Probleempje in mijn electronische zekering

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Probleempje in mijn electronische zekering

Bericht door Chris-OBB »

Hallo iedereen,

Heb mij pas geregistreerd en is mijn eerste bericht dus niet te nauw kijken als er iets mis gegaan is. :shock:

Ik zit met volgend probleem :
Ik heb een electronische zekering geplaatst tussen mijn trafo en een stabilisatieschakeling, zie figuur in bijlage.
Bedoeling is dat als de 3A overschreden wordt de kortsluitzekering in werking treedt (trafo kan tot 3,3A aan) maar dat tot die 3A bereikt is (R3 heb ik proefondervindelijk op 0.22 Ohm gebracht) de spanning zo weinig mogelijk omlaag zou gaan. Nu heb ik ondervonden dat bij geen belasting U/out=18,15V maar dat bij 2,5A deze al zakt tot 17,40V wat ik vrij veel vind.
Ik heb de indruk dat de BC107 die de zekering in werking doet treden nogal vlug begint te geleiden (reeds vanaf 0.4V met maximale geleiding rond de 0.6V) en op die manier te vlug de basis van de 2N2219 begint af te knijpen waardoor het spanningsverlies ontstaat.

Nu, ik ben geen electronica-goeroe :idea: en ik heb deze schakeling ontworpen door raadpleging van boeken en websites.
Is er misschien iemand die weet hoe dit probleem kan verholpen worden ? Het is misschien mogelijk dat een BC107 iets te antiek is voor dit soort schakeling en dat zijn geleidingscurve reeds vanaf 0,4 V begint te stijgen. Ik zou het misschien eens kunnen proberen met een andere NPN maar geen idee welke ik zou nemen.

Chris
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Tja. De bc 107 had eigenlijk moeten wachten tot dat er ongeveer 0,6 tot 0,7 volt bases emitter spanning zou zijn.
Het kan zijn dat de zaak HF staat te oscilleren en dat dat de reden is van het vroegtijdig inkomen van je stroom begrenzing.
Wat voor belasting is er aangesloten?
Misschien zorgt die voor de oscillaties. C3 kan het ook veroorzaken. Heb je een scope on te kijken of het oscilleerd.En anders kun je de zaak stil krijgen door een klein condensatortje te plaatsen tussen de col. en basis van de bc107.
Succes met het zoeken.Want een bc107 van welk type en jaartal gaat niet bij zoeen lage spanning in geleiding.
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Bericht door Chris-OBB »

Mat, Eerst en vooral bedankt voor je reply.
Als testbelasting werk ik momenteel gewoon met enkele weerstanden van hoog vermogen die ik in serie en parrallel plaats dus evt. ocillaties kunnen hier niet vandaan komen.
Ik heb een test gedaan met een condenatortje van 100nF tussen de C en B van de BC107 maar geen verandering. Ik ben ondertussen ook tot de vaststelling gekomen dat C3 & C4 blijkbaar niets uithalen. Ik heb zelfs enkele tantaaltjes uitgetest (C3 = 10µF – C4 = 2.2 µF) en deze los op de 7818 zelf geplaatst (zo kortbij mogelijk dus) maar of ze er nu staan of niet levert totaal geen verandering op.
Omdat TS4 pas in werking trad vanaf het moment dat er door de 7818 een goede 400 mA ging en deze daardoor continu redelijk warm werd heb ik de combinatie R4/R5 verhoogd tot ongeveer 5 Ohm.
Ik heb voor de testen de TS5 met de led en de buzzer er ook af gegooid gezien dit alleen maar dient als alarmsein met als resultaat dat het schema er nu tijdelijk uitziet zoals hieronder.

Op deze schakeling heb ik volgende metingen gedaan :

De spanningen gemeten tussen de ‘Out’ van de 7818 en de mass zijn de volgende :
17,94 Vbijgeen belasting
17,75 Vbij900 mA
17,57 Vbij1,74 A
17,38 Vbij2,56 A
0 Vbijkortsluiting (=3,16A)

Als je dit bekijkt verlies ik bij 2,6A toch al een dikke 0,6V op de aanvankelijke 17,94 V en zal dit bij een kleine 3A belasting nog wel wat meer zijn.


De basis van TS1 trekt volgende stromen :
19µA bij 900 mA belasting
66µAbij1,74 A
150µAbij2,56A
166µAbijkortsluiting

Ziet er m.i. vrij goed uit.


De collector van TS3 trekt :
0bij900 mA
0bij 1,74 A
120µAbij2,56 A
20 mAbijkortsluiting

De spanningen gemeten tussen de ‘In’ van de 7818 en de mass zijn de volgende :
33,7 V bijgeen belasting
29,2 Vbij 900 mA
26,3 Vbij1,74 A
23,7 Vbij 2,56 A
2,1 Vbijkortsluiting

De spanning aan de ingang van 7818 is bij 2,56A toch nog altijd 24V waaruit ik afleid dat de zekering tot deze belasting goed werkt en de BC107 niet al te veel ‘lekt’. In tegenstelling tot wat ik aanvankelijk dacht ligt het dus niet aan electronische zekering maar ligt het eerder aan de 7818 die – alhoewel hij toch over een ingang van 23,7V beschikt – niet op zijn 18V (in dit geval 17,94V) kan blijven.

Als er iemand het probleem ziet, laat maar horen. Mails zijn zeker ook welkom.


Chris
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Bericht door Chris-OBB »

Denk net nog aan iets. De ingang van de 7818 is +/- 34V, bekomen door 24 V AC.
Kan het zijn dat deze spanning te hoog is en dat de 7818 wat beschadigd wordt waardoor hij zijn stabiele karakter voor een stuk verliest ?
Toch opmerken dat bij 2,56A de ingang op de 7818 reeds zakt tot 24V !

Ik kan morgen een nieuwe 7818 gaan kopen maar welke AC spanning zou ik om goed te zijn aan de bruggelijkrichter moeten leggen ? 18 V of 20 AC ?


Chris
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als ik in de specificatie kijk dan is de max. spanning voor de 7818 aan de ingang 34 Volt. Zelf zou ik dus minder gaan zitten 24 a 24 Volt aan de ingang is te prefereren. dat is 18 volt wisselspanning. dus die 20 V. wissel is ook te gebruiken.
Toch moet je condensatoren direct aan de ingang en aan de uitgang van de 7818 plaatsen. 0,33 uF is goed. Een elco is niet altijd goed.
Voor HF is een elco een spoel en blijft het hf signaal dus aanwezig.Door er een gewone condensator er aan parallel te plaatsen is dit geheel ook zowel voor lf als hf ontkoppeld. De 7818 kan uit zichzelf oscilleren en de belasting heeft hier verder niks mee vandoen.
Dan is er nog een ander probleem. Jij hebt een afvlakcondensator van 4400 uF. De rimpelspanning over deze condensator bij 2,5 Amp. en met een dubbelfasige gelijkrichter is (i/c*f) 2,5/4400*10-6*100 = 5,7 volt.
Dit is best hoog vandaar de spannings verlaging als gevolg van de belasting.
Een grotere afvlak cond. is aan te raden en: zorg dat je transformator zeker 3 maal de uitgangsstroom kan hebben dan de belastingsstroom ook qua inwendige weerstand. De laadstroom van de afvlak cond. is nl. 3* de uitgangsstroom in dit geval van de door jou gebruikte schakeling.
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Bericht door Chris-OBB »

Ik heb ondertussen hetvolgende gedaan :
2 tantaals van 0,33 µF op de in en uitgang van de 7818 gezet (niet eens op de printplaat maar los op de 7818 zelf en goed gekeken naar de + en - van de tantaals) en een gewone van 100 nF parallel over zijn in en uitgang.
Om de rimpelspanning omlaag te krijgen heb ik 2 extra condesatoren van 4700µF bijgeplaatst --> 13.800 µF wat de rimpel onder de 2V brengt bij 2,5 A.

Ik heb eerst opnieuw getest bij 24 V AC, echter geen verbetering, Uout blijft van 17,94 naar 17,38 V gaan bij 2,56 A.

Dan heb ik 20 V AC op de schakeling gezet. Zonder belasting uiteraard nog steeds 17,94 V maar bij 2,5 A zakt Uout nu zelfs tot 16,74 V wat nog minder goed is.

Ik heb dan als bijkomende test de zekering even weggelaten (overbrugd) en dan zakt Uout bij 2,5 A maar tot 17,30 V. De zekering zelf gaat dus ook met een hap van de uiteindelijke Uout lopen.

Nu nog wel een opmerking : als voeding gebruik ik momenteel 2 trafo's in serie. Om 24V AC te bekomen zet ik ze allebei op 12 V AC, om 20 V te bekomen heb ik er 1tje op 8V gezet.

Ik hoop dat dit nu toevallig toch niet de oorzaak is !
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

misschien is het de inwendige weerstand van de trafo's. Verder moet ik op dit moment ook maar wat gokken.
Een oscilloscoop zal het enige zijn waarmee je het probleem kunt opsporen. Waar woon jij ergens. Ik heb een oscilloscoop.
Wanneer dat redelijk in de buurt is komen we wel; tot een oplossing.
Groeten Mat
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Door een storing zijn de plaatjes verdwenen, misschien kan je deze opnieuw uploaden?
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Bericht door Chris-OBB »

Toch wel erg hoor, ik krijg een upload error als ik een attachement wil toevoegen. Lukt echt niet maar indien geïnteresseerd kan ik het schema wel doormailen.

Ik heb er al over zitten nadenken of ik niet beter een ringkern trafo (1, geen 2 natuurlijk) zou gebruiken. De spanning die ik meet aan de ingang van de 7818 valt bij 2,56A terug van 33V naar 23V en dat ik niet niks. Bij een ringkern zou dit naar het schijnt veel minder zijn.

Het is heel aardig van je aangeboden Mat maar ik woon wel in België nabij Leuven, niet echt naast de deur dus. Je bent uiteraard heel welkom maar ik wil net zo goed met mijn trafootjes en het schakelingetje naar jou toe komen hoor.


Chris
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb je een mailtje gestuurd. Daar kun je ook de schema's posten dan zet ik ze er wel weer op als het weer werkt.
Groeten,
Mat
Arjan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 718
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:24
Locatie: Eindhoven. .. .. .
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Het werkt weer
Bijlagen
Voeding3.zip
(39.68 KiB) 525 keer gedownload
Condensators? Kan je dat eten?
Chris-OBB
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 4 feb 2004, 19:23

Het werkt !

Bericht door Chris-OBB »

Mat en ik hebben de schakeling ondertussen eens goed uitgetest en we zijn tot de vaststelling gekomen dat alles prima werkt. :D
De enige reden waarom ik continu spanningsverlies zat te meten kwam omdat ... ik nogal dunne draadjes had genomen waardoor een hoge stroom moest kunnen lopen. :oops:
Door de relatief hoge R die deze draadjes hebben zat ik dus met dat spanningsverlies. Je kan je soms toch echt gek zoeken als je een elementair begrip over het hoofd ziet.
Ik heb deze draden vervangen door dikkere en het spanningsverlies bedraagt nu nog maar amper 0,02V bij 2,6A.

Mat, hierbij nogmaals mijn hartelijke dank voor je hulp !


Chris
Ieder draadje zijn weerstandje
Plaats reactie