FUZZ

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie

Ga je dit schema bouwen ?

Peiling eindigde op wo 18 dec 2002, 13:19

Nee, ik ben niet gek
0
Geen stemmen
Nou weet ik nog niet
0
Geen stemmen
Ja vet zeg :) de lerares engels pesten
2
50%
Ja lijkt me leuk voor enige audio toepassingen
2
50%
 
Totaal aantal stemmen: 4

MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

FUZZ

Bericht door MADdie86 »

Zoals jullie wel hebben gemerkt staat er nu een Fuzz effekt hier online, nu heeft de grote piet (Bertje doperwtje) aan mij gevraagt of ik er wat uitleg bij wil geven. Dus bij deze geef ik nu een beetkje informatie en plak er meteen weer een poll aan ;)

Nou een fuzz effekt wordt de grootste tijd door (bass)gitaristen gebruikt, omdat hun gitaar dan dat lekkere groffe, heze, maar ook ruwe geluid. Fuzz wordt ook wel distortion en ook vaak overdrive genoemd. De echte merken die er vele varianten van hebben bedacht zijn voornamenlijk Dod, Boss, Vox, Ibanez en een enkele beginnende of al falliete bedrijven.

Bij Fuzz gaat het er voornamenlijk over dat je een verscheurd geluid hebt net als dat je een te grote input op je versterker zet, maar het probleem is als je dat doet dat je je versterker en boxen kan laten opblazen. Bij fuzz is het dus zo dat de uitgang wel naar het normale toe gaat.

Afbeelding

Als je al wat verstand hebt van electronica zie je dat er een op-amp in het schema zit, deze versterkt het geluid. R3 regelt het level, het volume van het effekt, je zou dus kunnen zeggen dat als je die vervangt met een potmeter dat je hem zelf kan afstellen.
R4 regelt de Gain, de hoeveel heid verscheurdheid, je zou dus weer kunnen zeggen dat je die met een potmeter kan vervangen zodat je zelf de dosis kan toepassen.
De RC kring van R1, R2 en C1 regelt dat de op-amp een mooie voeding krijgt, ik raad jullie aan met deze waardes niet te experimenteren.

Als je kijkt naar het schema zie je over de inverterende ingang en de uitgang van de op-amp 2 diodes en een weerstand staan. De diodes regelen Clipping, dus ze zorgen dat het signaal van in naar uit en uit naar in gaat waardoor het normale geluid al gaat trillen en een ruig geluid geeft, de weerstand die er over staat regelt de hoeveel heid dat je het ruige wil toelaten, wil je maar een beetje of wil je dat je op Rammstein lijkt ??

Nou ik begon wel met dat dit schema voornamenlijk voor de gitaar is maar je kan je eigen stem ook aan passen met een dynamische microfoon van minimaal 100K impendantie. Kan je promelo nadoen zonder een prik drank ;)

Je kan hem ook gebruiken om je leraar, ouders, vrienden een drijg telefoontje te sturen, maar dat raad ik eigenlijk wel af :oops: politie weet niet zo snel wat een grapje is ;)

Veel plezier bij het bouwen en experimenteren met dit schema, Greetz Stefan aka MADdie[/img]
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

kijk, daar hou ik nou van. zeker voor de beginnende electronicus is dit geweldig. een redelijk simpele schakeling met een goeie uitleg. als je dit dan gaat bouwen kun je er een beetje mee experimenteren. heel leuk. moet je bij meerdere schema's doen zodat wij (ik) meer inzicht er in krijgt. bedank!! zo door gaan.

danny
tjaa......... geen idee!!!
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Kijk Danny ;) Bert heeft meteen er wat aan veranderd :)
En ik zal kijken of ik nog enige "experimenteer" schakelingen kan vinden voor je. Die komen dan of in het zelfde artikel of in dit topic ;)

:roll: Daar zijn we nu eenmaal voor :roll:
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

ja, bedankt. echt cool. leuk dat jullie er gelijk wat mee doen. ben ik wel blij mee. nu nog ff de onderdelen kopen en dan experimenteren.

bedankt.
tjaa......... geen idee!!!
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

bypass

Bericht door flYIng santA Claus »

Als ik het goed begrepen heb zit er geen bypass op het fuzz effect, klopt dat?
zo ja, hoe moet het schema verandert worden
Melle
Gast

Re: bypass

Bericht door Gast »

flYIng santA Claus schreef:Als ik het goed begrepen heb zit er geen bypass op het fuzz effect, klopt dat?
zo ja, hoe moet het schema verandert worden
Melle
treu bypass kan je heel makkelijk maken met een 2 weg 2maal schakelaar.
om in text uit te leggen is toch wat moeilijker ik zet zo een afbeelding online.
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

in de tekst staat dat je er ook potmeters in kan zetten om zo het volume of het scheurdige geluid aan te passen. moeten je dan potmeters nemen met de zelfde waarde als de weerstanden? en moeten ze ook lineair of logaritmisch zijn? ik heb namelijk lineair gekocht maar weet niet zeker of dat goed is?

groeten danny
tjaa......... geen idee!!!
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

R3 kan je vervangen voor een potmeter van 5K maar er moet een minimale weerstand van 4 ohm zijn.
R4 kan je vervangen voor een potmeter van 5M maar daat moet een minimale weerstand zijn van 10 ohm en maximaal 4 M ohm.
Lin of log maakt niet veel uit, hoewel ik wel aanraad om R3 log te doen aangezien deze het volume regelt. R4 moet je gewoon wat mee experimenteren.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

bypass¿¿¿

Bericht door flYIng santA Claus »

volgens mij is dr nog niks gezegd over die bypass¿¿¿
Melle
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Re: bypass¿¿¿

Bericht door MADdie86 »

flYIng santA Claus schreef:volgens mij is dr nog niks gezegd over die bypass¿¿¿
Melle
Hoi jah dat klopt, ik zal er een artikeltje over maken denk ik. OF ik zet een lang verhaaltje hier in het audio forum. Ik zal er zo snel mogenlijk aan beginnen
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Re: bypass¿¿¿

Bericht door Bert »

MADdie86 schreef:
flYIng santA Claus schreef:volgens mij is dr nog niks gezegd over die bypass¿¿¿
Melle
Hoi jah dat klopt, ik zal er een artikeltje over maken denk ik. OF ik zet een lang verhaaltje hier in het audio forum. Ik zal er zo snel mogenlijk aan beginnen
Als je mij precies de tekst aanleverd zal ik het erbij zetten.
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ok heeft een tijdje geduurt, mijn excuses maar heb het deels een beetje druk met school, stage mijn gitaar en vrouwen jacht. Maarja ben puber he :lol:

Zie de bijlage, of hoe dat ook werkt hier op SO, de schema voorbeeldjes komen er ook aan.

edit: txt toevoegen kan niet dus maar zo
Bij gitaar effekten word er gebruik gemaakt van Bypass. Wat van het Engels naar het Nederlands
vertaalt "omlegging" betekent.

De eerste gitaar effekten met bypass hadden een simpel schakelaartje, welk de uitgang selecteerde
direct geluid uit of het effekt geluid uit. Deze optie was makkelijk, goedkoop en iedereen begreep
ook het idee er achter. Helaas had dit ontwerp ook nadelen op het geluid. Omdat de ingang altijd
ook op de ingang van het effekt zat haalde de interne weerstand van het effekt het geluids niveau
en de toon naar beneden.

De laatste jaren is Treu Bypass erg in, en word het ook vaak gebruikt door de betere en duurdere
merken. Treu bypass is in het simpel uitgelegd dat de ingang en uitgang tergelijkertijd geselecteerd
wordt.
Wil je een direct signaal, dan wordt het signaal ook daadwerkelijk direct verstuurd.
Wil je het effekt horen, dan gaat het signaal het effekt in en ook alleen het effekt uit.
In de meeste gevallen wordt er bij treu bypass een 2 weg 2 maal schakelaar gebruikt. Maar om ruimte
te besparen, en vaak ook kosten wordt er in effekten ook wel gekozen voor Flip-flops of multivibrators
welke FETs aansturen die als schakelaar fungeren. Nog een voordeel is dat er weer gegeven kan worden
dmv een LED dat je effekt aan staat.

Bij Flip-flops heb je een tijdelijke schakelaar welke de flip-flop tijdelijk naar de massa trekt.
De flip-flop stuurt dan een "shakelaar" aan welke het signaal naar de uitgang geleid of naar het
effekt.
De "schakelaar" is echter soms daadwerkelijk ook echt een schakelaar! Een relais. Helaas omdat een
relais een spoel heeft, zal deze in je signaal een irritante brom weergeven.
Vandaar dat men ook wel FETs gebruiken. In dit geval in setjes per 4.

Bij multivibrators zend de vibrator een hoge frequentie uit naar b.v. FETs. Waardoor deze de
"schakelaar" zo goed als open of dicht blijft.
Een tijdelijke schakelaar zorgt voor een kortsluiting over een FET, waardoor de vibrator een cycle
overslaat. Omdat deze de cycle overslaat zal hij een andere groep FETs open sturen waardoor de
"schakelaar" om gaat.

Weergave of je effekt ook aan staat bij verschillende soorten bypass zal ik nog een keer opsturen.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

Bericht door flYIng santA Claus »

k, bedankt, k zal je verhaal es bestuderen
RoBSki!
Berichten: 24
Lid geworden op: za 26 okt 2002, 17:10
Locatie: Amsterdam. .. .

Bericht door RoBSki! »

er zit ook een fuzz optie op het programma SoundForge (windows), dan kun je het eerst even uittesten hoe het gaat klinken ongeveer, het is maar een idee (klinkt wel fuzzig)
Dirk_Hendrik
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 15:25

Re: FUZZ

Bericht door Dirk_Hendrik »

MADdie86 schreef:
De RC kring van R1, R2 en C1 regelt dat de op-amp een mooie voeding krijgt, ik raad jullie aan met deze waardes niet te experimenteren.

Als je kijkt naar het schema zie je over de inverterende ingang en de uitgang van de op-amp 2 diodes en een weerstand staan. [/img]
Stefan,
Dit topicje deed me besluiten toch maar even te registeren. Ik vraag me namelijk af of iemand, waaronder jijzelf deze fuzz ooit gebouwd heeft. Hij werkt namelijk niet zoals hij bedoeld is en bevat wat fouten.

De RC kring is om een halve voedingsspanning te creeren voor een z.g.n. virtueel nulpunt. Hier wordt vervolgens de niet inverterende ingang van de opamp op aangesloten. Dus in het schema:

wordt pin 2 pin 3 en pin 3 pin 2. Pin 3 is de niet inverterende ingang en zals getekend heb je nu meekoppeling.

De inverterende ingang wordt niet aan massa maar aan dat knooppunt R1, R2, C! gelegd.
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ik geef u gelijk aar het licht er ook aan wat voor soort opamp je gebruikt een uit de TL of de µA serie's e.d.

En dit schema kan je ook aanpassen dat je met een transistor een fuzz bouwt.

Geef een bouwer altijd de vrijheid om zelf het een en ander uit te vogelen.

Ik dank u voor dit bericht zodat anderen er rekening mee kunnen houden.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Dirk_Hendrik
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 15:25

Bericht door Dirk_Hendrik »

Stefan,

No offence. Uiteraard zijn er allemaal variaties mogelijk. Dat neemt echter niet weg dat er fouten in het schema staan en er niemand is geweest die deze heeft opgemerkt. Elke elektronicus is een keer begonnen en kan zich de eindeloze frustratie herinneren bij een project wat maar niet wil werken. Dit projectje leek mij duidelijk bedoeld voor beginners die dus vreselijk zouden vastlopen.
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

het is ook geen offence ik breek mijn kop ook dat ik het zelf niet heb opgemerkt. Aangezien hetschema van een van onze collega's afkomt heeft ook niemand van de MOD's er naar gekekeken of er iets zou schorten aan dit schema.

Ik hoiop dat bert of ripkip dit zo spoedig mogenlijk veranderd.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
c0rneel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 nov 2003, 14:23
Locatie: Oss. .

Bericht door c0rneel »

Zit nu op stage maar zal binnenkort het schema uitproberen. Dit is leuk te gebruiken op party's tijdens het draaien.
Plaats reactie