Wekkerradio ombouw...

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
DJ Fatboy
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 jan 2004, 14:03
Locatie: Nijkerk

Wekkerradio ombouw...

Bericht door DJ Fatboy »

Hallo Iedereen.

Is er iemand die mij kan vertellen en desnoods kan helpen een standaard wekkerradiotje om te bouwen tot een simpele ontvanger om politie berichten mee te luisteren????


Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je de frequenties weet van de politie kun je d.m.v afregelen de zaak zo verstemmen dat ze te beluisteren zijn. Mits niet encript!
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

normaal heb je op zo'n wekkerradio een trimpotentiometer die je kunt afregelen om hogere frequenties te ontvangen. Ik heb dat nog gedaan, maar ik denk niet dat je er politie frequenties kunt mee ontvangen. Ik heb er nog vliegtuigfrequenties mee ontvangen :D
de politiefrequenties zijn te hoog om met een gewone wekkerradio te ontvangen...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Bij ons in de buurt zitten de politie frequenties nog in het lage gedeelte.
tussen de 85 en 87,5 MHz. Misschien bij jullie ook?
DJ Fatboy
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 jan 2004, 14:03
Locatie: Nijkerk

Bericht door DJ Fatboy »

ik zou niet weten waar die bij ons zit, maar ik zie op mijn print twee meters zitten!!!
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

tussen de 85 en 87.5??!! :shock:
dat is wel héél laag. Bij mij (in België) heb je tss 90 en 108 mhz de radio frequenties, dan tss 110 -130 de vliegtuig frequenties, en daarna de politie frequenties. Ik kan met een gewone wekerradio vliegtuigen opvangen die communiceren met de controletoren. Is wel grappig.
Je hebt gelijk dat er twee trimpotentiometers opzitten, ik zal kijken voor een foto van een wekkerradio en dan met paint aanduiden welke. Is normaal de trimpotentiometer die naast een soort ijzeren rooster staat dat in elkaar schuift als je aan de trimpotentiometer draait, allé, bij mij was dat toch zo. Let wel , eens je aan de trimpotentiometers draait is het zeer moeilijk om ze nog terug juist te zetten... Ik weet niet of je in belgië of in nederland woont, maar als het waar is wat mat zegt, dat in nederland de politie frequenties zo laag zitten zou je hem zeker met een gewone radio moeten kunnen ontvangen...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hou er rekening mee dat er meerdere typen wekkerradio's bestaan en ze niet allemaal het zelfde uitzien zoals PJ verteld.
Meestal hoef je alleen maar de hoofdoscillator een beetje te verstemmen om een ander bereik van een ontvanger te verkrijgen. Dus een afstelpunt is voldoende.
Het principe van een ontvangeris als volgt :
Je hebt een verterkertje dat via afgestemde kringen werk in een bepaalt frequentie gebied. Hierop komt ook het antenne signaal binnen.
Dan heb je een oscillator. Het oscillator signaal en het versterkte antenne signaal wordt gemengt.(oscillator is een frequentie. antenne zijn er oneindig veel) dat komt er een schakeling die maar een frequentie doorlaat een afgestemde versterker die ze middenfrequent versterker noemen.
Wanneer je de eerste trap bekijkt en je gaat daat meten zie je het volgende: De oscillator frequentie, de te ontvangen frequentie. de som van beide frequenties en het verschil van beide frequenties.
Nu is het verschil van beide frequenties waar we mee verder gaan.
Dus de frequentie waar we naar luisteren is dus de frequentie waar de middenfrequetie versteker op af is geregeld EN de oscillator frequentie.
Dus naar een andere zender luisteren is alleen maar een andere oscillator frequentie afregelen.
Ik hoop dat dit duidelijk is en dan weet je ook wat je in geval van een probleem moet doen.
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

Weet je echt heel zeker mat, dat bij jou de politie tussen die frequentie zit? Dat is toch wel erg laag, en je zou het zeker kunnen ontvangen met een gewone wekkerradio, maar als het een modern politie korps is zitten ze normaal véél hoger....
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb even getest met een draagbare radio en ik hoor af en toe een half gesprek.Ik hoor alleen de wagen maar niet het hoofdkantoor.Er zit dus bij ons nog iemand met een oude bak!!
DJ Fatboy
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 jan 2004, 14:03
Locatie: Nijkerk

Bericht door DJ Fatboy »

Ik zal kijken of ik een fototje van mijn radio kan maken!!!
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

ja dat zou handig zijn
Plaats reactie