De koelkast van een caravan kan tijdens de rit werken op de 12 V stroombron van de auto. Men moet er dan wel op letten dat de schakeling zodanig gemaakt is, dat de stroom alleen vloeit bij draaiende motor. De koelkast neemt immers zo'n 8 A weg. Als je bij een tussenstop zou vergeten om de koelkast uit te zetten, zou de autobatterij snel leeg zijn.
Mijn vragen zijn de volgende:
1) ik heb vernomen dat je de schakeling best uitvoert door een (dikke) stroomdraad aan de alternator te leggen. Maar waar? De enige uitgang die ik aan de alternator zie en die volgens mij voldoende stroom kan leveren, is de B+ uitgang. Maar die staat permanent onder spanning en is dus geen optie.
Waar vind ik voldoende stroom om, alleen bij draaiende motor, zowel de elektrische voorzieningen van de auto te verzorgen, als de extra 8 A van de caravan, zonder schade te berokkenen (diodes doorbranden of weet ik veel)
2) ben ik dan zeker dat er geen stroom weggenomen wordt van de accu als de motor niet meer draait?
3) moet die draad afgezekerd worden? Zo ja, waar plaats je dan fysisch die zekering?
Of zit ik er zo compleet naast? Gelieve me dan te corrigeren aub.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
Patrick.
koelkast caravan
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: za 8 nov 2003, 23:45
- Locatie: Duitsland. .
- Contacteer:
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: za 8 nov 2003, 23:45
- Locatie: Duitsland. .
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 11504
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Goed idee Smiley.
Toch zou ik een zekering opnemen in de draad die dan naar de caravan gaat.
Deze zekering komt dan in de buurt van de accu te zitten en vandaar naar het relais kontakt. En dan de andere kant van het relais kontakt gaat de draad naar de Koelkast. Neem een dikke draad (6mm^2 of dikker) dan is je spanningsverlies ook minder.
Toch zou ik een zekering opnemen in de draad die dan naar de caravan gaat.
Deze zekering komt dan in de buurt van de accu te zitten en vandaar naar het relais kontakt. En dan de andere kant van het relais kontakt gaat de draad naar de Koelkast. Neem een dikke draad (6mm^2 of dikker) dan is je spanningsverlies ook minder.
signature ruimte te huur
Verhuurd
Verhuurd
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: za 8 nov 2003, 23:45
- Locatie: Duitsland. .
- Contacteer:
als je hem via je contact wilt schakelen kan ook jem oet hem dan op pin nr 10 aansluiten.
als je hem aleen wil als de motor draait moet je even meten. er zitten 3 draden aan: massa plus naar je accu en een draad die naar je controle lampje gaat. de laatste draad moet je hebben. daar komt 12v op te staan als de motor draait
als je hem aleen wil als de motor draait moet je even meten. er zitten 3 draden aan: massa plus naar je accu en een draad die naar je controle lampje gaat. de laatste draad moet je hebben. daar komt 12v op te staan als de motor draait
Op je dynamo heb je een D+ aansluiting deze stuurt een massa waneer de motor uit is en een + wanneer de motor draait bij dit signaal stuur je een relais die op zijn beurt de B+ doorstuurt naar je frigo
Als je het nieuwer soort compact dynamo hebt ( meestal met een brede dynamo aandrijf riem ( multi V snaar) )ga je normaal geen D+ hebbben maar ga je de L aansluiting moeten gebruiken maar hier moet je een relais gebruiken met een heel laag stroom verbruik ( micro relais)voorbeeld die blauwe 12V print montage ( om een dynamostoring te voorkomen) deze relais gaat dan een zwaarder relais stuen om op zijn beurt de B+ door te sturen
Bart
Als je het nieuwer soort compact dynamo hebt ( meestal met een brede dynamo aandrijf riem ( multi V snaar) )ga je normaal geen D+ hebbben maar ga je de L aansluiting moeten gebruiken maar hier moet je een relais gebruiken met een heel laag stroom verbruik ( micro relais)voorbeeld die blauwe 12V print montage ( om een dynamostoring te voorkomen) deze relais gaat dan een zwaarder relais stuen om op zijn beurt de B+ door te sturen
Bart