Zender met toko spoel

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Zender met toko spoel

Bericht door Pee_l »

Dag allemaal

Ik had graag een zender gemaakt met bijhorende ontvanger. Nu heb ik zitten zoeken naar een heel simpel zendertje en ben op het volgend schema gebotst. Nu was mijn vraag, kan ik de LC kring vervangen door een toko spoel die ik hier nog heb liggen. Ik moet wel zeggen dat dit een toko spoel van 455Khz is. Ik heb zelf geprobeerd een LC kring te maken maar het is me nog niet goed gelukt. Vind mijn zendertje nooit terug op de radio. Vandaar ik dacht deze toko spoel misschien te kunnen gebruiken.

We hebben deze eens gebruikt op school, maar dat was toen om een soort doorlaatfilter te maken. We hadden een HF van 450Khz en LF. Deze werd aan de basis gehangen van een transistor om beide signalen te mengen. (AM)

Ik zou er geen audio aan hangen. Het zou gewoon een sinus zijn die ik zou willen overbrengen. Gewoon een experiment en als dit goed gaat, wil ik me verdiepen in ander soort zendertjes.

mvg,

péé
Bijlagen
tr.JPG
tr.JPG (33.72 KiB) 28932 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die zender is natuurlijk te maken met een toko spoeltje. Je zit dan wel echter ook op die 455 KHz te zenden. Een middengolf ontvanger zul je dan moeten hebben om je uitgezondene te beluisteren.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

als ontvanger wou ik dit schema nemen. Hier wou ik dan ook uiteraard ook een toko spoel van 455Khz gebruiken. Kan iemand mij vertellen wat die condensator doet die parallel over de koptelefoon staat.

Ook heb ik nog een vraagje ivm de antenne. Ik weet dat dit een lijnstuk over 4 moet zijn, maar stel Ik zend op 455khz.
Dan zou ik 300 000 000 / 455000 moeten doen.
dan bekom ik 660. Dan 660 / 4 = 165.
Of ben ik hier compleet fout?
Alvast heel hard bedankt.

mvg,

péé

Mat: Weet jij hoe ik kan berekenen hoeveel watt de zender heeft? bestaan er berekeningen om het bereik van een zender te berekenen?
Bijlagen
circuit.gif
circuit.gif (6.99 KiB) 28910 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wat die lengte betreft zit je wel in de richting. Praktisch is dat bij die frequentie natuurlijk niet. Je kunt een spoel opnemen in de antenne die laat dan toe om de antenne korter te maken, maar het bereik wordt dan ook korter.
Die condensator bij het oortelefoontje is van wezenlijk belang die dient ervoor dat de hf draagolf wordt verweiderd en dat er alleen het laagfrequente audio overblijft. Lees maar eens iets over detectoren enz.
De zender bij 9 volt en met een 1K emittor weerstand zal ongeveer 15 mW. afgeven. Over de reikwijdte kan ik niks zeggen omdat van meerdere dingen afhankelijk is. Oa. antenne impedantie, demping van de omgeving, enz enz.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Maar ik kan voor de ontvanger evengoed een zelfde toko spoel gebruiken.
Hoe lang mag ik de antenne denk je maken? want ik wou mij normaal baseren op 4de lijnstuk. (moest het nog eens in de cursus opzoeken natuurlijk)
Denk je dat ik 2meter ver kom? ik weet dat dit idd moeilijk te zeggen is. Daarvoor zal ik hem moeten opbouwen.

alvast bedankt. Ik ga proberen binnenkort (kzit nu met examens) een schema te posten met de bedoeling.

mvg

péé
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer je alles zo maakt zoals he tot nu toe hier gepost hebt kun je inderdaad dezelfde toko spoelen gebruiken.
En wat die antenne betreft, met behulp van een transformator kun je ook impedanties transformeren. Alleen bij dit soort zendertjes zoals nu getekend zal er ook wat weggaan wanneer je er een stuk draad aanhangt. Optimaal voor de gebruikte frequentie zal best moeilijk worden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

alvast bedankt. Ik zal hier nog op terug komen wanneer al de examens achter de rug zijn.

groetjes

péé
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

amai, eindelijk zijn de examens achter de rug en kan ik verder beginnen prutsen. :) Nog eens een vraagje over de zender. Kan ik een 555 timer als ingang signaal gebruiken? Deze wil ik dan aan de ontvanger opvangen met een LM567.
Is de FM transmitter Stabiel genoeg? Ik heb gehoord van sommige Fm bugs dan wel dat deze soms in een keer van frequentie verspringen. Ik zou namelijk een stabiele frequentie willen behouden.
Heeft iemand misschien ervaring met deze zender?

groetjes
péé
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De meeste zendertjes hebben inderdaad last van verlopen van de uitzend frequentie wanneer er geen kristal of een pll oscillator wordt gebruikt.
Maar je kunt ze staboel houden wanneer je voedingsspanning ook erg stabiel is. Dus sluit je oscillator scahakeling aan op een gestabiliseerde voedingsspanning b.v. via een 7806 of een zenerdiode. Rechtstreeks op een batterij krijg je problemen als je batterijtje al even meegaat, omdat die spanning niet stabiel genoeg is.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Heeft alleen FM dit of komt dit ook voor bij AM?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zowel bij FM als AM heb je het stabiliteits probleem van de hoofd oscillator wanneer die niet op een of andere manier is gestabiliseerd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Ik het signaal op 1.5V celbattery of AAA battery willen laten werken.(de zender) Maar de frequency zou stabiel genoeg moeten blijven. Heb je hier enig idee voor? Ik zou graag het bovenstaand schema gebruiken omdat deze een minimaal aan componenten is. Het verzonden signaal zou eventueel een blokgolf zijn. (ik ga eventueel geen toko spoel gebruiken maar gewoon een LC kring) is dit haalbaar?

greetz,

péé
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ook met een batterij heb je problemen hoor. Wanneer de batterij een beetje leeg begint te raken dan zakt de spanning ook.
Ook hiet helpt alleen maar stabiliseren van de voedingsspanning.
B.v. op 1,25 volt met een lm317 met de adj aan de 0 volt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Ik heb bovenstaande zender gemaakt, maar ik denk niet dat hij macheert. ipv de 2n3904 heb ik een 2n2222 transistor genomen. Als ik met mijn oscilloscoop op de collector sta, zou ik toch het oscillerend signaal moeten zien hé of niet? In welke grootorde zou mijn oscillerend signaal moeten zijn?

de LC kring haalt het oscillerend signaal toch uit de lucht en de transistor versterkt dit oscillerend signaal toch hé?

mvg,

péé
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je een scope probe op dat punt aansluit dan veranderd de frequentie of hij slaat af. Dit is een te grote belasting voor zoeen circuit.
Het kan zijn dat hij op een frequentie oscilleerd die net niet in je bereik zit.
Heb je een houten schroevedraaier gebruikt om af te regelen.
Heb je de trimmer met als aansluitpunt waar de schroevendraaier in past aan de voedingskant zitten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Ik zal hem morgen nog een maken en dan zal ik een sinus 1khz aan de ingang hangen. dan zal ik hem eens proberen te zoeken op de radio.
Mijn transistor de 2n222 is één met een zwart omhulsel. Zijn die met een metalen omhulser beter?

greetz
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

ik had nog een vraagje. Is er een manier om te testen of je kring oscilleert? om te zien op welke frequentie ge zit of dergelijke dingen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je zou eens over R2 kunnen meten met de volgende schakeling. Een scope is mogelijk daar, maar dan moet je een scope hebben die zeker 100MHz en enkele milivolts kan laten zien, en dan ook nog met een HF probe.
Bijlagen
detector.GIF
detector.GIF (1.41 KiB) 28818 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

mijn scoop gaat maar tot 2Mhz :D.
Maakt het uit ivm mijn transistor? 2n222a zwart omhulsel.
greetz

Op de zender heb ik 4 wikkelingen rond een 6mm boor genomen.
Ontvanger juist het zelfde. Aan de ingang leg ik 1 khz sinus met amplitude van 2 volt ongevereer. over de zender heb ik een klein metalen doosje liggen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ook met een plastic behuizing moet hij zenden. Ik denk dat je met 4 windingen een te hoge frequentie hebt. Maak eens een spoeltje met een winding of 6.
Je hebt toch ook een antenne eraan gelaamkt he? Of zit alles in dat metalen doosje zodat er niks in kan en ook niks eruit?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Kan het kwaad dat ik het op een breadbordje maak? Ik heb idd wel een kleine antenne van 10-tal cm. Ik zal straks een spoel met meer windingen maken. Ik laat nog iets van me horen!
groetjes
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee hoor kan geen kwaad. Ook van een breadbordje moet hij kunnen oscilleren en dus uitzenden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Weet jij of ik een luchtspoel moet gebruiken want ik heb een gelijkaardig schema gevonden en daar staat het volgende.
"6-8 turns of 22 gauge hookup wire close wound around a 1/4 inch diameter of a non conductive core such as a pencil."
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor zoiets mag je maken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Blijkbaar is dit nog niet zo simpel gelijk het eruit ziet. :)
Ik heb de transmitter gemaakt, ik heb als ingangsignaal mijn mp3 speler gebruikt. (wel met een elco ertussen) Wanneer ik de radio ergens op een vrij plekje zet en aan de trimmer draai met zo'n plastic lepeltje, hoor ik niets op mijn radio. Ik ga het een paar dagen laten rusten, en dan ga ik er weer met volle moed eens aan beginnen.

bedankt voor alles.

greetz
Plaats reactie