usb interface

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

usb interface

Bericht door PJ »

hoi,
ik ben op zoek naar een usb interface. Ik heb het al gevraagd op circuitsonline, maar niemand schijnt het te weten. Ik zou willen een interface maken die 10 metingen per seconde aankan, via usb, maar dat schijnt (nog) niet te bestaan. Elektuur heeft er ooit een gepubliceerd, maar die was voor trage metingen, en ik zoek een voor snelle metingen. Voor parallelle poort vind ik er genoeg, maar het is de bedoeling hem te gebuiken in een school, zodanig dat hij gemakkelijk van het ene klaslokaal naar het andere kan, zonder al te veel installatie werk (dus eigenlijk plug en play) wat met parallelle poort niet kan, je moet eerst nog de software en zo installeren, en sommige leraren zijn daar niet zo handig in zodus...

bij voorbaat dank

PJ
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

PJ,
Wanneer ik in de elektuur van afgelopen nov2003 kijk zie ik net iets wat jij zoekt en volgens mij meet deze erg snel als ik de code bekijk.
Elektuur november 2003 .
Als je hem niet meer kunt krijgen laat het even weten dan scan ik die blz in en ze het hiet neer.
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

ik kan er wel aan geraken in de bibliotheek :wink:
Bedankt ik zal eens kijken :D
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

ja, ik heb gekeken in dat nummer van elektuur, en die schakeling is nog te traag, hij moet nog sneller kunnen meten

niemand die zelf 1 kan otnwerpen?
Is wel jammer dat er nog geen bestaan die snel genoeg zijn...
Edwin
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:01

Bericht door Edwin »

Ik snap niet dat het niet kan. Die 10 metingen per seconde is elektronisch gezien super traag. Een USB interface kan minimaal enkele Mbits/sec aan dataoverdracht halen. Hoe ben je eigenlijk van plan om de metingen te verrichten? Met een microcontroller? Er zijn niet zo veel microcontrollers die direct USB aan kunnen. Vele hebben wel een seriele poort. Dan kun je met een serial-to-USB interface IC de conversieslag maken. Dit IC staat in de Elektuur van mei 2003. Dit IC haalt een dataoverdracht tussen de 300 bytes/sec tot 2Mb/sec. Als dat nog niet snel genoeg is....
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

PJ,
Ik moet Erwin gelijk geven.
Ik heb de schakeling uit elektuur nov.2003 even geprobeerd.
Het werk en het werk snel ook.Ik weet niet hoe jij er bij komt om te zeggen dat het langzaam is. Ik denk dat ik wel 50 metingen per sec. heb gehaald.
Kijk eens even misschien iets vergeten??
Tempusje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 9:04
Locatie: Amsterdam

USB Interface

Bericht door Tempusje »

PJ,
Ik heb redelijk wat ervaring met de USB interface. Over een USB full-speed verbinding kun je maxamaal 12 MBit/sec versturen, dat maakt in ieder geval alvast een einde aan de speculaties over snelheden.
Om een USB interface te implementeren zijn er twee redelijk begaanbare wegen. 1 is vrij simpel maar biedt je weinig aanapssingsmogelijkheden, de andere vergt een hoop meer werk maar laat je elke mogelijkheid open die binnen het USB protocol past.

De 1ste is gebruik maken van het USB<->FIFO IC FT245BM van de firma FTDI. Dit is in kleine aantallen te bestellen via de webshop van www.yampp.com. Nederlandse distributeur is Alcom (alleen grote aantallen dus) Bij dit IC is een kant en klare driver beschikbaar. Het IC is vanuit de software op de PC te benaderen als een gewone seriele poort, wat inhoudt dat je alleen maar op applicatie niveau hoeft te programmeren. Aan de hardware kant werkt het IC als een FIFO. Dat betekend dat je er gewoon parallel 8 bits in stuurt gevolgd door een strobe aan de write pin, en het IC doet de rest. Uitlezen werkt hetzelfde.

De 2e mogelijkheid maakt gebruik van het IC USBN9603 of USBN9604 van National Instruments. Dit IC is gewoon via Farnell leverbaar. Dit IC handeld enkel de onderste laag van het USB protocol af, de rest zul je in je eigen firmware moeten doen. Dit is veel werk, maar creeert ook veel mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld zelf kiezen een of meerdere standaard USB Device Classes te implementeren, maar in jouw geval zul je een eigen top-level protocol zullen maken. Er bestaat wel een devica class 'Testing and Measurement', maar de ondersteuning hierop door OS's is minimaal.
Het kiezen van deze oplossing betekend echter ook dat je aan de PC zeide op Driver niveau software zult moeten gaan schrijven, wat geen simpele zaak is!.

Welke oplossing je ook kiest, er zal in ieder geval op de computers die je gaat gebruiken software en drivers geinstalleerd moeten worden! Wat dit betreft is de seriele poort mosschien makkelijker, omdat je daarvoor in ieder geval geen driver meer hoeft te installeren.

Succes met je project,

Daniel Reus
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

Hartelijk bedankt voor je raadgevingen. Je had gelijk, het was een verschil tussen de eenheden die werden gebruikt om de snelheid aan te duiden. Je hebt me veel verder geholpen.
Willumpie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 11:17

Bericht door Willumpie »

www.elomax.nl verkoopt ook USB-chips.
Ze hebben volgens mij alleen USB-1, en naar ik vernomen heb is de snelste schakeltijd 10 ms.

Anders moet je bij CyPress kijken, deze heeft ook wel het een en ander liggen.

mvg,
WdJ
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Bedankt voor deze link. Ik kende hem nog niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie