TStageproject--> Testschakeling voor IGBT's/Thyristoren

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Laurenss
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 jan 2004, 22:29

TStageproject--> Testschakeling voor IGBT's/Thyristoren

Bericht door Laurenss »

Hallo!


Mijn naam is Laurens Sierdsma, en ik zit in het 4e jaar van het MBO-telematica en loop nu stage bij een bedrijf waar industriële electronica gerepareerd word waaronder PLC's, monitoren e.d. Ik houd mij vooral bezig met het repareren van frequentieregelaars. Wij werken met het Huntron Tracker systeem van Tektronix waarmee componenten kunnen worden doorgemeten en bijvoorbeeld ook het opensturen van thyristoren. Nu is mij gevraagd of ik een testapparaat kon maken, voor het testen/open sturen van IGBT's en thyristoren. Maar dan wat uitgebreider, ik denk hier bijvoorbeeld aan op welk tijdstip, met welke spanning/stroom e.d. de te meten thyristor/IGBT open gestuurd word.

Nu zit ik met de vraag of u ook een schema, cq ontwerp heeft van zo'n dergelijk apparaat waaraan ik enig houvast zou kunnen hebben zodat ik niet vanuit het niets hoeft te beginnen met ontwerpen. Graag houd ik mij aanbevolen voor elke informatie wat betreft dit onderwerp.

Ik hoop hiermee voldoende uitleg te kunnen geven en dat u mij misschien verder kunt helpen!


Alvast uw hartelijke dank,

Laurens Sierdsma
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Laurens,
Hierbij een schot waarmee je misschien iets kunt.
Het is een oscillator die de gate van de igbt aanstuurd. Meetpunt A
Wanneer je de testspanning op de weerstand van de collector van de igbt aansluit en op meetpunt B meet kun je zien of de igbt nog goed is en als je met een scope meet kun je tevens de on/off delay controleren.
De oscillator met de NE555 voed je met 15 Volt.
In geval van Thyristoren testen sluit je de thyristor natuurlijk in plaats van de igbt aan.
Alleen de gate weerstand moet je aanpassen aan de specificatie van de te testen thyristor. Ook de anode weerstand en de spannings gegevens haal je uit de specificatie. Houdt er wel rekening mee dat een thyristor als hij in geleiding is, in geleiding blijft tot dat de stroom kleiner wordt dan de houdstroom.
Ik hoop dat je al een beetje verder kunt met dit, en als je nu iets beters weet dan doe je dat dan natuurlijk.
succes ermee
Mat.
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

mat janssen schreef:Laurens,
Hierbij een schot waarmee je misschien iets kunt.
Het is een oscillator die de gate van de igbt aanstuurd. Meetpunt A
Wanneer je de testspanning op de weerstand van de collector van de igbt aansluit en op meetpunt B meet kun je zien of de igbt nog goed is en als je met een scope meet kun je tevens de on/off delay controleren.
De oscillator met de NE555 voed je met 15 Volt.
In geval van Thyristoren testen sluit je de thyristor natuurlijk in plaats van de igbt aan.
Alleen de gate weerstand moet je aanpassen aan de specificatie van de te testen thyristor. Ook de anode weerstand en de spannings gegevens haal je uit de specificatie. Houdt er wel rekening mee dat een thyristor als hij in geleiding is, in geleiding blijft tot dat de stroom kleiner wordt dan de houdstroom.
Ik hoop dat je al een beetje verder kunt met dit, en als je nu iets beters weet dan doe je dat dan natuurlijk.
succes ermee
Mat.
Door een storing is het plaatje verdwenen, misschien kan je deze opnieuw uploaden?
Bijlagen
igbt-meten.gif
igbt-meten.gif (2.27 KiB) 5839 keer bekeken
Plaats reactie