Een toets plz help

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
binay
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jul 2005, 19:23

Een toets plz help

Bericht door binay »

hallo
ik heb een toets over een of ander Electronic projects lab
*speelgoed* maar ik snap er niks van
ik vroeg me af of iemand die er verstand van heeft mij kan helpen
als ik hier een onvoldoende voor haal heb ik een kans dat ik niet slaag
(ik heb hier ook nooit normaal les in gehad, lang verhaal)

Ik moet uitleggen hoe de schema werkt .
bijv. beginnen bij de batterij daarna de blabla en via de blabla naar de blabla :D ik heb er geen verstand.
plzz help mij

alvast bedankt


hier is opdracht 1
Afbeelding

hier is opdracht 2
Afbeelding

hier is opdracht 3
Afbeelding

Opdracht 4
Afbeelding

opdracht 5
Afbeelding

opdracht 6
Afbeelding

Opdracht 7
Afbeelding

Opdracht 8
Afbeelding

Opdracht 9
Afbeelding


Opdracht 10
Afbeelding

THIS IS IT
zou iemand me kunnen helpen? plz ik wil het vandaag inleveren
ik zit in de laatste klas en als ik hier geen voldoende voor haal zak ik
ik sta nu een half puntje onvoldoende ik moet er een 5,5 voor halen minimaal
plzzzzz help
heel erg bedankt voor de eerste paar vragen die beantwoord zijn
als je ze beantwoord kunt u er aub ook bij zetten voor welke opdracht het is DANKU
Laatst gewijzigd door binay op di 12 jul 2005, 9:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

je kan je schema hier ook posten hoor binay.. dan kan iedereen zien en helpen :wink: grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Opdracht 1 en 2 zien er voor mij hetzelfde uit.
WAnneer de schakelaar naar de batterij is gezet zal de condensator geladen worden tot de batterijspanning.
Wanneer dan de schakelaar omgaat dan wordt de condensator ontladen via de weerstand en de led.
De led zal even oplichten. De condensator wordt ontladen en als de spanning onder de brandspannignvan de led komt dooft de led en er blijft een beetje spanning nog in de condensator zitten.
De 3e schakeling is er een met een transistor.
door de schakelaar in te zetten gaat er een basisstroom lopen. De transistor zal hierdoor in geleiding komen en het ledje kan gaan branden.
Als je nu de schakelaar open maakt stopt de basisstoom. Hierdoor gaat de transistor sperren en let ledje gaat uit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
binay
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jul 2005, 19:23

Bericht door binay »

mat janssen schreef:Opdracht 1 en 2 zien er voor mij hetzelfde uit.
WAnneer de schakelaar naar de batterij is gezet zal de condensator geladen worden tot de batterijspanning.
Wanneer dan de schakelaar omgaat dan wordt de condensator ontladen via de weerstand en de led.
De led zal even oplichten. De condensator wordt ontladen en als de spanning onder de brandspannignvan de led komt dooft de led en er blijft een beetje spanning nog in de condensator zitten.
De 3e schakeling is er een met een transistor.
door de schakelaar in te zetten gaat er een basisstroom lopen. De transistor zal hierdoor in geleiding komen en het ledje kan gaan branden.
Als je nu de schakelaar open maakt stopt de basisstoom. Hierdoor gaat de transistor sperren en let ledje gaat uit.
hoi bedankt voor de eerste drie heeft me veel geholpen en mijn leraar vond het goed zou je me aub Alleen OPDRACHT 7 ik heb de rest al zon beetje de 2 opdrachten die op de tekening staan hoeven niet meer
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer ik jouw zinnetje lees, weet ik eigenlijk niet wat ik nog moet doen.
Moet ik alleen nog opdracht 7 uitvoeren voor jou, of moet de rest ook nog behalve opdracht 7?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Oh, ik begrijp het nu.Je hoeft aleen nog maar opdracht 7.
Via de weerstand van 470K gaat er een basis stroom lopen. Hierdoor ook strroom in de collector. Doordat daar een spoel (19 - 18 ) zit zal die stroom langzaam oplopen. De stroom door die spoel zal zal daar over een spanning laten ontstaan. Die spanning komt ook ook op punt 20 te staan. Deze spanning gaat negatief ten opzichte van punt 19. en via de C van 10 uF (38-39) zal deze negatieve spanning de basis vab de transistor afknijpen en de transistor gaat dicht.
De stroom stopt nu ook in de spoel en als reactie hierop krijg je een spannings piekje die je dan in de luidspreker hoort als een vette tik.
Daar er geen stroom meer loopt kont alles tot rust. En nu kan er weer via de 470K weerstand weer basis stroom in de transistor gaan lopen, en alles begint weer opnieuw.
De weerstand laad ook de condensator dus hierdoor krijg je een vertraging.
ALs je de zaak sneller wil laten tikken dan maak je de condensator wat lager in waarde. En als je ze zaak langzamer wil laten tikken dan maak je de waarde van de condensator wat hoger.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie