Printjes en solderen

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Maartuh
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 jan 2004, 0:36

Printjes en solderen

Bericht door Maartuh »

Goedemiddag,

Ik vind van die simpele schakelingen maken zoals
http://www.schakelingenonline.nl/nl/sch ... cten/2.htm
leuk om te maken, maar ik heb hier in huis helemaal niks van soldeer bout enzo. Dus nu kan ik het alleen nog op school wat mee doen, en op m'n werk. Maar nergens is het zo prettig als lekker thuis in je hobby kamer iets in elkaar zetten.
Maar nu heb ik een paar vraagjes:
A) Is het mogelijk om thuis printjes te maken zonder al teveel geld uit te geven.
B) Wat heb je er allemaal voor nodig
C) Welke soldeer spullen raden jullie mij aan? Niet te duur, maar 't moet ook niet binnen een week kapot gaan ofzo.
D) Zijn er nog speciale eisen voor de ruimte waar je soldeert/printjes maakt. Qua ventilatie of afzuigkappen ed.

Alvast bedankt voor de hulp!

Maartuh

Ps. Leuk forum en leuke site!
Ps2. Ik zit bij conrad.nl te kijken maar zijn er ook nog andere winkels dan hoor ik het graag.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Tja,
Heel wat vragen.
Ik zal op elke vraag een antwoord geven maat ik hoop dat er ook nog anderen zijn die dit dan aanvullen want je krijgt nu alleen wat ik ervan kan verzinnen.
A : Natuurlijk, Conrad heeft printmateriaal met fotolaag erop en ook ets materiaal om te etsen. Eigenlijk hebben ze alles hiervoor. (katalogus 2004 bestellen)
B : Kun je allemaal in diezelfde katalogus lezen. Printmateriaal, boormachine ets spul.enz.
C : Zelf heb ik een Weller maar je hebt ook andere merken. Vroeger had ik een ERSA die werk ook nog steeds.
D : Wanneer je printplaaten gaat etsen dan zou ik een plaats uitzoeken waar een goede ventilatie is. Het is nogal agressief spul. Zelf bou ik op experimenteer printplaat dus hoef ik niet te etsen. En als ik soldeer dan blaas ik af en toe de damp weg. Maar een klein ventilatorje kan ook wonderen doen.
E : Farnell is ook zo een onderdelen leverancier. Coditronix is hier bij ons in de buurt en HB electronica ook. Op internet kun je natuurlijk onder elektronica winkels het een en ander vinden.

En dat van die leuke site, dat is mooi meegenomen. Bedankt !
Groeten
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

Bericht door weardguy »

hallo, over printmateriaal weet ik weinig af.
Een soldeerboutje van 25-30 Watt volstaat.
Tin met harskern is makkelijk solderen.
Soldeerstation is handig maar is geen vereiste, een houder waar je soldeerbout in kan staan is wel zo handig.
Voor het solderen zelf is een afzuiging niet echt nodig, ik heb hier zelf ook niet, je moet gewoon zorgen dat je er niet recht boven gaat hangen natuurlijk.
Ik weet niet waar je woont, maar in alkmaar, Purmerend, en hoorn zit een winkel die ook van dat soort spullen verkoopt, maar ja dan moet je wel een beetje in de buurt wonen.
Maartuh
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 jan 2004, 0:36

Bericht door Maartuh »

weardguy schreef:hallo, over printmateriaal weet ik weinig af.
Een soldeerboutje van 25-30 Watt volstaat.
Tin met harskern is makkelijk solderen.
Soldeerstation is handig maar is geen vereiste, een houder waar je soldeerbout in kan staan is wel zo handig.
Voor het solderen zelf is een afzuiging niet echt nodig, ik heb hier zelf ook niet, je moet gewoon zorgen dat je er niet recht boven gaat hangen natuurlijk.
Ik weet niet waar je woont, maar in alkmaar, Purmerend, en hoorn zit een winkel die ook van dat soort spullen verkoopt, maar ja dan moet je wel een beetje in de buurt wonen.
Ik woon in haarlem met een OVjaarkaart, dus dat is geen probleem :wink: Hebben die winkels een website ofzo??

Ik heb wel al in de conrad gids rondgesnuffeld en daar vond ik dit:

Gids van 2004 blz 398 bovenaan beginnersset met houder, bout van 15W <-- beetje weinig?? desoldeerpomp etc... €56,-

Die vind ik wel gunstig qua prijs en anders deze:
blz 393 weller WHS 40 D soldeerstation. €80,- (analoog)deze, maar dan analoog)
of
blz 393 voltcraft LA 50 voor dezelfde prijs (conrad online: hier)
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

ik heb al 5 jaar zo'n starters soldeerbout van velleman voor een krats...
Maartuh
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 jan 2004, 0:36

Bericht door Maartuh »

mat janssen schreef:Tja,
D : Wanneer je printplaaten gaat etsen dan zou ik een plaats uitzoeken waar een goede ventilatie is. Het is nogal agressief spul. Zelf bou ik op experimenteer printplaat dus hoef ik niet te etsen. En als ik soldeer dan blaas ik af en toe de damp weg. Maar een klein ventilatorje kan ook wonderen doen.
Hoe maak jij dan printjes?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zoeen experimenteer print heeft op elke steek (2,54 mm) een gaatje met een soldeervlakje.
Je kunt dus op elke plaats elk soor onderdeel kwijt.
En aan de onderzijde leg je dan je verbindingen.
simpeler kan het neit.
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

Bericht door weardguy »

De winkel waar ik het over had heeft deze website:
http://www.radioelco.nl/
enige is is dat de site net veranderd is en nog niet alles erop staat.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/beginsite2.html
Grappig: ik steek een elco van 200 uf 100 volt in het stopcontact: wat knalt eerder, de zekering of de elco?
Plaats reactie