Eindwerk elekticiteit

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
gipper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 jan 2004, 18:13

Eindwerk elekticiteit

Bericht door gipper »

Ik zit in het zesde jaar elektromechanica te Herentals.
Als opdracht elektriciteit voor ons eindwerk hebben we de volgende opdracht gekregen:

Een ventilator met 2 verschillende snelheden, wordt aangedreven door een driefasige
asynchrone kooiankermotor met gescheiden wikkelingen.
Bij lage snelheid (15.5 s) bedraagt het asvermogen 7.5 kW
Bij hoge snelheid (24 s) is het asvermogen 11 kW
De werkspanning voor de motor is 400V per fasewikkeling terwijl de arbeidsfactor= 0.86 voor beide snelheden.
Het beschikbare net is 3N PE ~ 50Hz 400V/230V
De ventilator staat op 80m van de voedingskast. De schakelkast bevindt zich vlakbij de motor.
De bediening van de ventilator gebeurt vanop een afstand van 30m .

1) Bereken het vermogen dat uit het net wordt opgenomen en de stroom in de toevoerlijnen.

2) Bepaal de nodige beveiliging(en) en licht uw keuze toe.

3) Bepaal de draadsectie van de voedingskabel die de schakelkast met de motor verbindt rekening houdend
met een maximum spanningsverlies in de leidingen van 5%.

4) Teken: -De hoofdstroombaan
-De stuurstroombaan (voorzie een stop- en een noodstopdrukknop)
-De bedradingslijst van de schakelkast met zijn klemmenstrook en deze van het schakelpunt.
-De aansluitlijst of kabellijst
-Het aansluitschema

Zouden jullie me wat kunnen voorthelpen ? Hoe moet ik hier aan beginnen? met welke formules? Waarin zitten de verschillen tussen de verschillende schema's ?

Zeer hartelijk dank, namens de 5 leden.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Heren,
Wij kunnen jullie natuurlijk alles voorzeggen, maar dat is niet de bedoelling, want de leraren lezen natuurlijk ook mee.
Dus geven wij even wat hints zoek ze op internet op vertel het ons en zo gaan we weer verder.
De opdracht kan zijn: maak een op afstand bestuurd ster driehoek schakelaar die een motor aanstuurd.
Dus in laag toerental van ster naar driehoek en als de tijd om is de hoog toeren motor van ster naar driehoek.
er moeten kruisverbindingen gemaakt worden zodat beide wikkelingen nooit tegelijkertijd in kunnen.
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

wel het vermogen en de stroom die uit het net wordt gehaald kun je makkelijk berekenen

P (vermogen)= U(voltage) maal I (stroom)

je vermogen bij laag toerental is 7500 watt zeg je
dus

I= P/U is 7500 W gedeeld door 400 V = 18.75 A

Op een normale kring heb je plongs die springen aan 16 A
maar het is een school, die kring zal wel voor motoren zijn dus die kan daar tegen.
Op hoog toerental trek je 27.5 A
is veel... zéér veel...

beveiliging: ik zou een plong (automatische zekering) van 30A nemen, en als die niet bestaat 1 van 35 A want je met rekenen dat als die motor opstart, hij nog meer stroom trekt dan 27.5 A, mss wel meer dan dertig, hangt af van de motor. Je kunt ook smeltveiligheden nemen, die kun je gerust nemen van 30 A, die springen niet zo vlug.

Ik zou zware leidingen nemen, ik weet niet wat in de handel is maar het moet alleszins toch wel 4 mm doorsnede zijn.

Ik zal eens zoeken naar de formules om de draadsectie te berekenen, heb ze ergens liggen. Tekeningen zal ik me niet mee bezig houden, je mag zelf ook nog iets doen... :wink:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Om de motor stroom uit te rekenen ga je als volgt te werk.
3 fase motoren wil zeggen dat het vermogen /3 het vermogen per fase is.
in geval van een ster schakeling is dan de stroom per fase
P/400. in geval van driehoek P/230.
Dit is de stroom die berekend is. Daar de cos.phi ook nog meedoet moet men er rekening mee houden dat die blinde stroom wel degelijk door de draad loopt ook al meet en bereken je hem niet.
De stroom door de draad is dan ((1/cos.phi)*I berekend). Met deze stroom moet je rekening houden om de draad dikte te bepalen.
Daar er niet meer dan 5% verlies mag zijn en de lengte van de kabel bekend is kun je de max. weerstand berekenen en dus ook de draad diameter.Ster/driehoek is nodig omdat de inschakel stroom van een motor ongeveer een faktor 10 hoger is dan nominaal maar dit is maar even en hoeft niet meegenomen te worden in de draaddikte. Zeker niet als je ster/driehoek schakeld.
Als er nog vragen zijn horen wij dat wel.
jef
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 20:46
Locatie: Olen, België

eindwerk elektriciteit

Bericht door jef »

Kijk eens op volgende site: http://www.vangenechten.tk/
Doorklikken naar "wisselstroommachines" en vervolgens "driefasige kooiankermotor"
Dit is een site van een leraar van een school uit uw buurt.

mvg
Jef
gipper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 jan 2004, 18:13

Bericht door gipper »

jullie zijn allemaal zeer hartelijk bedankt!
Ik ben er al heel wat verder mee gekomen, want ik wis echt niet waar te beginnen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Gipper,
Succes verder gewenst namens allen, en zorg dat je het haalt!!!
Plaats reactie