Welke transistoren ???

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Welke transistoren ???

Bericht door Chris-OBB »

Ik ben op zoek naar transistoren die geschikt zijn voor 12 V – 150 mA – 1,5 W, zowel PNP als NPN transistoren.
Ik heb ooit eens een download gedaan van een overzicht van transistoren dus ik had daaruit gisteren een aantal genoteerd. Kwam ik vandaag in de winkel en daar hoorden ze het in Keulen ff donderen. :shock:
BFQ252 – BFQ255 – BF418 – BC313 – BFW16 – BFR95 – BFQ34 (om er maar een paar op te noemen).
Sorry, hebben we niet. :oops:
Nochtans, dat winkeltje waar ik altijd ga bestaat al sinds mensenheugenis :mrgreen: en daar hebben ze echt wel heel veel.

Weet er soms iemand enkele transistoren die aan de gestelde voorwaarde voldoen en die (nog) bestaan ? En liefst niet te duur :? want ik ga er binnenkort zo ongeveer 80 van elk nodig hebben dus een halve Euro meer of minder betekent dan wel iets.


Chris
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De meeste van deze transistoren zijn torren om een zendertje te maken.
Wil je dat ook?
zo ja dan zoek ik wel anderen want van het rijtje wat je opnoemt zijn er al heel wat obsoliet.
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Bericht door Chris-OBB »

Mat,

bedankt dat je weeral eens aan het zoeken bent gegaan.

Ik heb vanmorgen maar eens ff een test gedaan met BC107's & BC177's. Ze voldoen prima alhoewel het vermogen nochtans niet toereikend is.
De schakeling dient om via de uitgang van een flipflop een motortje van een wissel (modelbouw) te besturen. Ik werk met 10 V en de motor trekt een kleine 100 mA. Dacht ik dus dat de transistoren toch 1 W moesten aankunnen.
Het is nu wel zo dat de tijd dat de motor draait (en de tansistors moeten werken) slechts 2 seconden duurt. Door de eindafschakeling van de motor gaat er in rusttoestand geen stroom meer door de motor. Ik veronderstel dat als de transistoren continu langer zouden moeten werken ze het niet zouden overleven maar in deze situatie voldoet blijkbaar alles.


Chris
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

bc 635 bc 636 zijn npn pnp torren die meer stroom kunnen hebben.
Deze zijn nog steeds verkrijgbaar.
Als een transistor in gelijding is, dan staat er maar 0,25 volt over de tor.
Bij 0,1 A. is dat nog maar 0,025 watt.
Misschien is een bc 547 en bc 557 ook nog goed.
Plaats reactie