Max stroomsterkte printed circuits

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Max stroomsterkte printed circuits

Bericht door Willem Dijkstra »

Voor een auto toepassing wil ik een relaisboard maken.
Het zou mooi zijn als ik op een printplaat relaisvoetjes kan solderen met wat voorgeschakelde diodes en zo meer voor de logica terwijl de relais gewoon eenvoudig verwisseld kunnen worden.
Maar hoeveel stroom mag er nou door zo'n koperbaan op een elektronicaprint???

Dat zal wel van de breedte van het baantje afhangen niet of moet je alle koperbanen verdikken met soldeertin??
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Inderdaad goed. Voor printen waar veel stroom door de sporen zijn er speciale die dikker koper hebben.
Ik kan je op dit moment niet de juiste info geven omdat ik het zelf zou moeten opzoeken op internet. Maar misschien kun je dat zelf ook.
Bij www.google.com en zoeken op koper breedte bij hoge stromen of zo moet er wel iets te vinden zijn.
Ik zal morgen of zo zelf ook zoeken. Vandaag wordt niks meer.
Willem Dijkstra
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 8 feb 2004, 12:30

Bericht door Willem Dijkstra »

mat janssen schreef:.
Ik zal morgen of zo zelf ook zoeken. Vandaag wordt niks meer.
Afbeelding

Dit heb ik gevonden, ik kan er alleen niet zoveel mee??

Het komt van deze site

http://www.malotaux.nl/nrm/Lectures/Mic ... CB97B.html

Ik zou meer een weerstand per spoorbreedte en lengte verwachten??

Reeds gevonden hier staat het.


Richtlijnen voor de breedte van de kopersporen
Hieronder staan tabellen voor spoorbreedtes en de daardoor toegelaten maximum stroomsterkte. De aangegeven temperatuur
is de opwarming van de sporen ten opzichte van de omgevingstemperatuur wanneer de aangegeven stroom er door loopt.
Wanneer men deze temperatuur optelt bij de maximaal te bereiken omgevingstemperatuur mag de som niet hoger zijn dan de
delaminatietemperatuur (de temperatuur waarboven het printmateriaal en/of de sporen van elkaar loslaten). Indien de som
inderdaad hoger is dan is het spoor te smal. Voor vrij liggende sporen klopt de tabel aardig. Maar let op bij dicht bij elkaar
liggende sporen waardoor een hoge stroom loopt. De temperatuur kan dan nog wel eens 50% hoger uitvallen. Houdt ook
rekening met warmte-ontwikkeling van componenten op de print. Voor 99% van de te ontwerpen printen kan men uitgaan
van de waarden uit de kolom van 10°C.

En via deze link vind je de genoemde tabellen.


http://www.desmitprintservice.nl/dsp/pcbsporen.htm

De hoogste stromen die er lopen zijn voor groot licht (90 Watt) bij 14 V is dat 6,5 Ampere dus de hoge stromen worden geleid door strips van 5 mm breed, dat moet kunnen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Inderdaad moet dat kunnen. Ik heb dit aan een kolega gevraagd.
Ik krijg van hen nog een makkelijke formule.Zodra ik die heb post ik hem.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hierbij een excel rekenblad als je de stroom enz. invult dat komt de sproorbreedte er vanzelf uit.
Succes ermee
mat
Bijlagen
Spoorbreedte.zip
(2.43 KiB) 666 keer gedownload
Plaats reactie