Neigings schakelaar

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
Rudy
Berichten: 2
Lid geworden op: za 31 dec 2005, 13:47

Neigings schakelaar

Bericht door Rudy »

Hallo;

Ik heb een Enduro (cross) motor, die ik wil voorzien van een schakeling die de motor uitschakelt wanneer de hellingshoek > 70-80 ° is , dan is de brommert nl. omgevallen. Waarom? Omdat de motor dan geen olie meer aanzuigt waardoor ernstige motorschade kan optreden; het is mogelijk dat je niet direct de motor kuntn uitzetten met de noodstop.
Nu zat ik zelf te denken aan een halfrond buisje met 2 contacten en een kogeltje, maar is er geen kantenklare oplossing of weet iemand een nettere oplossing?
Dank, dank, Rudy
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er zijn zogenaamde kwik schakelaars waar kwik in een glazen huisje zit en als je die dan beweegt of verdraait dan komt het kwik in aanraking met twee kontaktpunten, die dan gemaakt of vebreekt worden.
Misschien is dat iets.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Bericht door Joeri Fr »

Ik had eens iets gelezen op onderstaande link:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/12902

Maar zo'n brommer krijgt waarschijnlijk veel schokken, waardoor het toch wel een robuuste uitvoering zal moeten zijn, zodat je motor tijdens het rijden niet uitvalt.
Rudy
Berichten: 2
Lid geworden op: za 31 dec 2005, 13:47

Bericht door Rudy »

Een kwikschakelaar is me net iets te gevoelig; ik ga zelf iets maken met een halfrond koperbuisje, kogeltje erin, olie d'r in (schokdemping), sensor oid aan uiteinde er in, vastzetten'dichtmaken met 2comp kit en daarna een vertraging dmv elco (uitschakelen 1 seconde na contact).

Niettemin dank voor de meldingen, gr, Rudy
Plaats reactie