Relais en Bussyteem

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
PascalSc
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 23:30

Relais en Bussyteem

Bericht door PascalSc »

Hallo Allemaal,
Ik moet voor school een opdracht maken over het VERSCHIL tussen een bussysteem een een relaissysteem, kunnen julie mij hier mee helpen, of hebben jullie een goeie website waar ik dit kan vinden.

Bvd.
Pascal
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier is een voorproefje.
Relaissysteem:
een grote kast met eventueel een PLC (programeerbare besturing) die de relais aanstuurd. Of zelfs helemaal geen plc. De relais worden onderling verbonden met een heleboel draad. dan gaan wel 100.000 draden en kabels naar de machine her de der naar toe om b.v. motoren te laten draaien of naar schakelaars om de toestand van die machine te bekijken zodat het juiste relais weer inkomt om de volgende beweging in te leiden.In iedergeval heel veel draad heel veel werk en heel onoverzichtelijk. En meters draad en kabel en heel duur.
Een bussysteem is iets netter.
In een kastje staat bv een plc of pc vandaar uit gaan een kabeltje naar een klein kastje op de machine.Dit kastje staat op de plaats waar zich een paar opnemers bevinden en deze opnemer(s) worden dan in het kastje aangesloten. Het kabeltje komt weer uit het kastje en gaat naar het volgende kleine kastje die zich weer op een andere plaats bevind waar weer wat zit. b.v. een lampje of een motorsturingkje. En daarna gaat dat kabeltje weer verder naar een volgend kastje.
Dit noemen ze een bussysteem. Een lange kabel waarin op diverse plaatsen een aftakking is geplaatst om informatie op te halen of uit te geven om een machine of zo te besturen. Hierdoor krijg je dus een simpele overzichtige en goedkope manier om machines te bekabelen en te besturen.
Ik hoop dat je hier al iets mee kunt.
Trefwoorden om op internet iets te zoeken zijn:
RS485, RS 422, Profibus, Modbus, Veldbus, ethernet, tcp/ip.
Succes met zoeken.
Mat
Plaats reactie