WIE KAN VOOR MIJ EEN QUIZAPPARAAT BOUWEN ??????????

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Uw vraag is uitvoerbaar maar te uitgebreid om met gewone electronische bouwstenen te verwezenlijken. Immers om een mogelijke rangorde aan te duiden zijn er voor 6 spelers 36 verschillende mogelijkheden, maw er dienen dus 36 LED'S aangestuurd.

De oplossing die voor de hand ligt is dus een PIC te laten programmeren. De rangorde kan dan ofwel met LED'S ofwel met cijfers aangeduid worden.

Ik ben vroeger op internet eens een site ( ik geloof amerikaans ) tegengekomen waarbij de leden zulke opdrachten uitvoerden tegen een schappelijke prijs.
http://www.rentacoder.com/RentACoder/default.asp

Alleen is de voorgestelde termijn wat kort. Een uitvoering met alleen de aanduiding van de eerste speler die afdrukt is als bouwkit verkrijgbaar.
http://www.vellemanusa.com/
Kit MK133
bikbek
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 okt 2003, 20:19

quizapparaat

Bericht door bikbek »

Bedankt voor je snelle reactie Muizeke. Ik heb zelf alleen absoluut geen electronische kennis en heb niks aan een bouwpakket. Dus mijn oproep blijft staan: Wie bouwt voor mij een quizapparaat. Als de termijn een probleem is, dan maar later.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik wens je veel geluk met je zoektocht.
De moeilijke schakel is en blijft de rangorde.
Ik zal zo spoedig mogelijk (hangt ook af van de webmaster ) op de schakeligen-afdeling van deze site een principeschakeling laten verschijnen die, zoals reeds gemeld, redelijk uitgebreid zal zijn.
Zijn er binnen de maand geen reacties op uw vraag gekomen dan mag u mij terug contacteren.
Mag ik u tevens verzoeken mij op de hoogte te houden van elke reactie en mogelijke uitvoering van de door u gedefinieerde quizschakeling.
martijnsteenwijk
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 nov 2002, 9:29
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door martijnsteenwijk »

Waarom geen computer?
Is veel simpeler.
Sloop een oud toetsenbord uitelkaar en bouw dus de toetsen op "drukknopkastjes".
Een klein progje en.... Klaar!
Edwin
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:01

Bericht door Edwin »

Inderdaad is het gebruik van een computer(beeldscherm) voor het aanduiden van de volgorde wel makkelijk. Dan is het wel eenvoudig om met een microcontroller de 6 ingangen te monitoren en m.b.v. een RS232 verbinding de data door te sturen naar de PC. Als PC kun een hele oude gebruiken uit de jaren 80 (zo´n XT of AT ofzo) die kosten niks.
Edwin
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:01

Bericht door Edwin »

Als ik er goed over nadenk is het natuurlijk nog makkelijker om de paralelle poort te gebruiken. Hierbij kun je direct de schakelaars op de digitale ingangspinnen zetten en met een simpel programmaatje lees je de port uit en display je het resultaat op het scherm. Dit is vrij simpel en goedkoop.
Plaats reactie