versnellings indicator

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

versnellings indicator

Bericht door apex »

ik zoek een schakeling om een versnellingsindicator te maken voor op mijn moto, maar dan met LCD i.p.v. led's wat led's zijn in daglicht niet goed zichtbaar...

iemand een idee?

eventueel zo'n systeem kopen en dan een LCD schermpje op aansluiten i.p.v. een digitaal?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt een klein LCD digitale voltmeter module nemen.Dan een potentiometer of schakelaartje bij de versnelling plaatsen en het DVMetje laat je de spanning meten. Als je de spanning een beetje goed kiest krijg je een 1 2 3 4 enz. op het scherm.
Er zijn ook z.g. PIC ic's waar je een display kunt aansluiten. Dan kun je een programmatje schrijven die dan de juiste uitlezing verzorgt door ook naar de stand van de versnelling te kijken.
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

ik volg zelf elektromechanica maar wat je me daar allemaal probeert uit te leggen vind ik al moeilijk hoor... (sorry pure elektronica is m'n ding niet écht).

kan je me meer info geven daaromtrent en een richtprijs en zo?waar ik dat kan kopen ook bvb...

heb je ervaring met zoiets?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor.
Ik zal morgen wat bij elkaar zoeken en hier plaatsen. Ik zal ook kijken naar iets simpelers wat misschien makkelijker is voor jou.
De prijs en waar je zoiets kunt kopen zoek ik dan ook op.
groeten.
Mat
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

mat janssen schreef:Ja hoor.
Ik zal morgen wat bij elkaar zoeken en hier plaatsen. Ik zal ook kijken naar iets simpelers wat misschien makkelijker is voor jou.
De prijs en waar je zoiets kunt kopen zoek ik dan ook op.
groeten.
Mat
das héél vriendelijk!! dank je!!!

zou het iets zijn dat ik zélf in mekaar kan solderen dan? diep-elektronisch ben ik niet zo sterk maar in mekaar knutselen kan ong wel hoor... :wink:
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

o ja zou dat veel extra schaleing omvatten om in dat systeem iets in te bouwen zodat er een lampje gaat branden wanneer ik een bepaald toerental (die je dan zou kunnen regelen) overschrijdt....? kwestie van mn motor wat te sparen.

als ik hard ga hoor je niet zo goed wanneer te schakelen en teveel op het scherm staan kijken is niet écht aangewezen als je je ogen op de weg wil houden...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb nog een paar vragen. Ik heb een display gevonden van 6 cm hoog en een van 10 cm hoog.Dus eigenlijk groot genoeg.
Ik kan een simpel ontwerp maken dat werkt net een stappenschakelaar op de versnelling. Kun jij zoeen ding wel plaatsen. Ik kan ook een as nemen die kan draaien (potentiometer) deze kan maar 270 graden draaien.
Hoeveel versnellingen zijn er. en kun je bij de ingang van de bobine voor het toerental.
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

mat janssen schreef:Ik heb nog een paar vragen. Ik heb een display gevonden van 6 cm hoog en een van 10 cm hoog.Dus eigenlijk groot genoeg.
Ik kan een simpel ontwerp maken dat werkt net een stappenschakelaar op de versnelling. Kun jij zoeen ding wel plaatsen. Ik kan ook een as nemen die kan draaien (potentiometer) deze kan maar 270 graden draaien.
Hoeveel versnellingen zijn er. en kun je bij de ingang van de bobine voor het toerental.
heb je fotos van die display's?tmoet zéker niet groter zijn dan die 6cm hoor!!ander wordt ie té groot... en ik zou dat systeempje met dat rode lampje(of kleuren die oplopen naarmate ik in toeren stijg) ook nog erbij willekn kunnen steken...

foto van mn cockpit:

Afbeelding

hoe zou die stappenschakelaar dan werken, waar zou ik die moeten monteren?

er bestaat alleszins al zo een systeem maat dan met led's en daar wordt gebruik gemaakt van meten van toerental en snelheid zodat daaruit kan worden afgeleid welke versnelling je in zit...:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

voor de rest zal ik eens moeten kijken of ik eraan kan en da wel kan installeren, ik laat wel iets weten...
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Op dit moment weet ik nog niet goed hoe ik de stand van de versnelling moet detecteren.
Een toerental te hoog detector is geen probleem. De versnelling is nog het probleem.
Misschien als ik net doe dat jullie dat oplossen dan heb ik wel wat.
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

ik heb zélf ook niet direct een idee hoe dat allemaal in mekaar zit, welke mogelijkheden ik heb om dat te doen en zo...

maar als ik aan de bobijn kan geraken zou het geen probleem mogen zijn?misschien bestaan er wel zelfbouwkits voor zoiets in de elektroshops, ik ga dat eens navragen...
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

mat janssen schreef:Op dit moment weet ik nog niet goed hoe ik de stand van de versnelling moet detecteren.Een toerental te hoog detector is geen probleem. De versnelling is nog het probleem.Misschien als ik net doe dat jullie dat oplossen dan heb ik wel wat.
De "stand" van de versnelling kan je zo niet detekteren, enkel door een berekening te maken met de parameters snelheid en toerental.In een halfgeleidergids van Elektuur uit de jaren tachtig heeft ooit een schakeling gestaan, ik vind deze (voorlopig nog) niet terug.Daar werden twee schakelaartjes op de versnellingspook-as geplaatst.Andere manieren zijn er niet.Op mijn Suzuki GS1000G uit 1980 zat in de versnellingsbak een vijf-standenschakelaar. Helaas nu niet meer aan de orde... :(@APEX: wat wilt ge met die bobijn doen?
In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

snailbird schreef:@APEX: wat wilt ge met die bobijn doen?
versieren :lol:

ik heb geen gedacht van al die dingen maar ik zie da wel zitten om eens zoiets in mekaar te steken als ik de schemas zou hebben en de kosten nie al te hoog zijn. Das toch voor een keer een leuke toepassing van elektronica voor de motards... :wink:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Met behulp van een PIC ic kan ik wel een schakeling maken die de versnelling uitrekend van toerental en omwentelingen van een wiel.
Maar dan moeten julie mij wel de gegevens aanleveren om dit te kunnen
berekenen. Tevens kan ik dan ook een ledje laten branden wanneer
het toerental te hoog wordt.
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

apex schreef:
snailbird schreef:@APEX: wat wilt ge met die bobijn doen?
versieren :lol:

ik heb geen gedacht van al die dingen maar ik zie da wel zitten om eens zoiets in mekaar te steken als ik de schemas zou hebben en de kosten nie al te hoog zijn. Das toch voor een keer een leuke toepassing van elektronica voor de motards... :wink:
Ik heb een schema in de elektuur van juli/augustus 1986 (blz74).
Eerstdaags zal ik dit ergens online zetten.
Is niet te moeilijk, 4 IC's, als het je eerste schakeling is mss wel...

PS: vrijdag ga ik om de Fazer. Apex, van waar ben jij eigenlijk?

Een schakeling met een PIC zou ook mooi zijn... :D
Mr de moderator, welke gegevens heb je nodig?
Ik heb niet direct een gedacht over de frequentie en signaalvorm die van toerental en snelheidsopnemer komen. De opnemer van de snelheid zit (bij mij) ergens aan de uitgaande as van de versnellingsbak. Toerental is gelinkt aan de ontsteking.
In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

ik ben van zwevegem bij kortrijk.pure westvlaming :lol:

welke kleur ist en van waar komtie?
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

apex schreef:ik ben van zwevegem bij kortrijk.pure westvlaming :lol:

welke kleur ist en van waar komtie?
Ge gaat het nie graag horen.... :oops:
In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

ne rooie?welk jaar?
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

apex schreef:ne rooie?welk jaar?

... neen, ne blauwe.

Splinternieuw.
In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

In principe zijn pulsen goed genoeg.
Van de bobine heb ik al ooit iets gemaakt die de pic processor in kunnen
en de snelheids opnemer zal ook wel pulsen geven. Daar maak ik dan allemaal 5 v pulsen van.
De gegevens die ik moet hebben zijn:
hoeveel pulsen zijn hoeveel toeren.
hoeveel pulsen zijn hoeveel snelheid.
en hoeveel toeren en hoeveel snelheid zitten er in elke versnelling.
Hieruit kan ik dan wel bepalen welke versnelling er zal zijn.
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

Dit zijn redelijk specifieke gegevens...
Motorfabrikanten zijn niet gul met zulke dingen. Ik zal ernaar op zoek gaan en anders eventueel meten.
Ik heb evenwel geen frequentieteller.
Merk ook op dat dit bij elk type motorfiets anders zal zijn.
Laten we stellen voor het model Yamaha Fazer 600 waarvan Apex (de vraagsteller) één in bezit heeft en ik weldra ook...
Als ik iets vind, geef ik het door!
Alvast bedankt voor de moeite Mat!
Apex, moest jij iets relevant vinden...
In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

ik heb een foto van een nederlands artikel en ik load het up zodra het me lukt :wink:
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (194.06 KiB) 38945 keer bekeken
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
apex
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 21:41

Bericht door apex »

ook met gewone led's zeker? liever iets wat ik effectief ook kan lezen overdag!snachts rij ik niet veel. :roll:
snailbird
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 15:17
Locatie: La Belgique...

Bericht door snailbird »

Met LCD's moet ge ook oppassen...
Ik had op mijn vorige moto een LCD-voltmeter vanwege generatorperikelen.
Nadat deze ongeveer één uur in volle zon had gestaan gingen de cijfers weg telkens de zon een beetje scheen. Het (standaard) klokje had dit euvel niet.
Dus er is wel degeljk verschil in LCD's!

Voor zichtbaarheid zou ik ofwel de LED's (display) afschermen, ofwel high effiency leds gebruiken, zes op een rij. Wel zichtbaar én nog origineel ook :P
In elke rechten eind ne bocht maken
Afbeelding
Plaats reactie