versnellings indicator
versnellings indicator
ik zoek een schakeling om een versnellingsindicator te maken voor op mijn moto, maar dan met LCD i.p.v. led's wat led's zijn in daglicht niet goed zichtbaar...
iemand een idee?
eventueel zo'n systeem kopen en dan een LCD schermpje op aansluiten i.p.v. een digitaal?
iemand een idee?
eventueel zo'n systeem kopen en dan een LCD schermpje op aansluiten i.p.v. een digitaal?
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Je kunt een klein LCD digitale voltmeter module nemen.Dan een potentiometer of schakelaartje bij de versnelling plaatsen en het DVMetje laat je de spanning meten. Als je de spanning een beetje goed kiest krijg je een 1 2 3 4 enz. op het scherm.
Er zijn ook z.g. PIC ic's waar je een display kunt aansluiten. Dan kun je een programmatje schrijven die dan de juiste uitlezing verzorgt door ook naar de stand van de versnelling te kijken.
Er zijn ook z.g. PIC ic's waar je een display kunt aansluiten. Dan kun je een programmatje schrijven die dan de juiste uitlezing verzorgt door ook naar de stand van de versnelling te kijken.
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
das héél vriendelijk!! dank je!!!mat janssen schreef:Ja hoor.
Ik zal morgen wat bij elkaar zoeken en hier plaatsen. Ik zal ook kijken naar iets simpelers wat misschien makkelijker is voor jou.
De prijs en waar je zoiets kunt kopen zoek ik dan ook op.
groeten.
Mat
zou het iets zijn dat ik zélf in mekaar kan solderen dan? diep-elektronisch ben ik niet zo sterk maar in mekaar knutselen kan ong wel hoor...
o ja zou dat veel extra schaleing omvatten om in dat systeem iets in te bouwen zodat er een lampje gaat branden wanneer ik een bepaald toerental (die je dan zou kunnen regelen) overschrijdt....? kwestie van mn motor wat te sparen.
als ik hard ga hoor je niet zo goed wanneer te schakelen en teveel op het scherm staan kijken is niet écht aangewezen als je je ogen op de weg wil houden...
als ik hard ga hoor je niet zo goed wanneer te schakelen en teveel op het scherm staan kijken is niet écht aangewezen als je je ogen op de weg wil houden...
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Ik heb nog een paar vragen. Ik heb een display gevonden van 6 cm hoog en een van 10 cm hoog.Dus eigenlijk groot genoeg.
Ik kan een simpel ontwerp maken dat werkt net een stappenschakelaar op de versnelling. Kun jij zoeen ding wel plaatsen. Ik kan ook een as nemen die kan draaien (potentiometer) deze kan maar 270 graden draaien.
Hoeveel versnellingen zijn er. en kun je bij de ingang van de bobine voor het toerental.
Ik kan een simpel ontwerp maken dat werkt net een stappenschakelaar op de versnelling. Kun jij zoeen ding wel plaatsen. Ik kan ook een as nemen die kan draaien (potentiometer) deze kan maar 270 graden draaien.
Hoeveel versnellingen zijn er. en kun je bij de ingang van de bobine voor het toerental.
heb je fotos van die display's?tmoet zéker niet groter zijn dan die 6cm hoor!!ander wordt ie té groot... en ik zou dat systeempje met dat rode lampje(of kleuren die oplopen naarmate ik in toeren stijg) ook nog erbij willekn kunnen steken...mat janssen schreef:Ik heb nog een paar vragen. Ik heb een display gevonden van 6 cm hoog en een van 10 cm hoog.Dus eigenlijk groot genoeg.
Ik kan een simpel ontwerp maken dat werkt net een stappenschakelaar op de versnelling. Kun jij zoeen ding wel plaatsen. Ik kan ook een as nemen die kan draaien (potentiometer) deze kan maar 270 graden draaien.
Hoeveel versnellingen zijn er. en kun je bij de ingang van de bobine voor het toerental.
foto van mn cockpit:
hoe zou die stappenschakelaar dan werken, waar zou ik die moeten monteren?
er bestaat alleszins al zo een systeem maat dan met led's en daar wordt gebruik gemaakt van meten van toerental en snelheid zodat daaruit kan worden afgeleid welke versnelling je in zit...:
voor de rest zal ik eens moeten kijken of ik eraan kan en da wel kan installeren, ik laat wel iets weten...
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
De "stand" van de versnelling kan je zo niet detekteren, enkel door een berekening te maken met de parameters snelheid en toerental.In een halfgeleidergids van Elektuur uit de jaren tachtig heeft ooit een schakeling gestaan, ik vind deze (voorlopig nog) niet terug.Daar werden twee schakelaartjes op de versnellingspook-as geplaatst.Andere manieren zijn er niet.Op mijn Suzuki GS1000G uit 1980 zat in de versnellingsbak een vijf-standenschakelaar. Helaas nu niet meer aan de orde... @APEX: wat wilt ge met die bobijn doen?mat janssen schreef:Op dit moment weet ik nog niet goed hoe ik de stand van de versnelling moet detecteren.Een toerental te hoog detector is geen probleem. De versnelling is nog het probleem.Misschien als ik net doe dat jullie dat oplossen dan heb ik wel wat.
In elke rechten eind ne bocht maken
versierensnailbird schreef:@APEX: wat wilt ge met die bobijn doen?
ik heb geen gedacht van al die dingen maar ik zie da wel zitten om eens zoiets in mekaar te steken als ik de schemas zou hebben en de kosten nie al te hoog zijn. Das toch voor een keer een leuke toepassing van elektronica voor de motards...
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Ik heb een schema in de elektuur van juli/augustus 1986 (blz74).apex schreef:versierensnailbird schreef:@APEX: wat wilt ge met die bobijn doen?
ik heb geen gedacht van al die dingen maar ik zie da wel zitten om eens zoiets in mekaar te steken als ik de schemas zou hebben en de kosten nie al te hoog zijn. Das toch voor een keer een leuke toepassing van elektronica voor de motards...
Eerstdaags zal ik dit ergens online zetten.
Is niet te moeilijk, 4 IC's, als het je eerste schakeling is mss wel...
PS: vrijdag ga ik om de Fazer. Apex, van waar ben jij eigenlijk?
Een schakeling met een PIC zou ook mooi zijn...
Mr de moderator, welke gegevens heb je nodig?
Ik heb niet direct een gedacht over de frequentie en signaalvorm die van toerental en snelheidsopnemer komen. De opnemer van de snelheid zit (bij mij) ergens aan de uitgaande as van de versnellingsbak. Toerental is gelinkt aan de ontsteking.
In elke rechten eind ne bocht maken
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
In principe zijn pulsen goed genoeg.
Van de bobine heb ik al ooit iets gemaakt die de pic processor in kunnen
en de snelheids opnemer zal ook wel pulsen geven. Daar maak ik dan allemaal 5 v pulsen van.
De gegevens die ik moet hebben zijn:
hoeveel pulsen zijn hoeveel toeren.
hoeveel pulsen zijn hoeveel snelheid.
en hoeveel toeren en hoeveel snelheid zitten er in elke versnelling.
Hieruit kan ik dan wel bepalen welke versnelling er zal zijn.
Van de bobine heb ik al ooit iets gemaakt die de pic processor in kunnen
en de snelheids opnemer zal ook wel pulsen geven. Daar maak ik dan allemaal 5 v pulsen van.
De gegevens die ik moet hebben zijn:
hoeveel pulsen zijn hoeveel toeren.
hoeveel pulsen zijn hoeveel snelheid.
en hoeveel toeren en hoeveel snelheid zitten er in elke versnelling.
Hieruit kan ik dan wel bepalen welke versnelling er zal zijn.
Dit zijn redelijk specifieke gegevens...
Motorfabrikanten zijn niet gul met zulke dingen. Ik zal ernaar op zoek gaan en anders eventueel meten.
Ik heb evenwel geen frequentieteller.
Merk ook op dat dit bij elk type motorfiets anders zal zijn.
Laten we stellen voor het model Yamaha Fazer 600 waarvan Apex (de vraagsteller) één in bezit heeft en ik weldra ook...
Als ik iets vind, geef ik het door!
Alvast bedankt voor de moeite Mat!
Apex, moest jij iets relevant vinden...
Motorfabrikanten zijn niet gul met zulke dingen. Ik zal ernaar op zoek gaan en anders eventueel meten.
Ik heb evenwel geen frequentieteller.
Merk ook op dat dit bij elk type motorfiets anders zal zijn.
Laten we stellen voor het model Yamaha Fazer 600 waarvan Apex (de vraagsteller) één in bezit heeft en ik weldra ook...
Als ik iets vind, geef ik het door!
Alvast bedankt voor de moeite Mat!
Apex, moest jij iets relevant vinden...
In elke rechten eind ne bocht maken
Met LCD's moet ge ook oppassen...
Ik had op mijn vorige moto een LCD-voltmeter vanwege generatorperikelen.
Nadat deze ongeveer één uur in volle zon had gestaan gingen de cijfers weg telkens de zon een beetje scheen. Het (standaard) klokje had dit euvel niet.
Dus er is wel degeljk verschil in LCD's!
Voor zichtbaarheid zou ik ofwel de LED's (display) afschermen, ofwel high effiency leds gebruiken, zes op een rij. Wel zichtbaar én nog origineel ook
Ik had op mijn vorige moto een LCD-voltmeter vanwege generatorperikelen.
Nadat deze ongeveer één uur in volle zon had gestaan gingen de cijfers weg telkens de zon een beetje scheen. Het (standaard) klokje had dit euvel niet.
Dus er is wel degeljk verschil in LCD's!
Voor zichtbaarheid zou ik ofwel de LED's (display) afschermen, ofwel high effiency leds gebruiken, zes op een rij. Wel zichtbaar én nog origineel ook
In elke rechten eind ne bocht maken