tv-antenne-kortsluiting

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
bertie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 jan 2004, 21:10

tv-antenne-kortsluiting

Bericht door bertie »

Hallo,
Ik heb een waardeloos beeld ineens en onderzoek mijn televisie-antenneaansluiting. Bij het doormeten van mijn coaxkabel die aangesloten is aan de tv-kant meet ik een doorverbinding tussen + en -.
Kabel heeft geen kortsluiting, dus moet het de tv zijn. Is dit normaal, zo nee ; heeft iemand een tip . Het betreft een Daewoo DWX-28W. Verder een prima tv.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je inderdaad de tv meet meet je inderdaad een "kortsluiting" maar dat is eigenlijk geen kortsluiting. In de tv tuner zitten spoeltjes die naar aarde gaan dus die meet je.
1: probeer de tv eens bij de buren . is hij slecht dan is het de tv
2: zo kun je ook de kabel proberen.
3: is de kabel en de tv goed dan is er een onderbreking of slecht kontakt in jou aansluitdoos van de antenne.
succes ermee
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Als je een waarde van 70 ohm meet in je coax-kabel vanaf de antenne is dat goed, maar dit zegt niets over het aantal dB (decibels).
Het kan ook zijn dat je coax kabel gestoord wordt door een ander apparaat.

Maar net zoals mat zei zou ik even kijken hoe het beeld bij je buren is. Heb hetzelfde probleem ook eens gehad maar toen lag het aan de centrale antenne van het dorp.
bertie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 jan 2004, 21:10

Bericht door bertie »

Hallo, bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb hier niet zo de gelegenheid om bij de buren te testen.
Het vreemde voor mij is, maar misschien niet voor jullie, toen ik een “betere”kwaliteit coaxkabel gebruikte met alleen een stekker aan de tv-kant had ik ineens prachtig beeld. Ik was toen even aan de andere kant bezig met een stekker te monteren en vervolgens weer waardeloos beeld. Zou ik terwijl ik bezig was teveel kortsluiting gemaakt hebben en hiermee een spoel vermoord hebben. Ik dacht dat het geen kwaad kon maar twijfel nu toch.
Het beeld was prachtig toen ik de nieuwe kabel in eerste instantie aansloot. Zou dat met de dikkere kern te maken kunnen hebben ?

Bedankt, bertie
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Bertie.
Ik denk dat je een klein beetje sluiting aan het maken geweest bent met het aansluiten van het plugje.
Of je hebt een rot plugje. Er mag geen verbinding zijn van de buiten kern naar de binnenkern. Het komt vaak voor dat er een dun draadje van de buiten mantel niet helemaal goed is weggebogen en dan het schroefje raakt van de binnenkern.
Kijk een heel goed of en helemaal niets anders aan de binnenkern van de coaxkabel raakt. Het moet allemaal vrijliggen.
Jo
Moderator
Moderator
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 9:11
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Jo »

Ik denk dat het nog vaker voorkomt dat, door het aandraaien van het schroefje op de kerndraad, die kerndraad afbreekt bij het schroefje. De kabel hangt dan dus los, en is alleen capacitief met het antennesysteem verbonden. Dat geeft inderdaad wel een beeld maar heel veel sneeuw.
Succes.
Jo
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

Bericht door weardguy »

ja daar weet ik alles van...
toen mijn tv nog op de grond stond en daardoor vaak verplaatst werd ging de verbinding vaak kapot.
I love aangegoten stekkertjes.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/beginsite2.html
Grappig: ik steek een elco van 200 uf 100 volt in het stopcontact: wat knalt eerder, de zekering of de elco?
bertie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 jan 2004, 21:10

Bericht door bertie »

Hallo, bedankt voor het meedenken van jullie.
In het gebouw waar ik zit is de centrale antenne ontkoppelt i.v.m. defecten.
Nu probeer ik iets met een inhouse-antenne met een versterker. Geen bevredigend resultaat. Heeft iemand misschien een idee hoe je zelf een eenvoudige antenne maakt met redelijke ontvangst.
Bedankt, bertie
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er bestaat op de hele wereld GEEN inhouse antenne waar je farsoenlijk ongestoord televisie kunt kijken naar onze landzenders.
Het is altijd wel wat.
Dus misschien een schotel???
Plaats reactie