acculaadbeveiliging

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
nzoontjens
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 14:23

acculaadbeveiliging

Bericht door nzoontjens »

Hallo,

Ik heb het volgende probleen , wij hebben een carnavalswagen aangedreven met een electromotor en reductoren. Door middel van een frequentieregelaar kunnen we de kar laten rollen. Het vooras wordt met de hand bestuurd, echter omdat de kar 12 mewter lang is hebben we het achteras uitgerust met een hydraulic cilinder. We willen de cilinder ook kunnen sturen als er geen spaaning voorhanden is, dus zodoende hebben we er een pomp van een laadklep op gemaakt. We hebben twee accu's van een vrachtwagen in serie gezet voor de 24V. Het probleem is dat de accu's vrij snel leeg zijn dat is op zich niet erg, alleen met de optocht moet het een hele dag werken, we hebben stroom genoeg bij want we hebben een 50KVa aggregaat op de wagen staan met de optocht. Ook hebben we een grote trafo met gelijkrichtbrug van 150A 24V dus we kunnen de accu's eigenlijk continu bijladen. Mijn probleem is nu hoe maak ik een laadbeveiliging zodat we de accu's niet kapotladen.
Ik zat zelf al te denken om een groot relais te pakkken en dit laten schakelen door een print die de stroom door een apart dum kabeltje meet tussen accu en lader als het relais afgevallen is, en als die stroom te groot wordt het relais op laten komen zodat de acvcu bijlaad. Ik weet echter niet of dit mogelijk is.

Groeten Nicky Zoontjens
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Met een relais die 150 Ampere gelijksstroom schakelen is toch een hele klus denk ik.
Miscchien moet je de primaire kant van die lader uitschakelen dan hoef je maar 15 Amp. wisselstroom te schakelen. Je hebt dan niet zoeen lomp relais nodig.
Meet de spanning van je accu. wanneer die te laag wordt dan laat de lader inkomen.
Laad dan de accu b.v. met een bepaalde tijd. stop met laden en meet dan de spanning weer.
Bij te laag, de lader weer in. Bij hoog genoeg, dan even niet laden.
Stroom meten is natuurlijk een betere methode, maar dan moet je een shunt hebben die de 150 Amp. aan kan en daar moet dan bijna geen spanningsverlies over ontstaan.
De meeste amateurs hebben dat soort onderdelen niet. Daarom het idee van spanning meten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
nzoontjens
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 14:23

Bericht door nzoontjens »

Ik volg ook electrotechniek, alleen dan de richting automatisering. Dus ik ben niet zo thuis met electronica, als ik er veel tijd voor neem kom ik er denk ik wel uit om dit te ontwerpen. Maar het zou fijn zijn als ik het op korte termijn heb. Dus mijn volgende vraag is of je misschien een voorbeeldschemaatje hebt voor mij.

Groeten nicky
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ok, ik zal wat bedenken. Wanneer ik wat heb dan post ik het hier.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
nzoontjens
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 14:23

Bericht door nzoontjens »

Oke dan zie ik het wel verschijnen, hartelijk bedankt alvast

Nicky
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier dan de verschijning :lol:
Bijlagen
accu_laden.GIF
accu_laden.GIF (8.1 KiB) 8346 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie