie toch zwakker branden ..

maar dat is als een diode in sper.. nu weet ik niet uit mijn hoofd of een led licht geeft in sper of doorlaat richting ..
oops hehe..
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Re: de leds in serie

Bericht door MADdie86 »

deming schreef:leds zijn diodes dus plus/min 0.7 volt verlies bij meerdere leds in serie geschakelt krijgt de laatste led 0.7 volt maal aantal leds minder .. dacht ik teminste ....

dus 10 volt 5 leds in serie de 5 de led brandt dan nog maar op 7,2volt

dus gaat ie toch zwakker branden ..

maar dat is als een diode in sper.. nu weet ik niet uit mijn hoofd of een led licht geeft in sper of doorlaat richting ..
oops hehe..
LED's laat licht zien in doorlaat richting.
LED's laat rook zien in sper richting.
Altijd leuk om te weten ;)

Vraagje 2 Leds in serie en parallel met 2 andere LED's die in serie staan, werkt die brekening het zelfde als bij weerstanden ?
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
deming
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 nov 2002, 13:45
Locatie: Veenendaal

Bericht door deming »



uhm... dat is een goede .. in principe werkt het hetzelfde ... maar met
LEDS heeft dat toch geen nut ..lijkt mij ?? of snap ik jouw vraag niet goed ??

:oops:
luister niet naar mij heb er geen verstand van :-D
harry

uitproberen

Bericht door harry »

gewoon uitproberen
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb zojuist deze stof op school gehad. Mijn natuurkundeleraar zei dit:
-Bij een serieschakeling is overal dezelfde stroomsterkte (A), maar de spanning (V) wordt eerlijk verdeeld.
-Bij een parallelschakeling wordt de stroomsterkte (A) verdeeld, de spanning (V) blijft gelijk.

Een parallelschakeling brand feller, maar gebruikt meer stroom.
Als je 3 lampjes hebt brand de parallelschakeling 9 keer feller.
electronic donckey

Re: prblemen over serie schakeling

Bericht door electronic donckey »

danny schreef:
ron schreef:hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt
ik weet het niet zeker hoor. maar ledjes zijn stroomgestuurd. dus als je ze parallel schakelt dan zullen ze zachter branden. omdat de stroom zicht verdeelt over de belastingen. dus als je ze in serie schakelt zullen ze allemaal even hard branden omdat er overal evenveel stroom loopt. ik hoop dat ik het goed heb.

succes

danny
het is juist andersom
RoBSki!
Berichten: 24
Lid geworden op: za 26 okt 2002, 17:10
Locatie: Amsterdam. .. .

Re: prblemen over serie schakeling

Bericht door RoBSki! »

ron schreef:hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt
Jep.
Het is vrij simpel, elke led heeft z'n eigen Uf (doorlaat/voorwaardse spanning, forward), die kun je meten met diode test met een multimeter.
In serie valt over elke LED de juiste spanning (een stroom gaat erdoorheen), parallel neemt de stroom de weg van de minste weerstand, dus je hebt kans dat er dan maar een tegelijk aan gaat (of ze moeten precies gelijk zijn, kans is klein) bij parallel zou je dus twee stromen moeten krijgen , alleen omdat er een niet geleidt gaat er maar een branden.

cu.
woude354
Berichten: 1
Lid geworden op: za 14 jun 2003, 17:28

led

Bericht door woude354 »

je kan ook gewoon een simpele voorschakeling weerstand gebruiken...
Plaats reactie