dig. amperemeter

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
hobbit
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 8:07

dig. amperemeter

Bericht door hobbit »

Kan iemand me helpen met een zgn. "shunt shifter" voor gebruik van een 0-50A shunt in de POSITIEVE kant van een 12VDC-circuit in kombinatie met een digitaal paneelmetertje? Volgens de handleiding van het metertje moet de shunt in de NEG. kant van het circuit gemonteerd worden, maar dat kan in mijn geval om praktische redenen niet. Kan ik zelf een schakelingetje maken, en hoe ziet dat er dan uit?

Ik ben geen elektronikus, maar kan nog wel een paar componentjes op een printplaatje solderen.

Beoogd paneelmetertje en shunt: art.nrs. 126594 en 104558 op www.conrad.nl.

NB: Ik weet dat het bestaat, zie gelijknamig produkt op
http://www.bluesea.com/catalog_.pdf/meters/pg_45.pdf.

Eeuwige dank!

F. Leenhouts
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier een schema die de stroom meet aan de "hete" kant
succes ermee.
Het lukt nu even niet om het schema te uploaden
Is iets mis als het weer werkt komt het alsnog.
Mat
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

kijken of het nu wel kan.
PJ
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 19:35
Locatie: oostkamp

Bericht door PJ »

mat , als ik mag vragen, met welk programma teken jij die schakelingen, zo simplistisch. Ik kan er tekenen met eagle, maar dat is veel ingewikkelder, allé ziet er ingewikkelder uit
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Geloof het of niet maar ik gebruik gewoon paint die bij het besturingssysteem was bijgeleverd.
Maar ik heb wel een bestandje waar al een weerstand, condensator, transistor, transformator, en een opampje inzit en die copieer en plak ik steeds. Dit bestandje heb ik van een collega modurator ooit gekregen en de rest heb ik zelf bijgemaakt.
Arjan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 718
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:24
Locatie: Eindhoven. .. .. .
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Doordat de server vervangen is en er een backup van afgelopen zondag terug is gezet is de bijlage verdwenen. Opnieuw posten kan wel.
Condensators? Kan je dat eten?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier is hij dan weer !!
Bijlagen
shunt.gif
shunt.gif (125.9 KiB) 11306 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 11 feb 2004, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
hobbit
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 8:07

Meer onduidelijkheid over shuntmeting in de plus

Bericht door hobbit »

Mat, ik heb toch nog wat meer uitleg nodig. Volgens jou kan ik met het schakelingetje wat je ontworpen hebt in de positieve kant van mijn 12V-boordnet de stroom meten. Ik neem aan dat ik het LCD-metertje tussen "6" en "neg." aansluit.
Echter, ik wil het metertje voeden met 9 VDC die ik d.m.v. een spanningsregelaar 78L09 uit hetzelfde 12V-boordnet genereer. Nu hoor ik dat er problemen kunnen zijn met de "common mode" spanning, d.i. de verschilspanning tussen voeding-min en meetsignaal-min (zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/8243). Kan jij mij nu vertellen of ik e.e.a. kan uitvoeren zoals hierboven beschreven, m.a.w. het meetsignaal uit jouw schakelingetje, en de voeding via een 78L09?

Ter verduidelijking, ik wil de LAADstroom van mijn dynamo aan de pos. kant van het circuit meten, omdat ik de neg. pool ervan niet kan isoleren. De neg. pool is de behuizing, die direkt op het motorblok zit. Hetzelfde geldt voor de startmotor, waardoor door de neg. kabel van accu naar motorblok (waar de shunt dan in gezet zou moeten worden) ook startstromen van enkele 100-en Amp kunnen lopen. Dit zou funest zijn voor shunt en metertje, vermoed ik.

Ik heb nog een 2e accu aan boord voor alle "huis"verbruikers (verlichting, instrumenten, radio, enz.), en daarvan wil ik de ONTLAADstroom meten. Hiervoor plaats ik gewoon een shunt in de negatieve accuaansluiting, en sluit hierop hetzelfde LCD-metertje via een DPDT-schakelaartje direkt aan. In dit geval geen problemen met "common mode" spanning, volgens mij?

Met een gelijksoortig metertje meet ik trouwens de spanning van beide accu's (1 tegelijk natuurlijk via een SPDT-schakelaartje). Dit metertje wordt ook gevoed uit dezelfde 78L09.

Dan nog wat, nu we toch bezig zijn: heeft het fenomeen "common mode" spanning iets te maken met "galvanische scheiding"? Houdt dit laatste begrip in feite hetzelfde fenomeen in, of gaat het om wat anders? Er zijn kennelijk metertjes waarbij galvanische scheiding niet nodig is, m.a.w. waarbij voeding- en meetspanning identiek kunnen zijn. Het metertje wat ik tot nu toe op het oog heb (Conrad 126594) heeft deze eigenschap echter kennelijk NIET. Moet ik nu een ander (duurder) metertje kiezen? Speelt galvanische scheiding bij 1 van mijn meters/schakelingen een rol?

Nou ja, het is een ingewikkeld verhaal. Ik heb dus maar even een schemaatje gemaakt, misschien dat het dan allemaal duidelijk wordt. Zo niet, dan volgt meer uitleg. Nogmaals, "common mode", galvanische scheiding en meer in het algemeen de valkuilen van digitale metertjes zeggen mij helaas weinig of niks.

Bedankt!


PS: Ik heb voor de duidelijkheid (en het gemak :) ) weerstanden (zoals de spanningsdeler voor de voltmeter) en condensatoren maar even weggelaten.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hallo Hobbit,
Galvanische scheiding is niet nodig. Galvanische scheiding kan b.v. een optocoupler of een tranformator zijn. Dan is er geen verbinding tussen de ingangs pennen en de uitgangspennen.
Common mode onderdrukking is wat anders. Dit wil zeggen dat de meting b.v. op niveau is. Zoals jij al vertelde je wil in de plusleiding meten.
Metertjes kunnen daar niet tegen. die mogen tussen de 0v van de voeding en de 0v meet ingang geen hoger verschil hebben dan 1V.of zo.
Daarom die schakeling in dit forum.Het is een verschil versterker die 12,00 volt aftrekt van 12,12 b.v. en wat er over blijft aan de uitgang is dus 0,12 V. ten opzichte van de 0V en dat moest jij nou net hebben.
Dus wat jij wil bouwen zoals op het schema gaat dus goed.
En voeden van het meterje (9v uit 12v) is dus ook goed. Wel een paar condensatortjes bij het voedings ic plaatsen. en ook een condensatortje bij het voedingspunt van de oppamp plaatsen.Omdat een accu een veel te lage Ri heeft kunnen sommige schakelingen daar niet tegen en moet je een klein condensatortje bij de voedingspunten zetten (0,1 uf)
Op uitgang puntnummer 6 sluit je gewoon het meterje aan.l
succes verder.
Groeten
Mat
Plaats reactie