Kaarsjes op batterijen

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
julia
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 18:30

Kaarsjes op batterijen

Bericht door julia »

Hallo allemaal,
Na wat ik hier allemaal gelezen heb, is mijn vraag een eitje! Toch?
Voor een school ben ik op zoek naar "kaarsjes op batterijen". Nergens meer te krijgen :cry:
Nu wil ik zelf iets in elkaar gaan knutselen maar ik kan nergens lampjes vinden van 1,5V. (ik wil werken met 1 batterij van 1,5 V per kaarsje)Losse fittingen, schakelaartjes e.d. zijn kennelijk ook uit de mode. Wie weet een goede oplossing? Waar koop ik spullen en hoe kan ik dit het best (goedkoop) uitwerken?

Zelf heb ik bedacht dat ik hiervoor kerstboomlampjes zou kunnen gebruiken. Als ik een lampje heb van een snoer van 150 lampjes, dan kom ik op 1.47 V (225V/150=1.47V)
Werkt dit ook zo? W?=1.5V x A?
Hoe maak ik een eenvoudig schakelaartje dat makkelijk door jonge kinderen te bedienen is?

Graag uw hulp!

Hartelijke groeten van Julia
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Het is niet mooi een vraag met een vraag te beantwoorden maar zo geraken we misschien verder.

Ik heb vroeger voor 1OOBfr miniatuurslingers gekocht met 10 lampjes werkend op 3V (2pillen) Als men deze in 2 verdeeld werken ze op 1 pil

Volgens mij bestaan er kerstslingers met 140 lampjes en ook sets met reservelampjes: ongeveer 1,7 V per lampje.
Dit moet branden met 1,5V ( gewone batterij ) of wat minder met 1,2V (heroplaadbare)
In dit geval is een volledige slinger aangewezen omdat men deze kan verdelen in 140 lamjes reeds voorzien van lamphouder en twee stukken draad.

Het verwezenlijken van het gevraagde circuit hangt wel af van een paar factoren
- het aantal kaarsjes
- het beschikbare budjet
- de gewenste uitvoering (robuust, mooi, in kistje )
- de mogelijkheden van de knutselaar
- de handigheid van de kleuters (bedienen schakelaar )

Volgens mij is de simpelste uitvoering als volgt.

Op een plaatje hout worden twee contactpunten geplaatst ( bijvoorbeeld duimspijkers ) Deze worden verbonden met de twee polen van de batterij.
Aan het lamje worden twee stiften gesoldeerd.
Als elke stift één contact raakt dan brandt het lampje.

Er kan ook gewerkt worden met een contactpunt.

Er zijn mogelijkheden genoeg. Een beetje meer info betreffende de aangehaalde factoren zou kunnen helpen om een uitvoering op maat te bedenken
julia
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 18:30

Bericht door julia »

Ha Muizeke,

Alvast reuze bedankt voor de tips!
-Het is de bedoeling dat er vijf losse kaarsje gemaakt worden die allen op een ander tijdstip worden aangezet (liedje over advent). Echt vijf afzonderlijke eenheden dus, met aparte batterijen.
- De gewenste uitvoering: in de vorm van een kaars, desnoods een lege toiletrol. Lampje er boven uit, de rest er in. Hierin schuilt ook het probleem om het lampje aan te krijgen. Als ik losse fittingen zou hebben, zouden de kinderen alleen het lampje vast hoeven draaien. Nu denk ik meer aan een soort schakelaar die aan de buitenkant van de "kaars" zit.
- De behendigheid van de kinderen: Ze hebben (alle vijf) 4 regels tekst.
Ik ben bang dat ze deze vergeten door het gedoe met zo'n kaarsje... Een simpel knopje of hendeltje zou het mooist zijn.
- De handigheid van de knutselaar: Ik heb een hamer, spijkers en een soldeerbout, dat moet lukken!
- Het budget: zo laag mogelijk! We willen heel veel leuke dingen voor weinig geld.

Ik heb hier helaas geen kerstverlichtig op batterijen (3V) gezien. Alles werkt op 220V. Ik denk dat ik voor reserve boomlampjes kies. Dan zou ik draadjes aan het lampje kunnen binden (isoleren met tape) en de uiteinden aan de beide polen van de batterij(en) kunnen verbinden. Kan dit?
Dan zoek ik alleen nog een manier om de stroomkring eenvoudig te kunnen onderbreken en herstellen...
Ik hoop dat dit duidelijker is?

Groetjes Julia.
Edwin
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:01

Bericht door Edwin »

Hallo Julia,

Die berekening van 150 lampjes van een 230V kerstverlichting lijkt wel te kloppen. Als je een iets hogere spanning zou hebben (5V ofzo) dan kun je ook volstaan met fietslampjes. Bij dit soort lage spanningen is het aanraken ervan absoluut niet gevaarlijk (denk maar aan je fiets) en kun je als schakelaar volstaan met een verend contact van koper (op de buitenkant) die de kinderen moeten indrukken.
Edwin
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:01

Bericht door Edwin »

Ik bedenk me net dat je ook nog een PVC buis als batterijenhouder kunt gebruiken. Die penlights passen daar precies in. Vervolgens kun je je koperdraad door de buis bevestigen.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Akkoord met Edwin.
Onderstaand schema maakt het iets duidelijker.
De afsluitdekseltjes van de PVC-buis worden met een klokboor uit hout gemaakt. Lampje wordt in een geboord gat vastgeplakt.

Een variatie hierop: twee contactpunten dicht bij elkaar plaatsen en de kinderen zilverpapier rond hun duim laten wikkelen.
Bijlagen
kaarsje.gif
kaarsje.gif (3.69 KiB) 9032 keer bekeken
julia
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 18:30

Bericht door julia »

Muizeke en Edwin,

Hartelijk bedankt voor jullie briljante tips, dit gaat zeker lukken!
Als ik PVC-buis gebruik, heb ik al direct de vorm van een kaars.
Twee contactpuntjes aan de buitenkant van de buis. Dit kunnen ook de uiteinden van de draadjes zijn. Als variatie op de vingertjes met zilverpapier kan ik een strookje koper of zilverpapier gebruiken dat met (isolatie)tape over de contactpuntjes geplakt wordt. Aan een kant steek ik een los stukje dik papier tussen contactpunt en strookje. De kinderen trekken het kartonnetje weg, even plakbandje aandrukken en er is licht.... hopen we. Als het goed is blijven de kaarsjes dan ook branden als de kinderen ze niet meer vasthouden. (Het is de bedoeling dat ze het kaarsje op een tafeltje zetten).

Groetjes van Julia
Plaats reactie