am modulatie vraag

Stel hier al je HF vragen.
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

kan dat dan problemen opleveren als ik in zoeen "gat" terecht kom met mijn ferquentie?
En ik heb tot nu toe gezegt dan ik maar een wikkeling had maar ik ben daar niet zo zeker van 1 wikkeling is dat 360°? kijk anders eens even op mijn foto hoeveel wikkelingen ik heb dan ben ik er al een beetje zekerder van ik welk ferquentie gebied ik zit?

gerrit
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer je in zoeen gat zit op de plaats van de band waarook de luchtvaart zit, dan krijg je vanzelf bezoek van de radio controle dienst. Je bent dan je zendertje kwijt en een paar weken je zondagsgeld.
Knijp de spoel eens iets dichter bij elkaar (geen sluiting maken) dan gaat je frequentie ook veranderen en probeer dan nogeens te zoeken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

ik heb mijn spoel een beetje bewerkt en als ik nu aan de antenne kom van mijn zendertje (een draadje van 20 cm lang) zie ik dat het "sneeuw" beeld op de tv fel veranderd en als ik de antenne weer loslaat dan komt het beeld terug in oorspronkelijke staat... dus ik zend wel degelijk iets uit? want als ik de zender uitzet en dan aan de antenne kom beînvloed dat het beeld niet meer. Maar enig erkenbaar beeld heb ik nog niet bespeurd :(
enige vooruitgang?

groetjes

ps. ik had dit verschijnsel op 198Mhz kan kloppen want ik heb 2 wikkelingen en dat kwam overeen met 180Mhz - 200 Mhz
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het gaat dan inderdaad de goede kant op.
Wat bied je aan als ingangssignaal op je zender ?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

ik sluit de video-recorder er op aan en laat gewoon een film afspelen.
Maar ik begrijp iets niet goed, als de lengte van je antenne niet correct is met je ferquentie zend je dan nog uit? want als je op voorhand niet de correcte ferquentie kent waarop je gaat uitzenden hoe kan je dan de lengte van je antenne dan te weten komen?

groetjes
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De zender zal altijd wel zenden ook als deugt de antenne niet.
Het enige probleem dat je dan hebt is dat je het vermogen niet kunt halen, de afstand die je in gedachte had kun je niet halen en dat is wel het ergste, bij een misaanpassing zoals dat heet, zal de eindtrap zo heet worden dan hij kapot zal gaan.
Wanneer je normaler wijze een zender gaat maken dan weet je ook op welke frequentie je ze zaak bouwd. Je hebt dan ook aparatuur om dit allemaal te kontroleren en dan maak je je antenne ook de eerste keer goed.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

ik heb eens alles op een rijtje gezet het hele schema nagekeken... ik weet niet wat ik mis doe, ik denk dat ik zelf een printje ga etsen voor deze zender en dan opnieuw bouwen voor alles duidelijk te kunnen zien

groetjes

ps. ik had gedacht dat het makkelijker was om te maken :( maar goed...
Plaats reactie