Electronische ontsteking

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Electronische ontsteking

Bericht door Willem Dijkstra »

Hallo Forum gebruikers.
Ik ben een nono op electronica gebied maar probeer hier en daar wat bij te leren. :lol:
Nu heb ik de volgende vraag.
In een klassieke auto wil ik een variabele vacuum vervroeging installeren in plaats van de bestaande pneumatische aan uit schakelaar.
Hiertoe wil ik een zgn MAP sensor gebruiken, dit is een chip die onderdruk omzet in een spanning.

zie: http://www.robietherobot.com/storm/mapsensor.htm

Voor deze sensor moet ik een voeding bouwen die 5 volt levert, met een beetje hulp kan ik denk ik wel.
Echter het outputsignaal van de sensor wil ik omvormen zodat de ontstekingscomputer er iets mee kan.

Als je van de (12V voeding) computer de bestaande vacuumschakelaar loskoppeld en er een 4K7B potmeter tussenhangt kun je mooi de extra vervroeging regelen.

Van de computer heb ik wel een foto met de componenten maar wat die allemaal doen????.
Het is een analoog gebeuren

Hoe bouw ik het variabele spanningssignaal van de MAP sensor om naar een variabele weerstand en liefst op zo'n manier dat mijn ontstekingsregelaar niet kapot gaat???

Bestaat er een electronisch gestuurde potmeter???
Dank voor jullie reakties.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb even een schematje in elkaar geknutseld.Ik hoop dat ze zoiets bedoelt.
Het maakt oa van 12 Volt 5 Volt en het zet de uitgang van de drukregelaar om in een weerstands waarde tussen 0 en 4,7 Kohm
Bijlagen
druk2potm.GIF
druk2potm.GIF (12.75 KiB) 13869 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 11 feb 2004, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Bericht door Willem Dijkstra »

mat janssen schreef:Ik heb even een schematje in elkaar geknutseld.Ik hoop dat ze zoiets bedoelt.
Het maakt oa van 12 Volt 5 Volt en het zet de uitgang van de drukregelaar om in een weerstands waarde tussen 0 en 4,7 Kohm
Poeh Mat, dat doe je snel zeg.
Ja dit is precies wat ik bedoel, alleen heb ik niet de kennis om dat zo snel te produceren.
Een printje inelkaar solderen kan ik wel dus morgen meteen naar mijn electronicawinkeltje. :lol: :lol:
Hartelijk dank hoor!!

Mag ik nog even wat zeuren??
Het woordje druksensoringang zal toch uitgang moeten zijn he???
In ieder geval het door de sensor geproduceerde signaal.

Is het uitgaande signaal lineair met het ingaande signaal ik denk het wel want je gebruikt een comparitor en geen versterker toch???
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja dat is de ingang voor de druksensor. Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat de druksensor lineair is daarom allemaal weerstanden van 1 kohm. Stel dat hij niet lineair is dan kunnen we met behulp van deze weerstanden een andere waarde geven en het niet lineair gedrag evenaarden.
Het zijn comperatoren i.p.v. oppamp's omdat ik ze aan de uitgang als schakelaar gebruik om de potmeter na te bootsen.
Een oppamp als comperator geeft andere problemen en de uitgang van een oppamp is een versterker die ik niet zo makkelijk als kortsluit schakelaar kan gebruiken.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Zo niet wil ik wel een verhaal dichten over deze schakeling.
succes ermee.
Groeten Mat
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Bericht door Willem Dijkstra »

mat janssen schreef:Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Zo niet wil ik wel een verhaal dichten over deze schakeling.
succes ermee.
Groeten Mat
Het heeft wel even geduurd voordat mijn non electronic brain een beetje door had waar het hier over ging.

Dit heeft me wel geholpen

http://www.ecdhs.haltonbe.on.ca/~druive ... l/les2.htm

Voor mijn regelingetje is een LM 339 voldoende denk ik.
De voorwaarden waaraan het moet voldoen de volgende.

In de eerste klom sensor onderdruk, tweede kolom gegenereerde sensorspanning, derde kolom de gewenste vervroeging, vierde kolom de bijbehorende voorschakelweerstand.

0 mb-----5 V----0 graden--Oneindig(>60k)
150 mb--4 V----2,5 graden30 K
250 mb--3,5 V--5 graden--15 K
350 mb--3 V----7,5 graden5 K
<450 mb<2,5 V10 graden-500 ohm
Kapotte 0 V----0 graden--60 K
Sensor--




Om dit voorelkaar te krijgen heb ik het bijgevoegd schemaatje geflanst.

Toch heb ik nog wat vragen.

Op de ontstekingscomputer moet je een weerstandje tussen massa en de computeringang plaatsen om de gewenste vervroeging te krijgen.
Dit krijg je toch alleen voorelkaar door op de LM339 de referentiespanningen op pootje 4,6,8,10 te zetten en de sensorspanning op 5,7,11 en 9 ????

Maakt het uit of je de LM 339 aan de 12V of de 5V spanning hangt??
Die 5V is wel een stuk beter gestabiliseerd denk ik???
Bijlagen
vacuumvervroeging.jpg
vacuumvervroeging.jpg (34.52 KiB) 13862 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hallo Willem,
In jouw lijstje zie ik 6 stappen.Dus je hebt ook 6 vergelijkers nodig.
Het schakelingetje dat jij getekend hebt heeft er maar 4.
Dan moet je er ook rekening mee houden dat deze schakeling zoals jij die hebt getekend de weerstanden parallel gaat zetten dus je moet de vervangingsweerstand uit gaan rekenen.Verder ben je wel op de goede weg aan het gaan.
Ik wacht nog even af hoe je verder gaat.
Heb je nog vragen of voorbeelden hoe je het wil doen dan vertel ik wel of het beter wordt. Ik zal nog niks voorzeggen, Ik wil dat je het zelf doet.
En wat betreft de 5 of de 12 volt als voeding. Voor de referentie spanning die toch redelijk stabiel moet zijn neem je de 5 volt.Voor de voedingsspanning van het ic neem je 12 volt.Dit omdat anders het ic het moeilijk krijgt als hij 5 volt moet vergelijken met 5 volt en ook nog eens 5 volt voeding heeft.Dus doen we die dan maar wat hoger.
Dit heeft verder niks meer te doen met de stabiliteit van het geheel.
succes er verder mee.
Ik wacht af!
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Bericht door Willem Dijkstra »

Bedankt Mat, voor de aandacht die je wilt geven aan mijn gebroddel
In jouw lijstje zie ik 6 stappen.Dus je hebt ook 6 vergelijkers nodig.
Het schakelingetje dat jij getekend hebt heeft er maar 4.
Met 4 schakelaars heb je toch 5 mogelijkheden??
Allemaal open en 1 2 3 of 4 switches dicht???
Dan moet je er ook rekening mee houden dat deze schakeling zoals jij die hebt getekend de weerstanden parallel gaat zetten dus je moet de vervangingsweerstand uit gaan rekenen.Verder ben je wel op de goede weg aan het gaan.
Yep, dat had ik nog opgezocht 1/R1+ 1/R2 = 1/Rv ,alleen wat ik hiervoor getekend heb werkt niet zoals het moet. Ik was even vergeten dat bij alle spanningen boven de aangelegde referentiespanning de schakelaar dicht is dus parallel schakelen gaat niet.
Ik wil dat je het zelf doet.
Mooie boel is dat :lol: :lol: ik heb er best lol in dus rommel nog wat verder, als ik er helemaal niet meer uitkom mag ik me hopelijk weer melden??
En wat betreft de 5 of de 12 volt als voeding. Voor de referentie spanning die toch redelijk stabiel moet zijn neem je de 5 volt.Voor de voedingsspanning van het ic neem je 12 volt.Dit omdat anders het ic het moeilijk krijgt als hij 5 volt moet vergelijken met 5 volt en ook nog eens 5 volt voeding heeft.Dus doen we die dan maar wat hoger.
Dit heeft verder niks meer te doen met de stabiliteit van het geheel.
succes er verder mee.
OK dat begrijp ik (denk ik ) bedankt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Netuurlijk mag jij je melden. En als je er geen zin in hebt om het zelf te bedenken dan zeg je het maar dan doe ik het. geen probleem.
6 standen i.p.v 4.
stand 1, 0 mb 5V
stand 2, 150 mb 4v
stand 3, 250 mb 3,5v
stand 4, 350 mb 3v
stand 5, <450mb < 2,5V
stand 6, kapot 0v.
Dit is ook een stand die gedetecteerd moet worden.
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Bericht door Willem Dijkstra »

mat janssen schreef:Netuurlijk mag jij je melden. En als je er geen zin in hebt om het zelf te bedenken dan zeg je het maar dan doe ik het. geen probleem.
6 standen i.p.v 4.
stand 1, 0 mb 5V
stand 2, 150 mb 4v
stand 3, 250 mb 3,5v
stand 4, 350 mb 3v
stand 5, <450mb < 2,5V
stand 6, kapot 0v.
Dit is ook een stand die gedetecteerd moet worden.
Mag ik nog om een hint vragen, er is namelijk het volgende probleem.
Bij een hogere sensor spanning wil ik een hogere voorschakelweerstand, dus zou ik weerstanden in serie moeten zetten.
Bij een hoger wordende sensorspanning gaan er meerdere comparators geleiden, dus bij weerstanden in serie wordt de totale weerstand lager.
Datzelfde probleem heb ik bij parallel schakelen.
Eigenlijk zou ik die comparator zo willen schakelen dat ie schakelaartjes open zet bij een toenemende sensorspanning kan dat ook???
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja dat kan.
Wanneer je de ref. op de andere poot zet en de ingang ook verzet werkt het andersom.
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Bericht door Willem Dijkstra »

mat janssen schreef:Ja dat kan.
Wanneer je de ref. op de andere poot zet en de ingang ook verzet werkt het andersom.
Poeh, eindelijk gevonden hoe zo'n chippie nu echt werkt.

Hier dus, http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html

In mijn toepassing geeft iedere losse compartitor dus wel of geen spanning bij het vergelijken van de referentiespanning met de sensor spanning.
Dat signaaltje moet ik dan toch nog maar via een transistortje schakelen dat een weerstand voorschakeld denk ik??
Want aan een spanningsinput in mijn ontstekingscomputer heb ik niks.
Zo niet dan snap ik er nu niets meer van :? :?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

In deze comperator zit al een transistor waarvan de collector zonder iets naar buiten is gevoerd. dus deze kun je dan als schakelaar voor je weerstanden gebruiken.
Wanneer je vanaf de regelcomputer gezien eerst met 500 ohm begint
dan een weerstand van 4,5 K dan een van 10 K dan een van 15 K enz.
je zorgt dat op de "onderste" comperator de hoogste spanning wordt geschakeld enz. dan kom je al een heel eind.

comp.input.
--500e---4,5K---10K---15K---30K---|schak.0V|
............|.........|.........|..........|
..........2.5.....3.0.....3.5.....4.0
Plaats reactie