geluidsignaal

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

geluidsignaal

Bericht door john w »

Hallo, ik heb misschien een rare vraag,maar als het om db's en zulk soort uitdrukkingen gaat denk ik hier aan het juiste forum te zijn aangeland.
Hoe sterk is een gemiddeld geluidsignaal in db's.Ik wil namelijk geluidsbestanden aanpassen zodat deze allemaal nagenoeg dezelfde uitsturing hebben.
Ik heb cool edit pro 2.0,en daar zit een funktie op om dat te kunnen doen.Maar wat is de normale/juiste instelling zodat er niets gaat clippen of vervormen ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer een apparaat goed is afgeregeld dat is het gemiddelde signaal op de meters 0db met uitschieters naar +3db.
Nu is voor elke 3 db een verdubbeling van het vermogen nodig en het menselijk gehoor heeft eigenlijk die 3 db niet in de gaten.
120 db bij je oren dan wordt je doof en dat blijft dan ook zo.
Wanneer jij dus opnamen maakt rond de 0 to 3 db en daarna de zaak gaat versterken tot het niveau wat daar dan gewenst is heb jij geen last van clippen en andere niet gewenste vervormingen.
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op vr 6 feb 2004, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

geluidssignaal

Bericht door john w »

Bedankt voor de supersnelle reaktie,ik denk dat ik hiermee goed geholpen ben.
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Re: geluidssignaal

Bericht door RiPKiP »

john w schreef:Bedankt voor de supersnelle reaktie,ik denk dat ik hiermee goed geholpen ben.
Je moet bij CoolEdit normalizen op 0 db omdat alle pieken boven de 0dB gaan kraken bij cooledit (ligt aan programma)
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

geluidssignaal

Bericht door john w »

bedankt , ik zal het binnenkort eens uitproberen.
Plaats reactie