zender en ontvanger

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
zipperke
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 25 nov 2005, 13:43
Contacteer:

zender en ontvanger

Bericht door zipperke »

ik heb een vraagje..

kan iemand me helpen om aan schema's te helpen waarbij een zender en een ontvanger aan te pas komt. :shock:

de bedoeling van mijn project: ik heb een modelbouwauto thuis liggen die men kan bewegen aan de hand van zo'n controller. wat wil ik nu doen ik ga dus in mijn modelbouwauto ledjes steken (neon) die ik dan ook ga sturen met die zelfde controller aan de hand van schakelaars die dan op mijn contoller zitten. dus m.a.w nog een extra zender in deze controller om deze ledjes te gaan sturen iemand een idee of een schema om dit te gaan realiseren. :D


grtz zipperke
grtz zipperke
CEN TR4
Berichten: 16
Lid geworden op: di 6 dec 2005, 16:43

Bericht door CEN TR4 »

Ik denk niet dat dat lukt. Wil je ze met je controler gewoon aan en uit doen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als het een zender is waar een of meerdere pulsen uitkomen die regelbaar zijn van 1 tot 2 msec. dan kun je er een kanaal bijmaken die de leds voor hun rekening nemen. Je meot wel een klein beetje verstand van elektronica hebben en weten waar je mee bezig gaat dan is dit op te lossen. Heb je nog nooit iets in die richting gedaan, dan begin er maar niet aan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pelle371
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 20:52
Locatie: Nijmegen

Bericht door Pelle371 »

Dan zou je er op de een of andere manier een of meer kanalen bij moeten maken.
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

bedoel je meerdere zenders in 1 kastjes en meerdere ontvangers in je autotje? of wil je in elks maar 1 zender en 1 ontvanger?
als je het eerst geval bedoeld en ze enkel aan uit moeten kunnen schakelen komt volgende topic mss van pas...
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.ph ... highlight=
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Ik wou zelf iets gelijkaardigs doen. Maar ik denk dat het niet vanzelfspreekend is om zelf een kanaal bij te maken. Zelf wou ik het met IR proberen. Maar ik heb totaal geen idee hoe ik dit zou kunnen realiseren.

Ik had geacht een uitgang van een µC aan de enable van een 555 timer te hangen. Zo wordt mijn datastroom "gemoduleerd"? Wat zou ik dan aan de ontvanger kant moeten doen om mijn databits te kunnen ontvangen of te herkennen?

greetz
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt b.v een smale puls maken voor een 0 en een brede puls voor een 1.
Je start op elke voorflank een oneshot. De oneshot tijd is net iets langer dan de korte 0 tijd, maar net iets korter dan de lange 1 tijd.
Wanneer de oneshot is afgelopen kijk je naar de puls. Heb je niks dan was het een 0 heb je wel wat dan was het een 1. Deze data schuif je dan je processor binnen en je hebt je data.
Zo zijn er nog meerdere manieren om data te vinden, maar dit is voor jouw wel het beste te doen, denk ik.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

dank je mat. Dan heb ik die 555 timer niet nodig hé. zou je je pic gebruiken om de lengte van de pulsen te meten?

greetz
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je een picchip gaat gebruiken is het nog simples als je er een kiest met een ingebouwde uart. bv een 16F628 of zo daar wordt alles al netjes voor je opgelost.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

perfect, dan ga ik wat meer lezen over die uart.
bedankt en tot......
Plaats reactie