Probleem met schakeling die ik maak...

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Probleem met schakeling die ik maak...

Bericht door vissebeest »

Hallow,

ik ben bezig de tonengenerator van www.circuitsonline.net (zie overige schakelingen) te maken, ik heb op advies van wat kenners de 10k potmeter 100k gemaakt en de weerstand 15k. Dit zou gewoon moeten werken. Nu echter: toen ik klaar was met opbouwen en ik er stroom opzette, was het !boef! en ik dacht dat ik het dingetje wel weg kon gooien. Nu is het enigste onderdeel wat kapot lijkt een stukje stroomdraad, maar de rest ziet er heel uit... Nu zoek ik dus een ander probleem achter de kortsluiting. Het deel wat kortsloot was het snoertje wat ik als bruggetje gebruikte tussen C1 en C2 - LS. Iemand een idee? Ik heb het een paar keer nagelopen maar het lijkt goed. Ik heb de T2 + C2 + C1 op een punt vastgesoldeert, net als R1 + T1 + C1. En ook de LS + T1 zitten op een punt gesoldeerd. Kan dit het probleem zijn? Op de potmeter zitten 4 aansluitingen. Eeen aan de onderkant (aarde???) verder 3 op een rij. Welke is nou welke op het schema en in het echt? Is de middelste de gene die naar rechts gaat? En maakt de volgorde verder uit? En van de transistor weet ik welk pootje de basis is. Op het schema weet ik dat de bovenste de collector is en de onderste de emitor. Maar maakt het uit of ik de emitor en de collector omdraai? Zo ja, waar kan ik vinden welk pootje in het echt de emitor en welke de collector is? En ow ja, als dat belangrijk is, op het schema staat in de transistor het pijltje bij T1 beneden, en bij T2 boven. Draaien de collector en emitor dan ook om?

Help uit alle hoeken zou ik zeeeeeer warderen.
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

Bericht door weardguy »

Ja dat maakt wel degelijk uit of je collector en emitter omdraait, dan gaat de stroom de 'verkeerde kant op' en gaat je transistor stuk.
Ff googlen op een datasheet van deze transistor moet wel lukken.
Je kan nu je kortsluiting wel zoeken in de transistor(s).
Ik denk trouwens dat die potmeter gewoon 10 k moet blijven, ik denk dat er anders teveel stroom door de transistors waardoor ze stuk gaan.
Die 4 aansluitingen daar is er 1 waarschijnlijk voor om hem stevig op de print vast te solderen, dan kan hij bij de contacten niet meer bewegen, overigens maakt dit het uitsolderen bij evt. problemen wel wat lastiger.
Je middelste pootje is dat lijntje met dat pijltje eraan, verder gewoon aansluiten met de 2 buitenste pootjes.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/beginsite2.html
Grappig: ik steek een elco van 200 uf 100 volt in het stopcontact: wat knalt eerder, de zekering of de elco?
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

duzz ik kan nu de transistor wel weggooien? Ik heb nu de emitor een collector goed aangesloten maar het werkt niet :(
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

En ow ja, voor ik weer zo'n fout maak, is er niet een programmatje waar ik het schema invoer en wat dan het printcircuit (niet voor zo een print die je zelf moet maken, maar gewoon zo'n waar gaatjes inzitten meer niet) voor mij maakt?
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

Bericht door weardguy »

Ga er maar van uit dat je je transistor wel weg kan gooien.
Er bestaan wel programma's voor wat jij wil, volgens mij werkt Crocodile Clips o.i.d. daar wel voor.
Dit programma staat bij circuitsonline.nl en omdat ik gezien heb dat je daar dezelfde vraag gesteld hebt, zul je denk ik ook wel weten dat dat programma bij de Download sectie staat.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/beginsite2.html
Grappig: ik steek een elco van 200 uf 100 volt in het stopcontact: wat knalt eerder, de zekering of de elco?
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

ja dat weet ik, maar voor zover ik weet is crocodile clips een simulatieprogramma...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Een kennis van mij gebruikt het programma EASYPC dit is een tekenprogramma voor het schema en maakt daarna een layout die dan nog wel moet worden aangepast maar de draadjes liggen alvast goed.
Probeer dit eens te krijgen !!
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

Mja zuk soort proggies ken ik, ik bedoel meer zoiets wat zoiets doet alleen dan op zo'n voorgeboord bordje waar al koper op zit...

anyway, ik heb nu een metronoom gemaakt (zie weer www.circuitsonline.net) hij doet et niet.... :cry: Volgens mijn Natuurkunde leeraar is de schakeling goed. Hij kon geen fouten vinden. Hij heeft hem nu om wat nader te onderzoeken, maar ik vind het maar raar... Is de 555 oververhit ofzo? Ik heb nl. geen voetje gebruikt... :?:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Normaal kunnen dit soort ic's wel tegen een stootje. Ik weet natuurlijk niet of je een "strijkbout" of een soldeerbout hebt gebruikt om te solderen.Wanneer je tijdens je eerste test de spanning verkeerd om had en daarna sorry zei en toen weer probeerde is de kans ook groot dat het ic "versleten" is.
Jij wil dus een programmaatje waar je ontwerpjes mee kunt maken op experimenteer print? Klopt dit ? Ik zal eens zoeken!
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

dit klopt. Alle programmatjes die ik vind maken schakelingen op een bord die je zelf moet etsen...

maar voor de rest komt het denk ik wel goed met die schakeling. Ik ga er samen naar kijken met me natuurkundeleraar (danku Brune :D )

MVG Berry
Plaats reactie