Vermogentrap voor verwarmingsweerstand

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
jef
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 20:46
Locatie: Olen, België

Vermogentrap voor verwarmingsweerstand

Bericht door jef »

Hallo,
In een regeling voor een verwarmingsweerstand gebruik ik een hakker SG3524. De verwarmingsweerstand die ik gebruik heeft een vermogen van 21W bij een spanning van 7 Volt. Bijgevolg is de weerstand 2,33 Ohm en de stroom is 3A.
De pulsjes die van de hakker komen bedragen 4.2 Volt.
Een BD437 kan dergelijk vermogen schakelen. Maar hij heeft slechts een versterkingsfactor van min. 40. Dan heb ik waarschijnlijk toch nog een transistortrap nodig tussen de hakker en de BD437.
Heeft iemand een mogelijke oplossing?
Alvast bedankt.
mvg
Jef
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Jef,
de uitgang van een sg3524 is een open collector zowel de collector als de emittor van deze transistor moet worden aangesloten.
Ik weet niet hoe je deze transistor hebt aangesloten maar als je de juiste weerstanden gebruikt moet deze transistor het kunnen en anders gebruik je toch gewoon een FET op die plaats.
Succes ermee
Mat
jef
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 20:46
Locatie: Olen, België

Bericht door jef »

Hallo Mat,

Je hebt me op het goede spoor gebracht!
De transistoren in de uitgang van de hakker kunnen elk 100mA aan.
De verwarmingsweerstand vraagt 3A. De BD437 heeft een versterkingsfactor van min. 40. D.w.z. dat de basisstroom max. 75 mA bedraagt. En dat moet de hakker dus aankunnen.
Om de hakker toch nog minder te belasten kan je dus een FET als schakelaar gebruiken. Aan welke FET had je gedacht?

Bedankt
Jef
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Bij Conrad vind je de BUZ serie en de IRF IRFP serie zoek er zelf maar een uit.
Denk aan spanning stroom en de aanweerstand (zo klein mogelijk i.v.m. warmtehuishouding) Wel een N kanaal kiezen.

succes verder en de groeten.
Plaats reactie